کد خبر: 201855
A
روزنامه گردی دیده بان تاریخ ۸ مهر ۱۳۵۸؛

لئونید برژنف رهبر اتحاد جماهیر شوروی: شوروی با مداخله هر کشور خارجی در امور داخلی ایران مخالف است

صفحه نخست روزنامه کیهان در ۴۵ سال قبل امروز یک‌شنبه ۸ مهر ۱۳۵۸ در پیش روی شماست. پیام‌ امام خمینی به کنگره جهانی حج که در آن اعلام کرده اند که زیر بار ظلم نروید و علیه جهانخواران به پا خیزید تیتر یک این جریده عصرگاهی است. رهبر انقلاب همچنین در این پیام آورده‌ اند که آمریکا در رأس جهانخواران بیت المللی است و بر هر مسلمان لازم است که خود را علیه اسرائیل مجهز کند‌. دکتر مصطفی چمران وزیر جدید دفاع ملی هم در اولین گفتگوی خود اعلام داشته ارتش پاکسازی می‌شود و نظام موجود ارتش ایران دگرگون خواهد شد‌. وی همچنین گفته است تمام پیمانهای نظامی ایران با غرب لغو خواهد شد و زین پس ایران در هیچ پیمان نظامی شرکت نمی کند

لئونید برژنف رهبر اتحاد جماهیر شوروی: شوروی با مداخله هر کشور خارجی در امور داخلی ایران مخالف است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه کیهان در ۴۴ سال قبل امروز یک‌شنبه ۸ مهر ۱۳۵۸ در پیش روی شماست. پیام‌ تاریخی امام به کنگره جهانی حج که در آن اعلام کرده اند که زیر بار ظلم نروید و علیه جهانخواران به پا خیزید تیتر یک این جریده عصرگاهی است. رهبر انقلاب  همچنین در این پیام آورده‌ اند که آمریکا در رأس جهانخواران بیت المللی است و بر هر مسلمان لازم است که خود را علیه اسرائیل مجهز کند‌. دکتر مصطفی چمران وزیر جدید دفاع ملی هم در اولین گفتگوی خود اعلام داشته ارتش پاکسازی می‌شود و نظام موجود ارتش ایران دگرگون خواهد شد‌. وی همچنین گفته است تمام پیمانهای نظامی ایران با غرب لغو خواهد شد و زین پس ایران در هیچ پیمان نظامی شرکت نمی کند. جدیدترین اخبار از مجلس خبرگان قانون اساسی هم اینکه با تصویب اصل ۶۶ در این مجلس، حکومت نظامی ممنوع شده است. محمدعلی رجایی کفیل وزارت آموزش و پرورش هم گفته است بحث سیاسی در کلاسها ممنوع اما در مدرسه آزاد است. خبر دیگر هم اینکه شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران اعلام کرده رانندگان متخلف تاکسی شلاق می خورند و رانندگانی که از تاکسی‌متر استفاده نکنند بعنوان گرانفروش به دادگاه‌های شرع معرفی می‌شوند. اما نقل قولی از لئونید برژنف رهبر شوروی در صفحه نخست روزنامه چاپ‌ شده که در آن به مخالفت شوروی با مداخله هر کشور خارجی در امور داخلی ایران اشاره شده است. به صفحه چهارم روزنامه می رویم تا ببینیم متن خبر از چه قرار است؛

IMG_20230930_071805_250

رادیو مسکو:

مجموعه سخنان لئونید برژنف دبیرکل حزب کمونیست و صدر هیات رئیسه شورایعالی اتحاد شوروی درباره انقلاب ایران و سیاست خارجی شوروی نسبت به ایران نوین و انقلابی در جلد هفتم آثار رهبری شوروی انتشار یافت.

لئونید برژنف گفته است اتحاد شوروی با قاطعیت تمام اعلام‌ می کند که با مداخله هر کشور بیگانه در امور داخلی ایران به هر شکل و به هر بهانه ای که باشد مخالف است. در این کشور حوادث صرفا داخلی روی می‌دهد و مسائل ایران مربوط به این وضع باید توسط خود ایرانیان حل شود. همه کشورها باید حق حاکمیت و استقلال ایران و ملت ایران را محترم بشمارند.

IMG_20230930_071757_867

پاسخ برژنف به سوال خبرنگار روزنامه پراودا که در جلد هفتم مجموعه آثار وی انتشار یافته، سند تاریخی است که پشتیبانی مردم شوروی از مبارزه مردم ایران علیه امپریالیسم و در راه ترقی اجتماعی را ثبت کرده است.

لئونید برژنف پیروزی انقلاب ایران را مورد توجه خاصی قرار داد و آنرا انقلاب مردمی و ضد امپریالیستی و رهایی بخش ملی توصیف کرد و خط مشی کل سیاست خارجی شوروی را نسبت به ایران نوین معین ساخت.

IMG_20230930_071801_626

وی گفت؛ ما هم مانند دیگر طرفداران واقعی صلح، ترقی و استقلال ملت‌ها پیروزی این انقلاب را شادباش می‌گوییم. زیرا این انقلاب رژیم مستبد و ظالم، رژیمی را که بر اثر سیاست آن‌ کشور مورد استثمار قرار گرفته و بصورت تکیه گاه امپریالیسم خارجی درآمده بود سرنگون ساخته است.  ما موفقیت و پیشرفت و رونق ایران نوین انقلابی را آرزومندیم و امیدواریم مناسبات حسن همجواری موجود میان ملل اتحاد شوروی و ایران در شرایط تازه بر اساس استواری تحکیم و گسترش یابد. 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر