کد خبر: 201544
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۵ مهر ۱۳۵۸؛

هشدار آیت الله خمینی به رسانه ها و مطبوعات: اگر توطئه گری در خبرگزاری هایتان هست باید تسویه شود

صفحات اول سه روزنامه اطلاعات، کیهان و انقلاب اسلامی در ۴۳ سال قبل چنین روزی، پنجشنبه ۵ مهر سال ۱۳۵۸ در یک تیتر مشترک هستند و آن اخبار مربوط به شرکت ملی نفت ایران و جنجالی که برای ماندن یا نماندن حسن نزیه در مدیریت این شرکت برپا شده بود. دو روزنامه اطلاعات و انقلاب اسلامی به نقل از نزیه نوشته اند که من برکنار نشده ام و هنوز سرجایم نشسته ام‌. اما کیهان از زاویه دیگری به این قضیه نگاه کرده و از قول صادق قطب زاده مدیر عامل رادیو و تلویزیون ملی ایران تیتر زده که طرح مسائل شرکت نفت در یک میزگرد تلویزیونی مطرح خواهد شد روزنامه انقلاب اسلامی در تیتری از متلاشی شدن پیمان سنتو گزارش داده و در تیتری از مجلس بررسی نهایی خبرگان قانون اساسی خبر از تصویب شدن مدت دوره نمایندگی مجلس شورای ملی به مدت ۴ سال داده است.

هشدار آیت الله خمینی به رسانه ها و مطبوعات: اگر توطئه گری در خبرگزاری هایتان هست باید تسویه شود

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحات اول سه روزنامه اطلاعات، کیهان و انقلاب اسلامی در ۴۳ سال قبل چنین روزی، پنجشنبه ۵ مهر سال ۱۳۵۸ در یک تیتر مشترک هستند و آن اخبار مربوط به شرکت ملی نفت ایران و جنجالی که برای ماندن یا نماندن حسن نزیه در مدیریت این شرکت برپا شده بود.

دو روزنامه اطلاعات و انقلاب اسلامی به نقل از نزیه نوشته اند که من برکنار نشده ام و هنوز سرجایم نشسته ام‌. اما کیهان از زاویه دیگری به این قضیه نگاه کرده و از قول صادق قطب زاده مدیر عامل رادیو و تلویزیون ملی ایران تیتر زده که طرح مسائل شرکت نفت در یک میزگرد تلویزیونی مطرح خواهد شد. روزنامه کیهان با دو روز تاخیر متن مصاحبه امام با اوریانا فالاچی را منتشر کرده که از قول امام خمینی نوشته است بی انصافی است که مرا دیکتاتور بخوانند.

-5877361938407733724_121

روزنامه انقلاب اسلامی در تیتری از متلاشی شدن پیمان سنتو گزارش داده  و در تیتری از مجلس بررسی نهایی خبرگان قانون اساسی خبر از تصویب شدن مدت دوره نمایندگی مجلس شورای ملی به مدت ۴ سال داده است.

کیهان امروز هم در تیتر نخست خود از توطئه آمریکا، اسرائیل و مصر برای سرنگونی رژیم ایران نوشته و از اخراج نماینده امام در کویت و عودت وی به کشورمان خبر داده است.

اما روزنامه اطلاعات در کنار تیتری از افزایش قیمت انواع لبنیات، به نقل از هاشم‌ صباغیان وزیر کشور دولت موقت اختیارات انجمنهای شهرستان(شوراها) را در حد جمهوریهای کوچک دانسته است که هر چند برگزاری این انتخابات در تهران و  ۵ شهر بزرگ کشور به تعویق افتاد. شایعه ترور شیخ صادق خلخالی و به تعویق افتادن شروع برنامه های شبکه دوم تلویزیون از دیگر خبرهای صفحه نخست روزنامه ۱۶ صفحه ای اطلاعات امروز در نوبت چاپ دوم هستند.

این روزنامه را ورق زده به صفحه ۱۵ می رویم به خبری درباره برگزاری مجدد شبهای کانون نویسندگان در تهران از ۱۷ تا ۲۷ مهر بر می خوریم که متن خبر به این شرح است؛

کانون نویسندگان ایران در تدارک برپایی دومین شبهای شعر تحت عنوان شبهای کانون نویسندگان ایران اعلام کرد که این شبهای شعرخوانی و سخنرانی به مدت ده شب از ۱۷ تا ۲۷ مهرماه در تهران برگزار می شود.

اولین شبهای کانون که به نام شبهای شعر شهرت یافت در مهرماه سال ۵۶ و در اوج اختناق رژیم سرنگون شده و در شرایطی که روشنفکران سخت مغضوب و سرکوب می شدند در محل انیستیتو گوته تهران برگزار شد و با استقبال بی نظیری از طرف جوانان و روشنفکران روبرو شد. آنچنان که گروه کثیری از جمعیت بیست هزار نفره از شهرهای دور و نزدیک خود را به تهران میرساندند تا در مجلس شعرخوانی و سخنرانی اعضای کانون نویسندگان ایران که بوی آزادی می داد شرکت کنند.

کانون نویسندگان ایران بمنظور ارتباط هرچه بیشتر با مردم و سالگرد اولین شبهای شعر که پس از سالها سکوت، جرقه ای در اختناق بود شبهای کانون امسال را برگزار می کند.

IMG_20220927_125942_735

همچنین روزنامه انقلاب اسلامی به نقل  از امام خمینی نوشته است: مشکلاتی که ما مواجه هستیم، همین استفادۀ توطئه گرها از احساسات جوانهاست.‌‎ ‎‌این توطئه گرها که دیدند شکست خورده اند و نمی توانند با ملت ما به مبارزه برخیزند،‌‎ ‎‌برای اینکه ملت ما یکپارچه در مقابل آن قدرتهای بزرگ ایستاد و پیش برد، حالا‌‎ ‎‌درصدد این برآمدند که از این احساسات پاک جوانهای ما استفاده هایی به نفع خودشان‌‎ ‎‌بکنند، و جوانهای ما غافل از این هستند.‌اگر توطئه گری در خبرگزاری هایتان هست باید تسویه شود

IMG_20220927_125937_747

‌‌  امام خمینی خاطرنشان کرده است: از جمله استفاده هایی که اینها می خواهند بکنند این است که: «این تحولی که حاصل‌‎ ‎‌شد، این انقلابی که شد، این هم چیزی نشد.» این را در سطح کشور ـ با تبلیغاتی که آنها‌‎ ‎‌دارند ـ دارند منتشر می کنند. و مقصد آنها این است که جوانهای ما را از آن راهی که‌‎ ‎‌رفتند مأیوس کنند. جوانهای ما هم مع الأسف با تمام احساسات پاکی که دارند ـ که امید ما‌‎ ‎‌به آنهاست ـ نمی نشینند حساب بکنند که روی حساب با آنها صحبت بکنند. اینها‌‎ ‎‌می گویند که «انقلاب شد و هیچ نشد» خوب، جوابشان را شما جوانها می گویید که «آن‌‎ ‎‌اصولی که اصلِ مقصد ملت بود، چه بود، تا ببینیم آن شده است یا نشده است؟» آن‌‎ ‎‌اصول را ما باید از یک قدم، چند قدم برگردیم ‌‌[‌‌عقب‌‌]‌‌.‌

‌‌امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند‌‌ ‌

‌‌   ایشان افزودند: آن روزی که ملت ما در خیابانها ریختند، از بانوان محترمه و جوانهای محترم، ببینیم‌‎ ‎‌اینها چه می خواستند. آنکه خواستند شده است یا نشده است؟ آنهایی که می خواستند،‌

 که از سرتاسر کشور فریادش در خیابان و در کوچه ها و در مدارس و در همه جا بلند‌‎ ‎‌بود این بود که «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی». این سه تا کلمه بر سر زبان همه بود.‌‎ ‎‌آن روز، هیچ فکر دیگر نداشتند جز اینکه این رژیم را ساقطش کنند و تبدیلش کنند به‌‎ ‎‌یک رژیم دیگری، و آزادی به دست بیاورند بعد از اختناق پنجاه و چند ساله ـ اگر‌‎ ‎‌نگوییم دو هزار و پانصد ساله ـ و استقلال به دست بیاورند که ممالک دیگر آقایی اینجا‌‎ ‎‌نکنند و نیایند و ما را اسیر خودشان بکنند. اصول مسائلی را که ابتدایی؛ یعنی مسائل‌‎ ‎‌ابتدایی ملت ما بود این سه تا بود. اینها که می گویند «انقلاب شد و هیچی نشد»، می گویند‌‎ ‎‌این اصولی که اصولِ خواستِ دستِ اول ملت بود، این نشده است؟ یعنی الآن باز رژیم‌‎ ‎‌سلطنتی است؟ یعنی الآن باز اختناق است؟ یعنی الآن باز مشاورهای این دولتهای بزرگ‌‎ ‎‌در اینجا مشغول کار هستند و مشغول فعالیت هستند، و دولت ما یا ملت ما تحت سلطه‌‎ ‎‌آنهاست؟ خوب، اگر اینها را به شما بگویند، جوابش را شما خودتان می دهید که نه، اینها‌‎ ‎‌الآن حاصل است، این آزادی است که شما و ما را در اینجا جمع کرده است. شما پنج سال‌‎ ‎‌پیش از این امکان برایتان داشت که در یک همچو جلسه ای بنشینید صحبت بکنید؟ این‌‎ ‎‌آزادی است که شما در بیرون، در هر جا صحبت می کنید، انتقاد می کنید، از رژیم سابق‌‎ ‎‌انتقاد می کنید، از دولت لاحق انتقاد می کنید، اینها همه آزادی است. هیچ کس هم‌‎ ‎‌نمی آید به شما بگوید که نه، انتقاد نکنید. پس آزادی الآن حاصل است برای ما یکی از‌‎ ‎‌آن چیزهایی که ملت ما فریاد می کرد برایش، به دست آورده.‌

IMG_20220927_125930_444

‌‌     استقلال هم اگر چنانچه آنها می گویند که الآن امریکا در اینجا دارد حکومت می کند.‌‎ ‎‌شما می بینید که الآن مرکز فساد امریکا را جوانها رفته اند گرفته اند، و امریکاییهایی هم که‌‎ ‎‌در آنجا بوده گرفتند، و آن لانۀ فساد را به دست آوردند و امریکا هم هیچ غلطی‌‎ ‎‌نمی تواند بکند، و جوانها هم مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. بیخود‌‎ ‎‌صحبت اینکه اگر دخالت نظامی ‌‌[‌‌کند‌‌]‌‌، مگر امریکا می تواند دخالت نظامی در این‌‎ ‎‌مملکت بکند؟ امکان برایش ندارد. تمام دنیا توجهشان الآن به اینجاست. مگر امریکا‌‎ ‎‌می تواند مقابل همۀ دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند؟ غلط می کند دخالت نظامی بکند

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر