کد خبر: 192012
A

چرا زنان بیشتر آلزایمر می‌گیرند؟

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو (UCSD) از فناوری پیشرفته برای تجزیه و تحلیل مغز ۱۴ اهداکننده بالای ۵۹ سال که برخی از آنها بر اثر بیماری آلزایمر فوت کردند و برخی از آنها خیر، استفاده کرده‌اند. این تیم دریافتند از سلول‌های مغزی در قشر پیشانی دریافتند که نشانه‌های پیری و بیماری آلزایمر یک ویژگی مشترک دارند؛ DNA آنها (اسید دئوکسی ریبونوکلئیک) با RNA (اسید ریبونوکلئیک)، کمتر از سلول‌های مغزی سالم تعامل داشتند. این کشف با استفاده از ابزاری به نام MUSIC (نقشه برهم کنش چند نوکلئیک اسید در سلول‌های منفرد) انجام شد که به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند درون کروموزوم‌های یک سلول تک‌نگر را ببیند.

چرا زنان بیشتر آلزایمر می‌گیرند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو (UCSD) از فناوری پیشرفته برای تجزیه و تحلیل مغز ۱۴ اهداکننده بالای ۵۹ سال که برخی از آنها بر اثر بیماری آلزایمر فوت کردند و برخی از آنها خیر، استفاده کرده‌اند.

این تیم دریافتند از سلول‌های مغزی در قشر پیشانی دریافتند که نشانه‌های پیری و بیماری آلزایمر یک ویژگی مشترک دارند؛ DNA آنها (اسید دئوکسی ریبونوکلئیک) با RNA (اسید ریبونوکلئیک)، کمتر از سلول‌های مغزی سالم تعامل داشتند. این کشف با استفاده از ابزاری به نام MUSIC (نقشه برهم کنش چند نوکلئیک اسید در سلول‌های منفرد) انجام شد که به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند درون کروموزوم‌های یک سلول تک‌نگر را ببیند.

مهندس زیستی شنگ ژونگ از UCSD می‌گوید:«این فناوری این پتانسیل را دارد که به ما کمک کند مکانیسم‌های مولکولی جدیدی را در زمینه آسیب‌شناسی آلزایمر کشف کنیم، که می‌تواند راه را برای مداخلات درمانی هدفمندتر و بهبود نتایج بیمار هموار کند. مشخص شده است که افزایش سن باعث تغییراتی در کروماتین مدل‌های حیوانی می‌شود که بر طول عمر افراد تأثیر می‌گذارد. اما زمینه تحقیقات در مورد کروماتین و پیری هنوز جدید است و به سرعت در حال گسترش است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر