خرابی دستگاه رایگیری و آزمون پیش روی علی لاریجانی
بهروز شجاعی: چالش، اختلافنظر یا دعوا؟! این سوالی است که در هفتههای اخیر کارشناسان حوزه سلامت و رفاه و مردم در برابر تحرکات رسانهای و حتی میدانی وزارت رفاه و وزارت بهداشت برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود در جریان بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم توسعه از خود میپرسند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، بهروز شجاعی در یادداشتی در روزنامه اعتماد به تشریح حوادث و حاشیه های پیرامون تصویب یکی از لوایح برنامه ششم در حوزه سلامت پرداخته است. متن این یادداشت در ذیل آمده است:
چالش، اختلافنظر یا دعوا؟! این سوالی است که در هفتههای اخیر کارشناسان حوزه سلامت و رفاه و مردم در برابر تحرکات رسانهای و حتی میدانی وزارت رفاه و وزارت بهداشت برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود در جریان بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم توسعه از خود میپرسند.
از یک سو بدهی نجومی بیمهها به بیمارستانها در ماههای اخیر وزارت بهداشت را تحت شدیدترین فشارها قرار داده به گونهای که این بدهی سنگین به صورت مانعی بزرگ بر سر راه طرح تحول سلامت که موفقترین پروژه اجتماعی دولت به شمار میرود و بارها نیز از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تایید قرار گرفته، درآمده است و آثار مثبت این طرح را در آستانه انتخابات ریاستجمهوری به چالش کشیده است.
از دیگر سو، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی سه بخش مهم در دولت است نگران این است که انتقال مدیریت بیمههای درمانی به وزارت بهداشت به حقوق کارگران لطمه بزند، حال آنکه وزارت بهداشت بارها اعلام کرده است که حقوق درمانی کارگران را در این زمینه تضمین میکند و جامعه کارگری نه تنها هیچ ضرری از بابت این انتقال نخواهند کرد که نفعی بسیار بیشتر در راستای سلامت کارگران خواهند برد.
نکته قابل توجه در این میان این است که این نگرانی شاید مشترک وزارت رفاه و بخشی از تشکلهای کارگری که اتفاقا وزیر کار نیز برخاسته از همین تشکلهاست بیشتر در قالب مصاحبهها و موضعگیریهای تشکلهایی چون رانندگان مسافربری کشور، کارگران ساختمانی و... درباره موضوعی کاملا تخصصی که کارشناسان بیمه و سلامت نیز به سادگی درباره آن اظهارنظر نمیکنند نمود پیدا کرد و در همین اثنا شاهد آن بودیم که برخی تشکلهای کارگری نسبت به تحصنها و تجمعهای «خودجوش» کارگری علیه وزارت بهداشت و موافقان انتقال بیمههای درمانی به وزارت بهداشت هشدار دادند. درباره جنجالهای رسانهای و حتی سیاسی دو ماه اخیر درباره موضوع اختلافی بین وزارت بهداشت و رفاه یعنی مدیریت بیمهها، گزارشهای متعددی میتوان نوشت و آنها را مورد بررسی قرار داد اما آنچه امروز مهم است سرنوشت یک رای است که میتواند موجب انتقال شورایعالی بیمه از وزارت رفاه به وزارت بهداشت یا ماندنی شدن آن در وزارت رفاه شود. هرچند در آخرین جلسه علنی این هفته مجلس، پیشنهاد تاجگردون مبنی بر انتقال شورایعالی بیمه از وزارت رفاه به وزارت بهداشت در ابتدا رای نیاورد اما بلافاصله بعد از اعلام این رای مشخص شد که دستگاه رایگیری دکتر حسینعلی شهریاری که قصد داشت رای موافق خود را در خصوص این پیشنهاد اعلام کند در هنگام رایگیری عمل نکرده و با وجود تلاشهای فراوان این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای رساندن صدای خود به لاریجانی پیش از اعلام رای، شلوغی جایگاه هیات رییسه مانع از آن شد که صدای شهریاری شنیده شود و رای اعلام شد. شهریاری اما بلافاصله این موضوع را کتبا به رییس مجلس اعلام کرد و لاریجانی نیز قول پیگیری داد و بخش فنی مجلس نیز تایید کرد که هنگام رایگیری، دستگاه رایگیری شهریاری عمل نکرده است و حالا رییس مجلس در برابر یک آزمون قرار گرفته است.
شاید در شرایط عادی خراب بودن یک یا چند دستگاه رایگیری که چندان هم غیرمعمولی به نظر نمیرسد مهم نباشد، چه آنکه در جلسه نوبت سوم روز سهشنبه نیز دستگاه رایگیری با اخلال عملکرد مواجه شد و رییس مجلس مجبور شد به شیوه سنتی «قیام موافقان» یک بند از لایجه برنامه ششم را به رای بگذارد، اما نکته اینجاست که این پیشنهاد تاجگردون، فقط و فقط با اختلاف یک رای، رای نیاورده است، یعنی همان رای منظور نشده شهریاری!از عصر روز گذشته برخی نمایندگان در این خصوص به اظهارنظر پرداختهاند از جمله غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس که با تایید خراب بودن دستگاه رایگیری شهریاری به این نکته اشاره کرد که این موضوع مسبوق به سابقه بوده است و سال گذشته نیز در اتفاقی مشابه بعد از اثبات خراب بودن دستگاه، آن تک رای بدون رایگیری مجدد در آرا اعمال شد و از اتفاق نتیجه رایگیری را تغییر داد و این تصمیمی است که باید هیات رییسه در این خصوص بگیرد.
برخی دیگر از نمایندگان نیز خواستار این شدهاند که با توجه به اثبات خراب شدن دستگاه رایگیری، مجددا این پیشنهاد در نخستین جلسه مجلس به رای گذاشته شود. باید صبر کرد و دید با توجه به اعلام مخالفت نوبخت با این پیشنهاد، علی لاریجانی ترجیح میدهد از این اتفاق یعنی خراب بودن سرنوشت ساز دستگاهرایگیری شهریاری عبور کند یا برای احقاق حق نماینده معترض چارهای که خواسته اکثریت نسبی مجلس هم هست، بیندیشد که البته این چاره مسبوق به سابقه، میتواند سرنوشت بیمهها را دگرگون کند.
یادداشت: بهروز شجاعی / اعتماد