کد خبر: 191898
A

ماجرای سهل‌انگاری در بانک اسپرم استرالیا؛ برچسب‌گذاری‌ اشتباه چه بلایی بر سر اسپرم‌های اهدایی آورد؟

دستور پاکسازی اسپرم‌های منجمد نگهداری شده در ایالت کوئینزلند در استرالیا به دلیل دارا نبودن اطلاعات شناسایی صحیح صادر شد.

ماجرای سهل‌انگاری در بانک اسپرم استرالیا؛ برچسب‌گذاری‌ اشتباه چه بلایی بر سر اسپرم‌های اهدایی آورد؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛  دستور پاکسازی اسپرم‌های منجمد نگهداری شده در ایالت کوئینزلند در استرالیا به دلیل دارا نبودن اطلاعات شناسایی صحیح صادر شد.

این اقدام از آن‌جایی صورت گرفت که ناظر بهداشت در این ایالت مشخص کرد که تقریبا نیمی از نمونه‌های باروری منجد فاقد کد شناسایی بودند. چنین اختلاط‌های بدون شناسایی می‌تواند والدین و فرزندان اهداکننده را از اطلاعات ژنتیکی و سوابق پزشکی کلیدی محروم کند و خطر زنای با محارم را به صورت تصادفی ایجاد ‌کند.

کوئینزلند یکی از بزرگترین کشورها در زمینه صنعت لقاح مصنوعی (آی‌وی‌اف) است با این حال به دلیل ادعای تخلف توسط بسیاری از کلینیک‌های باروری، آن‌ها تحت نظارت قرار گرفتند.

این پاکسازی باعث کمبود ملی اسپرم اهدایی در استرالیا که ناشی از تقاضای بالا، مقررات سختگیرانه و ناهنجاری‌های مرتبط با بیماری‌های همه‌گیر است، خواهد شد.

داده‌های دولت استرالیا نشان می دهد که از هر شش زوج استرالیایی، یک زوج با مشکل باروری مواجه است و بسیاری از زوجین برای باردار شدن به اهداکنندگان متکی هستند.

برچسب‌گذاری‌های اشتباه در نمونه‌های باروری

تحقیقی که توسط بازرس سلامت در ایالت کوئینزلند انجام شد مشکلات گسترده‌ای را در این بخش تولید مثلی چند میلیون دلاری نشان داد، امری که نگرانی‌های قابل توجهی را در مورد «کیفیت و ایمنی» و «حمایت از مصرف کنندگان و اهداکنندگان» برجسته کرد.

این گزارش نشان داد که ۴۲ درصد از اهداکنندگان اسپرم و نمونه‌های تخمک در امر«شناسایی و ردیابی‌» مشکل داشتند، به این معنی که کلینیک‌ها یا نمونه‌ها را از دست داده‌اند یا به اشتباه برچسب‌گذاری کرده‌ و یا با استانداردهای آزمایشگاهی پایین‌تر ثبت کرده‌اند.

همچنین ادعاهایی از بیمارانی منتشر شد که ارائه دهندگان آی‌وی اف را به شناسایی نادرست تخمک‌ها و جنین‌ها و مخلوط کردن اسپرم‌ها متهم کردند. به گفته یکی از این خانواده‌ها، این تخلفات منجر به تولد فرزندان از پدران بیولوژیکی متفاوت شده است.

بنابراین همه ارائه دهندگان خدمات باروری باید ذخائر اهدایی ذخیره شده خود را که با استانداردهای شناسایی فعلی مطابقت ندارد، نابود کنند.

این گزارش در پایان گفت: «تأثیر این جریان بر مصرف‌کنندگان و کودکان متولد شده از طریق اهدا را نمی‌توان دست کم گرفت.» و بر انجام مشاوره‌های مناسب برای این خانواده‌ها تاکید کرد.

هنوز تعداد دقیق از نمونه‌های اسپرمی که می‌بایست نابود شوند، مشخص نیست، اما بازرسان «هزار» نمونه‌‌ی منجمد شده قبل از سال ۲۰۲۰ را «پرخطر» ارزیابی کردند. زیرا از روش‌های «شاهد دوگانه» پیروی نکردند. در این روش وجود دو متخصص آی وی‌اف برای بررسی تطابق اطلاعات بیمار و برچسب گذاری لازم است.

آناستازیا گان، یکی از مادرانی است که از یکی از این کلنیک‌های باروری در کوئینزلند به اتهام اهدای اسپرم اشتباه در سال ۲۰۱۴ شکایت کرده است. او در مورد اینکه چه تعداد از بیماران ممکن است ناآگاهانه با اسپرم اشتباه باردار شده باشند، ابراز نگرانی کرد و این سوال را مطرح کرد که چرا این کلینیک‌ها با توجه به تأثیرات نسلی عمیق برچسب‌ها را دوبار بررسی نمی کنند. وی در این‌باره گفت: «اثرات این خطاها برای نسل‌ها باقی می‌ماند.»

منبع: یورونیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر