کد خبر: 203635
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۵۵؛

بزرگترین موافقتنامه تهاتری ایران‌ با یک کشور خارجی به امضاء رسید/ ایران و شوروی ۳ میلیارد دلار کالا مبادله می کنند

پایان جنگ لبنان، تیتر یک شماره امروز سه شنبه ۲۷ مهر سال ۱۳۵۵ روزنامه ۴۰ صفحه ای اطلاعات است. ایران و شوروی در بزرگترین مبادله تهاتری قرارداد ۳ میلیارد دلاری بستند. این گزارش سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" است

بزرگترین موافقتنامه تهاتری ایران‌ با یک کشور خارجی به امضاء رسید/ ایران و شوروی ۳ میلیارد دلار کالا مبادله می کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پایان جنگ لبنان، تیتر یک شماره امروز سه شنبه ۲۷ مهر سال ۱۳۵۵ روزنامه ۴۰ صفحه ای اطلاعات است. این روزنامه از موافقت سادات با ادامه حضور ارتش سوریه در لبنان خبر داده و با پیروزی کنفرانس سران عرب در ریاض از دیشب در لبنان آرامش برقرار شده و از بامداد شنبه به اجرا گذاشته می‌شود. در اعلامیه پایانی این کنفرانس آمده است که لبنان موجودیت فلسطینی ها را در خاک خود به رسمیت بشناسد، فلسطینی ها می توانند در لبنان با خود اسلحه حمل کنند و علیه اسرائیل دست به عملیات بزنند و دیگر اینکه کلیه کشورهای عربی، سازمان مقاومت فلسطین را به عنوان تنها نماینده ملیت فلسطین به رسمیت می شناسند و مبارزه آنرا تایید می کنند.

از سوی دیگر عرفات هم از کمک‌های سوریه برای تربیت جنگجویان فلسطینی تشکر کرده است.

اطلاعات از اخراج یازده کارمند آستان قدس رضوی به اتهام سوءاستفاده خبر داده و از آغاز ساخت اتوبان دوم تهران - کرج نوشته است.

خبر جالب توجه این صفحه روزنامه اینکه کوههای یخ قطب جنوب به عربستان منتقل می‌شود که گویا قرار است قطعات ۱۰۰ میلیون تنی یخ بوسیله یدک کشهای اقیانوس پیما به نزدیکی عربستان حمل شود تا کمبود آب در این کشور جبران شود!

ایران و شوروی در بزرگترین مبادله تهاتری قرارداد ۳ میلیارد دلاری بستند. این خبر که سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" ماست به این شرح می باشد؛

بعدازظهر دیروز موافقتنامه بلند مدت پنج ساله بازرگانی بین ایران و شوروی در وزارت بازرگانی، محل نمایشگاههای بین المللی ایران به امضاء رسید.

این موافقتنامه که مقدمات تهیه پیش نویس آن از ۳ ماه قبل با همکاری کارشناسان بازرگانی دو کشور فراهم گردیده بود نه تنها بزرگترین موافقتنامه بازرگانی است که تاکنون بین ایران و شوروی منعقد گردیده بلکه بزرگترین موافقتنامه بازرگانی تهاتری است که ایران تاکنون با یک کشور خارجی امضاء نموده و بر اساس آن ایران و شوروی طی ۵ سال آینده، حدود ۳ میلیارد دلار کالا مبادله خواهند کرد.

بر اساس این موافقتنامه، ایران کالاهای صنعتی و سنتی نظیر انواع منسوجات و پارچه، کفش، گاز، پنبه، سنگهای معدنی و خشکبار به شوروی صادر می کند و در مقابل ماشین آلات، آهن و فولاد، روغن‌ نباتی و کود شیمیایی، چوب و الوار و سیمان و کامیون از این کشور وارد خواهد کرد.

IMG_20241018_105649_100

یک مقام آگاه در وزارت بازرگانی بدنبال عقد این موافقتنامه اعلام داشت؛

گسترش چشمگیر مناسبات بازرگانی و اقتصادی ایران و شوروی طی سال‌های اخیر موجب گردیده که عملکرد موافقتنامه قبلی ۵ ساله بازرگانی دو کشور ۶۰ درصد فراتر از میزان پیش بینی شده رفته و به ۱/۶ میلیارد دلار بالغ گردد. این افزایش چشمگیر امکانات جدید و نیز برنامه های اقتصادی در دست اجرا موجب گردید که مقامات بازرگانی ایران و شوروی در موافقتنامه جدید، میزان مبادلات دو کشور را طی ۵ سال آینده نسبت به میزان‌ موافقتنامه پیشین، سه برابر  افزایش دهند و به سه میلیارد دلار برسانند.

IMG_20241018_105648_510

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر