کد خبر: 199914
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۵۶:

آمریکا ۶ تا ۸ رآکتور اتمی به ایران می فروشد

اعلام برنامه های ضربتی ترافیک تهران که طی آن یکطرفه شدن خیابان‌های تهران به تاخیر افتاد و هلیکوپترهای پلیس وضع خیابان‌های تهران‌ را به ماموران گزارش می دهند تیتر اول روزنامه اطلاعات روز دوشنبه ۲۱ شهریور سال ۱۳۵۶ است. عکس یک روزنامه هم به آتش سوزی دیشب در یک کارخانه صندوق سازی در خیابان رزم آرای تهران اختصاص دارد. مقررات جدید اقامت و تحصیل در آمریکا هم خبر دیگر این جریده است که به موجب آن دانشجویان بدون روادید تحصیلی از آمریکا اخراج می‌شوند و اشخاصی که از سال ۱۹۷۰ در آمریکا هستند اجازه اقامت می گیرند.

آمریکا  ۶ تا ۸ رآکتور اتمی به ایران می فروشد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اعلام برنامه های ضربتی ترافیک تهران که طی آن یکطرفه شدن خیابان‌های تهران به تاخیر افتاد و هلیکوپترهای پلیس وضع خیابان‌های تهران‌ را به ماموران گزارش می دهند تیتر اول روزنامه اطلاعات روز دوشنبه ۲۱ شهریور سال ۱۳۵۶ است.

عکس یک روزنامه هم به آتش سوزی دیشب در یک کارخانه صندوق سازی در خیابان رزم آرای تهران اختصاص دارد.

مقررات جدید اقامت و تحصیل در آمریکا هم خبر دیگر این جریده است که به موجب آن دانشجویان بدون روادید تحصیلی از آمریکا اخراج می‌شوند و اشخاصی که از سال ۱۹۷۰ در آمریکا هستند اجازه اقامت می گیرند.

IMG_20240911_081735_844

خبرهای دیگر روزنامه هم اینکه در تهران ۳۰ انجمن منطقه ای تشکیل می‌شود و به فرمان شاه، سهمیه حج اضافه شد و دیگر اینکه تعیین مهلت برای ساختمان در خارج محدوده لغو و تلقیح واکسن وبا برای مسافران خارجی اجباری شد.

IMG_20240911_081735_557

اما انعکاس خبر مهم روزنامه اطلاعات در محافل سیاسی عنوان تیتری است که متن آن که در صفحه آخر روزنامه چاپ‌ شده سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" ماست که به شرح زیر می باشد؛

خبر پریروز روزنامه اطلاعات زیر عنوان " کارتر: دفاع از ایران برای آمریکا اولویت دارد" در محافل سیاسی و اجتماعی بخصوص محافل دیپلماتیک خارجی انعکاس وسیع داشت.

این خبر که بطور فشرده تنها در روزنامه اطلاعات منتشر شده بود مورد بحث و تجزیه و تحلیل این محافل قرار گرفت و اعتقاد آنان این است که کارتر رئیس جمهور آمریکا قدم دیگری برای تفاهم اصولی و نزدیکی با سیاست خارجی دولت قبل آمریکا برداشته است.

سندی را که کارتر امضاء کرد و یک روزنامه آمریکایی آنرا فاش ساخت تقریبا سیاست دولت قبلی آمریکا بود که بعد از روی کار آمدن کارتر مورد مطالعه و بررسی مجدد قرار گرفت.

ظاهرا دولت آمریکا به مراحل نهایی بررسی و مطالعه خود رسیده است به همین جهت پیش بینی می‌شود توافق‌های مهم سیاسی و اقتصادی کیسینجر در ایران که در آن معاملاتی با حجم ۴۵ تا ۵۵ میلیارد دلار پیش بینی شده بود همه آن دوباره به مرحله عمل در خواهد آمد.

محافل دیپلماتیک تهران معتقدند که سیاست اتخاذی کارتر اثر مثبت و منفی زیادی در روش و سیاست مستقل ملی ایران ندارد. زیرا ایران در مقابل هر دو ابرقدرت سیاست مستقل و تفاهم در پیش گرفته است.

روابط ایران و شوروی در ابعاد بزرگ اقتصادی بخصوص در زمینه گاز رو به توسعه و تحکیم است به همین جهت شوروی هم در سیاست کلی خود رویه همزیستی مسالمت آمیز و اعلام مرزهای دوستی و صلح با ایران را در پیش گرفت‌‌.

آمریکا نیز به نوبه خود دفاع از استقلال ایران را برای منطقه حوزه خلیج فارس نوعی دفاع از امنیت خود اعلام‌ نمود.

در راس لیست مسائل مهم که باید در آینده روی آن بین دو کشور مذاکره و توافق‌های جدید قرار گیرد فروش ۶ تا ۸ رآکتور اتمی است که مقدمات آن در مذاکرات چندی قبل فراهم آمده است. این امر بعد از آنکه سیاست کلی آمریکا در مورد فروش رآکتورهای اتمی روشن شد به مرحله اجرا در خواهد آمد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر