کد خبر: 196980
A
روزنامه گردی دیدبانتاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۵۰؛

ایران روابط وسیع اقتصادی با چین کمونیست برقرار می کند

ایران روابط وسیع اقتصادی با چین کمونیست برقرار می کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آغاز جشن‌های ۲۸ مرداد در سراسر کشور و تغییرات در کادر سفرا و معاونان وزارت خارجه با معرفی ۵ سفیر جدید که ارتشبد فریدون جم سفیر ایران در اسپانیا شده است و کاهش مبادلات بازرگانی ایران با آمریکا که در صورت تقلیل نرخ دلار، هزینه تحصیل دانشجویان ایرانی ارزان‌تر خواهد شد و وعده کاهش ۵ ریالی قیمت برنج از سوی عمده فروشان این صنف و برگزاری بزرگترین مانور جنگی تاریخ کشور سوریه توسط ارتش این کشور در آستانه تشکیل کنفرانس سران کشورهای عرب، تیترهای شاخص شماره امروز چهارشنبه ۲۷ مرداد سال ۱۳۵۰ روزنامه اطلاعات هستند.

IMG_20240817_193643_078

اما تیتر اول روزنامه اطلاعات امروز اختصاص دارد به عکس العمل وسیع جهانی در پی شناسایی چین کمونیست از سوی ایران که بدنبال آن چین ملی (تایوان) روابط خود را با ایران به حال تعلیق درآورده و چین ملی ده نفر نمایندگان سیاسی و کارشناسان خود را از ایران فراخوانده و تصمیم ایران را مغایر روابط دوستانه میان دو کشور تلقی کرده است.

اما اینکه ایران روابط وسیع اقتصادی با چین کمونیست برقرار می کند، سوژه امروز  " روزنامه گردی دیدبان تاریخ " ماست که به شرح زیر می باشد؛

IMG_20240817_193642_997

برقراری روابط سیاسی با چین کمونیست امروز محافل اقتصادی ایران را مواجه با مساله تازه ای کرد و تصور می رود با ورود هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد از خارج درباره امکانات برقراری روابط وسیع اقتصادی با این کشور مطالعاتی در وزارت اقتصاد آغاز شود.

امروز در محافل اقتصادی صحبت از این بود که ایران و چین کمونیست به خوبی می‌توانند برای مبادله کالا اقدامات وسیعی به عمل آورند و مسلما در این زمینه وزارت اقتصاد کوشش‌های لازم را خواهد کرد و احتمال دارد هیاتی از طرف ایران برای بررسی امکانات مبادلات کالا بین دو کشور به پکن اعزام شود.

IMG_20240817_193643_233

در همین محافل یادآوری شد که مقدمات این مسافرت یقینا در تهران و پکن فراهم خواهد شد و با استقرار سفیران دو کشور در تهران و پکن مذاکرات اولیه آغاز خواهد شد.

تاریخ روابط ایران و چین نشان دهنده این حقیقت است که دو کشور از قدیم‌ الایام با یکدیگر روابط تجاری وسیعی داشته اند و تجار ایرانی بسیاری از کالاها را از راه ابریشم به چین برده و پس از فروش با قافله هایی انباشته از کالاهای چینی راه ایران و کشورهای همجوار را در پیش می گرفتند.

در سالهای گذشته نیز ایران و چین کمونیست بصورت غیر مستقیم با یکدیگر مبادلاتی انجام می دادند و حجم این مبادلات سالیانه به حدود یک میلیون دلار می رسید. این روابط همچنانکه اشاره شد غیرمستقیم بود و تجار ایرانی در هنگ کنگ و یا یک مرکز دیگر کالاهای چین کمونیست را خریداری می کردند.

برقراری روابط با چین کمونیست که مقارن آن آسمان روابط ایران و چین ملی را تیره ساخت تجار طرف معامله با چین ملی را نگران کرد.

امروز چند تن از این بازرگانان اظهار عقیده کردند که پس از پایان قراردادهای خود با چین ملی در مورد مبادله کالا با چین کمونیست نیز مطالعاتی انجام خواهند داد. گفته میشود یکی از مهمترین کالاهایی که برای صادرات آن به چین کمونیست زمینه وجود دارد مواد پتروشیمی است.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر