کد خبر: 203708
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۵۵؛

ایران، سهام ۱۳۵ کمپانی و کارخانه را در دنیا خرید

خریداری شدن سهام ۱۳۵ کمپانی و کارخانه در دنیا توسط ایران، تیتر یک شماره امروز چهارشنبه ۲۸ مهر سال ۱۳۵۵ روزنامه اطلاعات است. دولت شاهنشاهی ایران و بنیاد آلفرید کروپ در جمهوری فدرال آلمان، امروز اعلام داشتند به موجب موافقتنامه ای که بین آنها منعقد شده ۲۵/۰۱ درصد از سهام موسسه بزرگ‌ کروپ از طرف ایران خریداری خواهد شد. با انجام این معامله ایران بصورت یک سهامدار عمده در ۱۳۵ شرکت تابعه و وابسته به گروه کروپ که در ۲۵ کشور مختلف فعالیت دارند وارد خواهد شد.

ایران، سهام ۱۳۵ کمپانی و کارخانه را در دنیا خرید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خریداری شدن سهام ۱۳۵ کمپانی و کارخانه در دنیا توسط ایران، تیتر یک شماره امروز چهارشنبه ۲۸ مهر سال ۱۳۵۵ روزنامه اطلاعات است. در ضمن این خبر سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" ماست.

اطلاعات در این روز با چاپ عکسی، خبر ازدواج دختر شمس پهلوی با فرزند یکی از شخصیت‌های اقتصادی آمریکا را طی مراسمی در سفارت ایران در ایتالیا داده است. گویا این دو در دوران تحصیل در آمریکا با یکدیگر آشنا شده بودند.

این روزنامه در تیتری دیگر خبر داده که در صورت جنگ‌ اتمی در دنیا و نابودی تمامی موجودات، عقربها با زنده ماندن، مالک دنیا خواهند شد!

از دیگر خبر و تیترهای روزنامه اینکه در روزهای تعطیل برای زیارت اماکن مذهبی و استراحت در شهرهای ساحلی، ۲۰۰ هزار نفر از تهران خارج شدند. و اینکه دانشجویان و مهندسان ایران مقیم خارج استخدام می‌شوند.

اما خبر خرید سهام ۱۳۵ کمپانی و کارخانه در دنیا توسط ایران به شرح زیر می باشد؛

دولت شاهنشاهی ایران و بنیاد آلفرید کروپ در جمهوری فدرال آلمان، امروز اعلام داشتند به موجب موافقتنامه ای که بین آنها منعقد شده ۲۵/۰۱ درصد از سهام موسسه بزرگ‌ کروپ از طرف ایران خریداری خواهد شد. با انجام این معامله ایران بصورت یک سهامدار عمده  در ۱۳۵ شرکت تابعه و وابسته به گروه کروپ که در ۲۵ کشور مختلف فعالیت دارند وارد خواهد شد.

در سال ۱۹۷۴ ایران ۲۵/۰۴ درصد سهام کارخانه فولاد سازی کروپ را خریداری نمود و روابط نزدیکی که به این ترتیب بین ایران و کروپ بوجود آمد منتج به مشارکت نهایی ایران در کلیه واحدهای تابعه و وابسته گردید. اکنون انتظار می رود که با که با مشارکت کروپ در اجرای برنامه های وسیع توسعه اقتصادی ایران بطور قابل ملاحظه گسترش یابد.

موافقتنامه ای که عصر دیروز بین هوشنگ انصاری وزیر امور اقتصاد و دارایی و بایتس رئیس هیات امنای بنیاد کروپ به امضاء رسید برای اولین بار در تاریخ ۱۶۵ ساله کروپ، یک مشارکت خارجی را در این موسسه عظیم امکان‌پذیر نمود. با انجام این‌ مشارکت، ایران و بنیاد کروپ مشترکا خط مشی و برنامه های اجرایی موسسات کروپ را تعیین خواهند کرد.

IMG_20241019_072750_662

افزایش سرمایه:

مشارکت ایران در موسسات کروپ از طریق افزایش سرمایه صورت می گیرد و به ابن ترتیب منابع مالی تازه ای در اختیار کروپ قرار خواهد گرفت که موجب تقویت مالی موسسه مذکور در فعالیتهای وسیع جهانی آن خواهد شد.

موسسه کروپ که در سال ۱۸۱۱ تأسیس شده در زمینه کشتی سازی، تولید فولاد، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، کارخانجات مختلف، مهندسی مکانیک و الکترونیک و همچنین فعالیت‌های بازرگانی و خدمات گوناگون فعالیت دارد.

IMG_20241019_072750_519

این‌ موسسات ۸۰ هزار نیرو و فروش آنها در سال ۱۹۷۵ در حدود ۱۰ میلیارد مارک بوده است.

IMG_20241019_072750_430

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر