کد خبر: 200101
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۵۸؛

پیام‌ تسلیت وزیر امورخارجه آمریکا به مناسبت درگذشت آیت الله طالقانی

صفحه نخست کیهان روز پنجشنبه ۲۲ شهریور سال ۱۳۵۸ را مشاهده می نمایید. تیتر یک روزنامه به سخنان دکتر بهشتی در مجلس خبرگان قانون اساسی اختصاص دارد که خطاب به دولت گفته اند لایحه شوراها تصویب شده دولت چرا اجرا نمی کند. خبر مهم دیگر روزنامه هم به تصویب اصل ولایت فقیه در جلسه امروز این مجلس اختصاص دارد. کیهان در این شماره که چاپ دوم آن می باشد در ۵ صفحه یادنامه آیت الله طالقانی را منتشر کرده است. در ضمن اولین نماز جمعه تهران پس از درگذشت آیت الله طالقانی به امامت آیت الله منتظری فردا در بهشت زهرا برگزار می شود. مهندس بازرگان هم در سخنانی گفته اند که ایران در امور افغانستان دخالتی نمی کند و با تصویب شورای انقلاب حقوق بازنشستگان و از کار افتادگان سه برابر شد.

پیام‌ تسلیت وزیر امورخارجه آمریکا به مناسبت درگذشت آیت الله طالقانی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست کیهان روز پنجشنبه ۲۲ شهریور سال ۱۳۵۸ را مشاهده می نمایید. تیتر یک روزنامه به سخنان دکتر بهشتی در مجلس خبرگان قانون اساسی اختصاص دارد که خطاب به  دولت گفته اند لایحه شوراها تصویب شده دولت چرا اجرا نمی کند. خبر مهم دیگر روزنامه هم به تصویب اصل ولایت فقیه در جلسه امروز این مجلس اختصاص دارد. کیهان در این شماره که چاپ دوم آن می باشد در ۵ صفحه یادنامه آیت الله طالقانی را منتشر کرده است. در ضمن اولین نماز جمعه تهران پس از درگذشت آیت الله طالقانی به امامت آیت الله منتظری فردا در بهشت زهرا برگزار می شود. مهندس بازرگان هم در سخنانی گفته اند که ایران در امور افغانستان دخالتی نمی کند و با تصویب شورای انقلاب حقوق بازنشستگان و از کار افتادگان سه برابر شد. اما دو خبر مرتبط با آمریکا را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم اول نقل قولی از دکتر ابراهیم یزدی که گفته اند روابط ایران و آمریکا بسیار سرد است و دوم‌ پیام‌ تسلیت سایروس ونس وزیر خارجه آمریکا به نخست وزیر ایران به مناسبت درگذشت آیت الله طالقانی که در ادامه متن هر دو خبر را ملاحظه می فرمایید؛

photo_2023-09-13_07-48-05

۱- دکتر یزدی وزیر خارجه: روابط ایران و آمریکا بسیار سرد است

نیویورک - خبرگزاری فرانسه؛ دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه ایران در یک مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای.بی.سی آمریکا گفت، آمریکا نمی تواند نقش قیم و وصی برای ایران داشته باشد وی در مصاحبه اش افزود روابط بین ایران و آمریکا بسیار سرد است. 

یزدی در مورد موضع آمریکا در برابر شاه سابق که در حال حاضر در مکزیک به سر می برد اعلام‌ کرد واشنگتن به تهران قول داده بود که ایالات متحده آمریکا هرگز به شاه سابق پناهندگی نخواهد داد. 

وی افزود: اگر شاه بازگردد محاکمه و اعدام خواهد شد اما فرزندانش بخشوده خواهند شد ولی از اظهار نظر پیرامون سرنوشت فرح همسر شاه سابق خودداری کرد. وی همچنین اعلام‌ کرد؛  فروش بسیار زیاد سلاحهای آمریکایی به ایران همراه با تصمیم دکترین نیکسون مبنی بر تبدیل ایران به یک پایگاه قدرت آمریکا همچنان از جانب کارتر ادامه یافت. 

photo_2023-09-13_07-47-18

وزیر خارجه ایران در کنفرانس هاوانا خاطر نشان ساخته بود که ایران متعهد به تحولات بنیادی در زندگی مردم خود بر اساس دستورات قرآن است و در این مسیر ما بسیاری از تعهدها را در هم خواهیم شکست چه این تعهد به سرمایه داری چه به حکومت فردی و یا نژادی باشد. او در مقام اشاره به پیوندهای آمریکا با حکومت اختناق و ستمکارانه شاه سابق در ایران خاطر نشان‌ ساخت که انقلاب خلقی ایران نمی بایستی برای ناظران غربی غافلگیرانه تلقی شده باشد. 

photo_2023-09-13_07-47-43

۲- پیام‌ تسلیت وزیر خارجه آمریکا به نخست وزیر؛

 

سایروس ونس وزیر امور خارجه آمریکا به مناسبت درگذشت آیت الله طالقانی پیام‌ تسلیت زیر را به نخست وزیر مخابره کرد متن پیام‌ چنین است؛

photo_2023-09-13_07-47-53

جناب آقای مهدی بازرگان نخست وزیر ایران؛

با نهایت تاسف درگذشت حضرت آیت الله سید محمود طالقانی را صمیمانه تسلیت می گویم فقدان این شخصیت عالیقدر برای میلیونها نفر در ایران و در خارج از ایران که به علم و فضیلت معتقدات عمیق مذهبی و رهبری دینی معظم له احترام فراوانی قائل بودند. ضایعه ای دردناک است خواهشمندم مراتب همدردی و تسلیت صمیمانه ما را به خانواده آن مرحوم و ملت شریف ایران ابلاغ فرمایید.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر