کد خبر: 203330
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۴ مهر ۱۳۵۶؛

قرارداد خرید دو رآکتور اتمی تولید برق با فرانسه امضاء شد

تیتر یک شماره امروز ۲۴ مهر سال ۱۳۵۶ روزنامه اطلاعات به این سخنان محمدرضا شاه پهلوی اختصاص دارد که گفته است وقایع اسف انگیزی که چند روز اخیر دیدیم تمام آثار ضد انقلابی دارد و اینکه اگر اصول جدیدی که به نفع ملت باشد پیشنهاد شود قبول می کنیم. گویا شاه بعلت قصور در انجام وظیفه، مسئولان‌ چند سازمان دولتی را برکنار کرده است. هویدا هم اعلام‌ کرده که زمین دولتی ارث پدری هیچ دستگاهی نیست و به شهرستانها باید اختیار تام داد تا مردم به تهران نیایند و ترافیک این شهر سنگین تر نشود. در گزارش امروز دیدبان تاریخ به امضاء قرارداد خرید دو رآکتور اتمی تولید برق با فرانسه می پردازیم

قرارداد خرید دو رآکتور اتمی تولید برق با فرانسه امضاء شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تیتر یک شماره امروز یک‌شنبه ۲۴ مهر سال ۱۳۵۶ روزنامه اطلاعات به این سخنان محمدرضا شاه پهلوی اختصاص دارد که گفته است وقایع اسف انگیزی که چند روز اخیر دیدیم تمام آثار ضد انقلابی دارد و اینکه اگر اصول جدیدی که به نفع ملت باشد پیشنهاد شود قبول می کنیم. گویا شاه بعلت قصور در انجام وظیفه، مسئولان‌ چند سازمان دولتی را برکنار کرده است. هویدا هم اعلام‌ کرده که زمین دولتی ارث پدری هیچ دستگاهی نیست و به شهرستانها باید اختیار تام داد تا مردم به تهران نیایند و ترافیک این شهر سنگین تر نشود.

IMG_20241015_083029_104

لایحه بیمه بیکاری هم تهیه شده و خبر دیگر اینکه پس از تحقیقات هیات اعزامی در عربستان اعلام‌ شد که برای زائران ایرانی حج، خطر وبا وجود ندارد.

و دیگر اینکه بعنوان اعتراض به آتش‌ زدن اتوبوس و تهدید دختران دانشجو، دانشجویان، دفتر خوابگاه کوی دانشگاه را اشغال کردند که این عده پس از اطمینانی که رئیس دانشگاه تهران مبنی بر جلوگیری از اقدامات ضد انقلابی به آنها داد  خوابگاه را ترک کردند.

روزنامه را ورق می زنیم در صفحه چهارم آن به خبر امضاء قرارداد خرید دو رآکتور اتمی تولید برق با فرانسه بر می خوریم که متن گزارش را در دیدبان تاریخ بررسی کرده ایم؛

ساعت یازده صبح امروز قرارداد قطعی خرید دو نیروگاه برق اتمی که هر یک به قدرت ۹۰۰ مگاوات است و همچنین پروتکل همکاری های مربوط به مبادله سوخت و مواد هسته ای بین سازمان انرژی اتمی ایران و مقامات فرانسه و مدیران شرکت‌های فراماسون و آلستوم آتلانتیک امضاء شد.

پیش نویس این قرارداد امضاء شده بود و قرار بود حدود یکسال و نیم قبل این قرارداد در تاریخ ۲۷ شهریورماه امضاء شود اما به دلایل و مشکلاتی که وجود داشت این امر به تاخیر افتاد.

برای امضاء و مبادله این قرار داد در چند روز اخیر یک هیات اقتصادی و مالی و تنی چند از مقامات و مسئولین شرکت‌های فراماتوم، آلستوم آتلانتیک، اسپی باتینیل و فرمانک که هر یک مسئولیت ساختن قسمتی از نیروگاه و تأسیسات آنرا به عهده خواهند داشت به تهران آمدند.

در قلب هر نیروگاه تعداد ۱۵۷ مجتمع سوخت که محتوی ۷۲ تن اورانیوم غنی شده است قرار داده خواهد شد. این قرارداد تامین سوخت، این نیروگاه‌ها را برای مدت ده سال تضمین می کند.

ضمنا یک هیات اقتصادی و مالی گفتگوهایی را در وزارت اقتصاد و امور دارایی در زمینه تامین اعتبار ارزی مورد نیاز برای ساخت نیروگاهها آغاز کرده است. قسمتی از اعتبار ارزی مورد نیاز طرح که حدود ۱۰ میلیارد فرانک برآورد شده است از محل طرحهای خارجی دولت فرانسه به وسیله کنسرسیومی مرکب از بانک‌های فرانسه، تامین و پرداخت خواهد شد.

IMG_20241015_083029_147

دو نیروگاه تولید برق اتمی فرانسه در سال‌های ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ در نزدیک اهواز و در کنار رود کارون به کار خواهد پرداخت.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر