کد خبر: 204612
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۷ آبان ۱۳۵۳؛

ایستگاه فضایی ایران ساخته می شود/قرارداد استفاده ایران از ماهواره امضاء شد

توافق تاریخی ملک حسین پادشاه اردن با یاسر عرفات و برگردانده شدن ساحل غربی اردن به فلسطینی ها، خبر اول روزنامه اطلاعات در روز سه شنبه ۷ آبان سال ۱۳۵۳ است. در این خبر آمده کلیه دولت‌های عربی متعهد شده اند که از تشکیل دولت فلسطین حمایت کنند. محمدرضا شاه پهلوی هم امروز کارخانه سیمان آبیک را افتتاح کردند که ظرفیت کارخانه در حال حاضر ۳۵۰۰ تن در روز است که در پایان برنامه پنجم به ۷ هزار تن خواهد رسید. اما آغاز به کار ایستگاه فضایی تهران از سال آینده با همکاری ناسا یکی از گزارش هاست که متن آن را در دیدبان تاریخ می خوانیم

ایستگاه فضایی ایران ساخته می شود/قرارداد استفاده ایران از ماهواره امضاء شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ توافق تاریخی ملک حسین پادشاه اردن با یاسر عرفات و برگردانده شدن ساحل غربی اردن به فلسطینی ها، خبر اول روزنامه اطلاعات در روز سه شنبه ۷ آبان سال ۱۳۵۳ است. در این خبر آمده کلیه دولت‌های عربی متعهد شده اند که از تشکیل دولت فلسطین حمایت کنند اما روزنامه های اسرائیلی نوشته اند که اسرائیل تشکیل دولت مستقل فلسطین را تحمل نمی کند.

از دیگر تیتر و خبرهای صفحه اول این روزنامه اینکه، جریمه تخلفات رانندگی تغییر کرد و سوار کردن مسافر اضافی در تاکسی ۲۰ تومان جریمه دارد.

محمدرضا شاه پهلوی هم امروز کارخانه سیمان آبیک را افتتاح کردند که ظرفیت کارخانه در حال حاضر ۳۵۰۰ تن در روز است که در پایان برنامه پنجم به ۷ هزار تن خواهد رسید.

همچنین خبرها حاکی از افزایش قیمت طلا هست و دولت برای کمک به پنبه کاران،تخم پنبه را گران‌تر خواهد خرید. آپارتمان سازی هم در تهران آزاد شد و نام منطقه عباس آباد به شهستان پهلوی تغییر یافت.

IMG_20241028_074824_905

ضمنا اطلاعات در این صفحه خود، از مسابقه بزرگ‌ قرن در ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه بامداد فردا خبر داده که چیزی نیست جز مسابقه بوکس بین محمدعلی کلی و فورمن.

اما آغاز به کار ایستگاه فضایی تهران از سال آینده با همکاری ناسا یکی از خبرهای  صفحه اول اطلاعات امروز است که متن این خبر به شرح زیر می باشد؛

امروز اسناد مربوط به استفاده ایران از ماهواره (ارتس- ا) سازمان فضایی آمریکا ناسا بمنظور  بررسی امکانات طبیعی و منابع ذخایر زیر زمینی کشور در تهران امضاء و مبادله شد.

این قرارداد را دکتر مجیدی وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و سفیر ایالات متحده آمریکا دربار شاهنشاهی امضاء کردند و بر اساس آن ایران، بعنوان چهارمین کشور جهان برای شناخت ذخایر و معادن زمینی خود از ماهواره استفاده خواهد کرد.

بدنبال انعقاد قرارداد همکاری میان‌ سازمان برنامه و سازمان فضایی آمریکا ناسا، یک مقام‌ مطلع در این زمینه توضیح داد؛  یکی از طرحهای مهم برنامه عمرانی پنجم، بررسی و شناخت منابع و ذخایر زیر زمینی در سطح کشور، طرح اجرای این برنامه عمرانی است. به همین منظور قراردادی با سازمان فضایی ناسا مبادله شد که مطابق این قرارداد، با ایجاد یک ایستگاه فضایی در تهران، کلیه اطلاعات و بررسی های منابع زمینی کشور از طریق ماهواره ( ارتس- ا) مستقیما دراختیار این ایستگاه فضایی قرار می گیرد و این بررسی ها بصورت گزارش به وزارتخانه ها و سازمانهای اجرایی داده می‌شود.

این مقام افزود؛ مقدمات ایجاد ایستگاه فضایی در ایران فراهم شده و بهره برداری از آن از اوایل سال آینده آغاز می‌شود. این مقام‌ یادآور شد سازمان فضایی ناسا در سال ۱۹۷۵ علاوه بر ماهواره (ارتس - ا) ماهواره مشابه دیگری نیز به فضا می فرستد که ایران از این ماهواره نیز استفاده خواهد کرد.

IMG_20241028_074824_805

وی افزود؛ استفاده از ماهواره همچنین امکان‌ می دهد در طول اجرای برنامه عمرانی پنجم کشور، منابع و ذخایر زیر زمینی در بیش از چهارصد هزار کیلومتر مربع مورد بررسی قرار گیرد در حالیکه چنانچه این بررسی بدون استفاده از ماهواره انجام شود چندین سال بطول خواهد انجامید مضافا بر اینکه بررسی ماهواره به مراتب دقیق تر خواهد بود.

IMG_20241028_074824_569

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر