کد خبر: 202942
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۵۸:

اعتراض گروهی از دانش آموزان به سخنان محمدعلی رجائی/ شما از چه وحشت دارید؟/به این زودی شور و حرارت انقلابی فروکشید؟/ چرا در مواقع جمع آوری آراء دارای قدرت انتخاب می شویم؟!

صفحه نخست سه روزنامه، کیهان، جمهوری اسلامی و بامداد امروز، روز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. اگر روزنامه جمهوری اسلامی از حضور بیش از یک میلیون نفر در تهران و اصفهان در مراسم تشییع جنازه پاسداران تیتر زده، اما کیهان تیتر یک خود را به موافقت دولت با طرح انقلابی مسکن اختصاص داده که ۱۳۰ هزار خانه خالی تا اول زمستان به مردم واگذار میشود. خبر اعتراض عده ای از دانش آموزان مدارس به سخنان محمدعلی رجایی کفیل وزارت آموزش و پرورش در صفحات داخلی این روزنامه به چاپ رسیده است که متن کامل این خبر پس از ۴۵ سال را در گزارش دیدبان تاریخ بخوانید.

اعتراض گروهی از دانش آموزان به سخنان محمدعلی رجائی/ شما از چه وحشت دارید؟/به این زودی شور و حرارت انقلابی فروکشید؟/ چرا در مواقع جمع آوری آراء دارای قدرت انتخاب می شویم؟!

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحه نخست سه روزنامه، کیهان، جمهوری اسلامی و بامداد امروز، روز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. اگر روزنامه جمهوری اسلامی از حضور بیش از یک میلیون نفر در تهران و اصفهان در مراسم تشییع جنازه پاسداران تیتر زده، اما کیهان تیتر یک خود را به موافقت دولت با طرح انقلابی مسکن اختصاص داده که ۱۳۰ هزار خانه خالی تا اول زمستان به مردم واگذار میشود. 

IMG_20221011_075043_691

 توقف خرید و فروش طلا در بانک ملی و بازار، ممنوعیت معاملات ارضی از سوی وزارت مسکن و شهرسازی، ممنوعیت ورود اتومبیلهای شخصی با یک سرنشین به مرکز شهر با اجرای مرحله دوم طرح ترافیک از اول آبان از دیگر خبرهای مهم این شماره روزنامه عصرگاهی هستند. روزنامه بامداد امروز هم تیتر یک خود را به نتایج ملاقات و مذاکرات صادق طباطبایی در سفر به سوریه، لبنان و بحرین اختصاص داده است. همچنین این روزنامه به نقل از آیت الله العظمی شریعتمداری نوشته است که ولایت فقیه نباید با حاکمیت ملی تضاد داشته باشد و اینکه باید با توجه به اصالت حاکمیت ملت در تفسیر ولایت فقیه دقت کامل و کافی بعمل آید. تیتر مهم دیگر این روزنامه به اظهارات دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه اختصاص دارد که در آن از لغو قراردادهای ۱۹۵۹ و ۱۹۲۱ مابین ایران و ایالات متحده آمریکا خبر داده است.

IMG_20221011_075047_488

اما خبر اعتراض عده ای از دانش آموزان مدارس به سخنان محمدعلی رجایی کفیل وزارت آموزش و پرورش در صفحات داخلی این روزنامه به چاپ رسیده است که متن کامل این خبر پس از ۴۳ سال عینا منتشر میشود.

IMG_20221011_075051_874

شش گروه از دانش آموزان مدارس مختلف تهران نسبت به مصاحبه ای که کفیل آموزش و پرورش که طی آن اعلام کرده است دانش آموزان به سن انتخاب نرسیده اند و نیز بر اساس آن، طرح مسائل سیاسی در مدارس ممنوع اعلام شده است با بیانیه هایی اعتراض کردند. دانش آموزان در اعلامیه های خود اعلام کرده اند که کفیل وزارت آموزش و پرورش سخنانی در رابطه با ممنوعیت تبلیغ سیاسی و صلاحیت نداشتن دانش آموزان در انتخاب امور سیاسی مطرح کرده است. در یکی از این اعلامیه ها خطاب به کفیل وزارت آموزش و پرورش گفته شده است؛

شما از چه وحشت دارید؟ از برخورد آزاد عقاید؟ اگر ما به برتری ایدئولوژی خود ایمان داریم چرا باید مانع مطرح شدن نظرات دیگران باشیم؟ آیا حضرت آیت الله طالقانی و بسیاری از مبارزین دیگر تاکید نمی کردند که دانش آموزان دروس واقعی را در خیابانها، در تظاهرات و در شهادتها آموختند. به این زودی شور و حرارت انقلابی فروکشید؟ آقای رجایی اضافه کرده اند؛ مدارس ما بعلت آنکه دانش آموزان هنوز به سن و قدرت انتخاب نرسیده اند باید محل آموزش باشند! چه چشم‌ فروبستنی! آیا ما نبودیم که در اوایل پیروزی انقلاب حق تعیین سرنوشت سیاسی آینده مملکت را داشتیم و توانستیم در رفراندوم شرکت کرده و به جمهوری اسلامی رای بدهیم؟ آیا ما نبودیم که در موقع انتخابات مجلس خبرگان حق انتخاب کاندیدا برای مجلس داشتیم؟ آیا فقط در مواقع جمع آوری آراء دارای قدرت انتخاب می شویم؟ به چه علت نمیتوانیم فعالیت سیاسی آزاد داشته باشیم؟

اعلامیه هایی که دیروز در این زمینه به بامداد رسیده عبارتند از؛

انجمن دانش آموزان مسلمان دبیرستان شهریار قلهک - انجمن دانش آموزان مسلمان دبیرستان ادیب نارمک - انجمن دانش آموزان مسلمان دبیرستان دانشمند - هنرستان کارآموز - انجمن دانش آموزان مسلمان مجتمع آموزشی مدرسی - دانش آموزان مسلمان دبیرستان ۱۳ بهمن.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر