کد خبر: 199673
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۵۶؛

قسمتی از اسناد محرمانه آمریکا درباره سیاست امنیتی فاش شد؛ کارتر: دفاع از ایران برای آمریکا اولویت دارد

آزادشدن صدور پروانه ساختمان برای خارج محدوده در تصمیمات تازه ای که برای آزادی خانه سازی گرفته شده، تیتر اول روزنامه اطلاعات روز شنبه ۱۹ شهریور سال ۱۳۵۶ است. اطلاعات از اعلام‌ اسامی ۱۶ منطقه خارج از محدوده که خانه سازی در آنها آزاد است نوشته و اینکه پروانه ساختمان بین ۳ تا ۷ روز صادر می‌شود.

قسمتی از اسناد محرمانه آمریکا درباره سیاست امنیتی فاش شد؛ کارتر: دفاع از ایران برای آمریکا اولویت دارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آزادشدن صدور پروانه ساختمان برای خارج محدوده در تصمیمات تازه ای که برای آزادی خانه سازی گرفته شده، تیتر اول روزنامه اطلاعات روز شنبه ۱۹ شهریور سال ۱۳۵۶ است. اطلاعات از اعلام‌ اسامی ۱۶ منطقه خارج از محدوده که خانه سازی در آنها آزاد است نوشته و اینکه پروانه ساختمان بین ۳ تا ۷ روز صادر می‌شود. این روزنامه در همین زمینه اضافه کرده که ساختمان‌ها باید طبق نقشه شهرداری ساخته شود و به کسانی که صاحب خانه هستند در خارج از محدوده، اجازه ساختمان نمی دهند.

IMG_20240909_074510_005

در پی شیوع وبا هم تجهیز دو بیمارستان برای پذیرش بیماران احتمالی وبا اعلام شده و برای کنترل مسافرانی که از کشورهای مشکوک به وبا می آیند در فرودگاه‌ها اقدامات شدیدی بعمل می آید.

شرایط ارتقاء گروه کارمندان دولت هم تیتر دیگر این روزنامه است و احکام اولیه حقوق کارمندان هم در مهر صادر می‌شود.

گویا ساعت کار کتابفروشی ها آزاد شده و می‌توانند ۲۴ ساعته باز باشند. کنگره پزشکی رامسر هم با حضور فرح پهلوی افتتاح شده است.

اما با فاش شدن قسمتی از اسناد محرمانه آمریکا درباره سیاست امنیتی، کارتر اعلام‌ کرده دفاع از ایران برای آمریکا اولویت دارد‌‌. متن این خبر که در صفحه چهارم روزنامه چاپ شده به شرح زیر می باشد؛

IMG_20240909_074510_252

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن، مقام‌های آمریکایی فاش کردند که پرزیدنت کارتر یک بخشنامه محرمانه را درباره دفاع از ایران ، خاورمیانه و سایر دوستان و متحدین آمریکا در سایر نقاط جهان امضاء کرده است‌. به موجب این بخشنامه، دولت آمریکا دفاع از خلیج فارس و بویژه کشور متحد خود ایران را در برابر تجاوز خارجی از جمله اولویت‌های استراتژیک خود تلقی می کند و در برابر هر تجاوز احتمالی به ایران در کنار این کشور قرار خواهد گرفت.

جیمی کارتر این بخشنامه را ماه پیش، پس از بررسی ها و مطالعات شش‌ماهه شورای امنیت ملی آمریکا امضاء کرد. استراتژیست های آمریکا، پس از مطالعات شش‌ماهه خود خواستار شدند که در برابر حمله شوروی از کشورهای متحد آمریکا دفاع شود.

در بخشنامه محرمانه ای که پس از امضای کارتر به وزارت دفاع آمریکا فرستاده شده، نظر دولت کارتر منعکس شده است. دولت کارتر اظهارنظر کرده است که آمریکا علیرغم قراردادهایی که با شوروی امضاء می کند دوستان خود را در برابر تجاوز احتمالی شوروی تنها نخواهد گذارد. در این بخشنامه دستور داده شده که برای دفاع از دوستان آمریکا در خاورمیانه و خاور دور، نیروهایی اختصاص یابند که آماده مقابله با هر تجاوزی باشند.

IMG_20240909_074510_102

مقامات آمریکایی گفتند مفاد این بخشنامه به هیچ وجه سیاست کارتر را مبنی بر اینکه نیروهای نظامی کشورهای بزرگ باید از اقیانوس هند کنار بمانند نقض نمی کند. این مقامات گفتند طرحهای موجود در مورد استفاده از نیروهای زمینی با پشتیبانی واحدهای دریایی و هوایی برای دفاع از خلیج فارس با سیاست دولت کارتر تناقض ندارد‌. 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر