کد خبر: 161078
A

۷ توصیه تغذیه‌ ای برای روزهای گرم سال

در این روزهای گرم که دمای هوا در سراسر کشور از حد نرمال بالاتر است و به همین دلیل سازگاری بدن با این تغییرات نیاز به برنامه‌ریزی غذایی و رعایت بعضی نکات ضروری است. این نوسانات آب و هوایی، آثار زیانباری بر سلامت بدن دارد.

۷ توصیه تغذیه‌ ای برای روزهای گرم سال

به گزارش سایت دیده بان ایران در این روزهای گرم که دمای هوا در سراسر کشور از حد نرمال بالاتر است و به همین دلیل سازگاری بدن با این تغییرات نیاز به برنامه‌ریزی غذایی و رعایت بعضی نکات ضروری است. این نوسانات آب و هوایی، آثار زیانباری بر سلامت بدن دارد. 

در روزهای گرم سال این ۷ توصیه تغذیه ای را جدی بگیرید:

۱- مصرف نوشیدنی های بسیار شیرین ممنوع

۲- تأمین املاح معدنی بدن

۳- محدود کردن پروتئین حیوانی

۴- قطع مصرف کافئین

۵- کنترل وزن خود

۶- مصرف میوه

۷- نوشیدن مایعات فراوان

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، نکات تغذیه‌ای که در طی این مدت توصیه به رعایت آن می‌شود شامل موارد زیر است:

_ مایعات فراوان بنوشید: صرف نظر از اینکه چقدر فعال هستید، مایعات بیشتری بنوشید. برای نوشیدن صبر نکنید تا تشنه شوید.

_ از نوشیدنی‌های بسیار شیرین دوری کنید: این نوشیدنی‌ها در واقع باعث از دست دادن مایعات بدن شما می‌شوند. همچنین از نوشیدنی‌های بسیار سرد خودداری کنید، زیرا می‌توانند باعث مشکلات گوارشی در شما شوند.

_ نمک و مواد معدنی را جایگزین کنید: تعریق شدید، نمک و مواد معدنی را از بدن خارج می‌کند که باید جایگزین شوند. یک نوشیدنی حاوی مقدار اندکی نمک با کمی لیمو ترش همراه خاکشیر یا تخم شربتی می‌تواند جایگزین نمک و مواد معدنی باشد که با تعریق از دست می‌دهید. اگر به دیابت، فشار خون بالا یا سایر بیماری‌های مزمن مبتلا هستید، بهتر است از نمک استفاده نکنید و کمی آبلیمو و خاکشیر یا تخم شربتی در داخل آب ریخته و میل کنید.

_ قطع مصرف کافئین: از نوشیدن غذاها و مایعات حاوی کافئین از قبیل قهوه، شکلات‌های کاکائویی، نوشابه و چای پررنگ خودداری کنید چرا که این عوامل باعث دهیدراته و کم آب شدن بدن می‌شوند.

_ میوه بخورید: مصرف میوه‌ها و بویژه سبزی‌ها می‌تواند به تامین آب بدن کمک شایانی کند. بنابراین در روزهای گرم سال از این اقلام غذایی در برنامه خود بیشتر استفاده کنید.

_ محدود کردن پروتئین حیوانی: توجه کنید که مصرف بیش از اندازه پروتئین‌های حیوانی باعث کم آبی در بدن می‌شوند؛ بنابراین بهتر است مصرف پروتئین‌های حیوانی را در این ایام محدود کنید.

_ وزن خود را کنترل کنید: دقت داشته باشید که وزن بالا می‌تواند بر تنظیم دمای بدن اثر بگذارد و باعث حفظ گرمای بیشتر شود. بنابراین نه فقط در ایام گرم سال، بلکه همیشه، به دنبال کنترل وزن خود باشید.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر