کد خبر: 199634
A

خشک شدن درختان تهران با حفر چاه‌های ۳۰۰ متری

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران می‌گوید که اداره آب و فاضلاب با حفر چاه‌های عمیق مشکلاتی برای آبرسانی درختان ایجاد کرده است.

خشک شدن درختان تهران با حفر چاه‌های ۳۰۰ متری

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بی‌آبی برخی از درختان تهران را خشک و آفت‌زده کرده است تا جایی که دادستانی دستور قطع تعدادی از درختان را داد.

امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران مهدی پیرهادی در جلسه علنی شورا به خشک‌شدن درختان شهر اشاره کرد و خواستار ورود جدی شهرداری به بحث آبیاری درختان با توجه به بودجه‌ای که در این زمینه دارند، شد.

اما رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران علی‌محمد مختاری امروز به خبرنگار فارس می‌گوید که اداره آب و فاضلاب با حفر چاه‌های 300 متری، «چاه‌های 90 متری شهرداری که برای آبیاری درختان استفاده می‌شد را خشک و یا کم آب کرده است.»

بیش از 10 سال است که به دلیل کم‌آبی، آفت سوسک پوستخوار به جان درختان پایتخت از جمله بوستان‌های جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار و ... افتاده است. درختان آفت‌زده چکش‌خورده و علامت‌گذاری شد‌ه‌اند، بخشی از این درختان جمع‌آوری و الباقی بلاتکلیف رها شده‌اند.علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران به خبرنگار فارس می‌گوید که برای آبیاری 40 درصد از فضای سبز تهران تا پایان سال جاری از 60 میلیون مترمکعب پساب استفاده خواهیم کرد اما پساب را هم پولی به ما می‌دهند.

علاوه بر درختان تهران، بی‌آبی و آفت به جان برخی از درختان جنگل‌های هیرکانی هم افتاده است این در حالی است که در کل دنیا فقط 3 نمونه مشابه جنگل هیرکانی آن هم در ‌شمال آمریکا و شرق آسیا(ژاپن و کره) وجود دارد.

کارشناس مسائل محیط‌زیست احمد نادریان با بیان اینکه شهرداری به‌درستی آبیاری درختان را انجام نمی‌دهد، می‌گوید که همین موضوع باعث بیمار و خشک‌شدن درختان شده است.در مقابل کارشناس مسائل شهری حسین دلیری‌نیا با بیان اینکه حقآبه درختان باید در طول سال به‌صورت مستمر از سوی سازمان آب و فاضلاب داده شود، می‌گوید که شهرداری با حفر چاه و قنوات بخشی از درختان را آبیاری می‌کند اما باید آب پایدار ایجاد شود.به گفته کارشناسان، باید تمام فضای سبز شهر تهران با پساب آبیاری شود و همچنین عملیات بازچرخانی آب صورت گیرد. با ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی می‌توان تا حدود مشکل آبیاری فضای سبز را برطرف کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر