ماجرای پرتره ای که آیدین آغداشلو برای آیت الله خمینی کشید، چه بود؟+عکس
۴۶ سال پیش در چنین روزی؛ فردای خروج محمد رضا شاه پهلوی از ایران در ۲۶ دی ماه ۵۷، آیدین آغداشلو که مشاور دفتر مخصوص فرح پهلوی و سرپرست موزه رضا عباسی بود به همراه همسرش شهره آغداشلو از مرز زمینی به ترکیه و از آنجا به لندن رفت. اما پس از مدتی از همسرش جدا شد و به همراه نقاشی پرتره ای از امام خمینی به تهران بازگشت.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ فردای خروج محمد رضا شاه پهلوی از ایران در ۲۶ دی ماه ۵۷، آیدین آغداشلو که مشاور دفتر مخصوص فرح پهلوی و سرپرست موزه رضا عباسی بود به همراه همسرش شهره آغداشلو از مرز زمینی به ترکیه و از آنجا به لندن رفت.
اما پس از مدتی از همسرش جدا شد و به همراه نقاشی پرتره ای از امام خمینی به تهران بازگشت.
بنابر گزارش دیده بان ایران؛ آیدین آغداشلو بعدها کار را از این فراتر گذاشت و برای مدتی به جهاد سازندگى و کمی بعدتر به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست، او حتی برای مدتی هم در اوائل دهه شصت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت و طبق گفته خودش در نقش ممیزی انجام وظیفه کرد.
پس از انقلاب ۱۳۵
پس از انقلاب اسلامی ایران آغداشلو برای مدتی بیکار بود ولی سال ۱۳۵۸ به کار گرافیک روی آورد و در سال ۱۳۵۹ او از همسر نخستین خود، شهره آغداشلو، بازیگر سینما جدا شد.
در همان سال، به تدریس در دانشکده هنر در دانشگاه الزهرای تهران آغاز کرد اما پس از انقلاب فرهنگی کار خود را از دست داد. او در سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰، در شرایط دشوار مالی نقاشی میکرد.و در کلاسهای نقاشی خصوصی تدریس میکرد.
در سالهای آغازین دهه ۱۳۶۰، وی برای دو فیلم تاریخچه خط و کارگاههای سنتی برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی تحقیق کرد و فیلمنامه نوشت و کلاسهای نقاشی کارگاه آزاد «هنرکده زنگار» را راهاندازی کرد و در آن تدریس کرد. در ۱۳۶۲، وی در ساختن مجموعه «به سوی سیمرغ» دربارهٔ تاریخ نقاشی ایران از آغاز تا سده چهاردهم قمری با صدا و سیما همکاری داشت.
او از سال ۱۳۶۲ به عنوان نویسنده و طراح جلد با ماهنامه فیلم همکاری داشته است. دوستی او با مسعود مهرابی به قبل از انقلاب باز میگردد. او در شماره ۶۰۰ ماهنامه درباره همکاریش با مجله فیلم مینویسد: بخش عمدهای از شهرتم در میان جوانها - به عنوان نویسنده- را به مسعود مهرابی و به مجله فیلم و خوانندههای نکته سنجش مدیونم. هنوز و برای همیشه. بهمن ماه که میشد مهرابی زنگ میزد و سفارش مقالهی «بهاریه» برای شماره نوروز را میداد که وقتهایی مینوشتم و وقتهایی نمینوشتم. چند سال گذشته را که منزوی شدم، ننوشتم و حیف شد که ننوشتم چون اوقاتش را تلخ میکردم، که حق نبود، اما هیچ وقت هم گمان نمیکردم که این «بهاریه» را -که «خزانیه» ایست- در یاد و ستایشش بنویسم. اما آرام میکنم خودم را که رسم روزگار همین است... تا بهاریهی مرا که بنویسد.
آغداشلو در این سالها به برگزاری نمایشگاههای هنری مانند نمایشگاه «هنر ایران، از گذشته تا امروز» در چین، «هنر گذشته ایران» در ژاپن، و نقاشیهای معاصر ایران با زمینه سنتی که به بولونیای ایتالیا فرستاده شد یاری میداد.
تابلوی خاطرات امید، اثر آیدین آغداشلو، در سیزدهمین حراجی تهران دوازده و نیم میلیارد تومان به فروش رسید. این تابلو، رکوردِ فروش تمام ادوارِ حراجی تهران را شکست
منبع: سایت دیده بان ایران