کد خبر: 203765
A
گزارش دیدبان تاریخ از گفت وگوی لوموند با محمدرضاشاه ۵۳ سال قبل درباره جزایر سه گانه؛

شاه: جزایر متعلق به ایران است، انگلیسی ها از ما گرفته بودند؛ حالا پس گرفتیم!/ می توانستیم بحرین را هم پس بگیریم ولی دلم نمی خواست سربازانم کشته شوند

در قسمتی از این مصاحبه، محمدرضا پهلوی در پاسخ به سوال خبرنگار لوموند درباره جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس نظرات خود را ابراز کرده است دیدبان تاریخ در گزارش امروز خود متن کامل پرسش و پاسخ را که به لحاظ تاریخی مهم است و نشان دهنده حق حاکمیت بی چون چرای ایران بر جزایر (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) است را گزارش کرده است.

شاه: جزایر متعلق به ایران است، انگلیسی ها از ما گرفته بودند؛ حالا پس گرفتیم!/ می توانستیم بحرین را هم پس بگیریم ولی دلم نمی خواست سربازانم کشته شوند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ۵۳ سال قبل، روزنامه اطلاعات در روز دهم‌ تیر سال ۱۳۵۰ در صفحه سیزده خود، متن کامل مصاحبه محمدرضا پهلوی با خبرنگار روزنامه لوموند را منتشر کرد که در مقدمه این مصاحبه، روزنامه اطلاعات آورده بود: "مصاحبه شاهنشاه آریامهر با خبرنگار نشریه وزین و مشهور لوموند چاپ‌ فرانسه، حاوی نکات برجسته فراوانی بود‌. قبلا بخش‌هایی از این مصاحبه که به ایران رسیده بود در اطلاعات منعکس شد و اینک که متن کامل مصاحبه بدست ما رسیده، آنرا عینا چاپ می کنیم. گروه کثیری از خوانندگان اطلاعات هم تقاضای چاپ مجدد و کامل این مصاحبه را کرده بودند."

IMG_20241019_194259_877

اما در قسمتی از این مصاحبه، محمدرضا پهلوی در پاسخ به سوال خبرنگار لوموند درباره جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس نظرات خود را ابراز کرده است دیدبان تاریخ در گزارش امروز خود متن کامل پرسش و پاسخ را که به لحاظ تاریخی مهم است و نشان دهنده حق حاکمیت بی چون چرای ایران بر جزایر (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) است را گزارش کرده است.

سوال خبرنگار لوموند:

در جریان سال‌های اخیر، ارتش ایران نقش دفاعی خود را رها ساخت و جزایر کوچک خلیج فارس را اشغال کرد و همچنین به سلطان قابوس در سرکوبی شورشیان ظفار کمک کرد. حتی گفته شد که عناصر ایرانی در برقراری نظم در منطقه بلوچستان پاکستان شرکت داشته اند. آیا شما مداخله اخیر را تایید می کنید؟ مداخلات دیگر را چگونه توجیه می نمایید؟

پاسخ شاه:

اولا جزایر کوچکی که از آن صحبت می کنید متعلق به ایران بوده اند و انگلیسی ها ۸۷ سال پیش آنها را ار ما گرفتند. شاید آنها برای آزادی کشتیرانی و مبارزه با دزدان دریایی کار دیگری نمی توانستند انجام بدهند ولی بهرحال این جزایر، جزایر ایرانی بودند وانگهی اسناد و نامه هایی که تاکنون در این باره بین دولت‌ها مبادله شده و حتی دایره المعارف جغرافیای شوروی نیز این جزایر را از آن ایرانیان‌ می داند. همه به این موضوع واقفند اگر ما این جزایر را درست یک روز قبل از عزیمت انگلیسی ها پس گرفتیم بدان جهت بود که می خواستیم نشان دهیم که ما این جزایر را از انگلیسی ها پس میگیریم.

من می توانستم بحرین را هم بخواهم ولی این کار را نکردم چون ۲۰۰ هزار بحرینی خواهان استقلال خود بودند، در این‌ مورد با خود گفتم که اشغال نظامی بحرین مشکلی را حل نخواهد کرد اگر در پشت هر پنجره ای یک تیرانداز، سربازان مرا مورد هدف قرار دهد و اگر آنها - مردم بحرین- خواهان استقلال خود باشند بهتر است که این استقلال به آنان داده شود و این کاری بود که ما انجام دادیم.

ولی در مورد جزایر دیگر باید توجه داشته باشید که تعداد جمعیت یکی از آنها صد نفر بود و در جزایر دیگر فقط مار وجود داشت و سومی نیز جمعیت چندانی نداشت. بهر حال هر سه جزیره متعلق به ایران بود...

شاه در ادامه گفت؛ من بارها گفته ام که تنگه هرمز برای ما بمنزله یک شاهرگ حیاتی است. درست در برابر تنگه، راس مسندم وجود دارد که متعلق به سلطان نشین عمان است. این تنگه دروازه ورودی خلیج فارس است، این نقطه برای ما مثل مرگ‌ و زندگی است و ما اصرار داریم که این منطقه بدست کسی اداره شود که با ما دشمن نباشد.

منبع: سایت دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر