کد خبر: 195852
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۵۷؛

ایران برای خرید ۱۵ هزار تن اورانیوم با استرالیا به توافق رسید/ راه اندازی نیروگاه برق اتمی در بوشهر، اهواز، اصفهان و ساوه از سال ۱۳۵۹

فاش شدن اسرار توطئه قتل جمشید آموزگار در یکسالگی دولت وی و سخنان آموزگار در مصاحبه مطبوعاتی مبنی بر اینکه مخالفین می‌توانند در انتخابات شرکت کنند تیترهای مهم صفحه نخست روزنامه اطلاعات روز سه شنبه ۱۷ مرداد سال ۱۳۵۷ است.

ایران برای خرید ۱۵ هزار تن اورانیوم با استرالیا به توافق رسید/ راه اندازی نیروگاه برق اتمی در بوشهر، اهواز، اصفهان و ساوه از سال ۱۳۵۹

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ فاش شدن اسرار توطئه قتل جمشید آموزگار در یکسالگی دولت وی و سخنان آموزگار در مصاحبه مطبوعاتی مبنی بر اینکه مخالفین می‌توانند در انتخابات شرکت کنند تیترهای مهم صفحه نخست روزنامه اطلاعات روز سه شنبه ۱۷ مرداد سال ۱۳۵۷ است.

آموزگار گفته دولت امسال ۳۵ هزار واحد مسکونی می سازد و تحویل می دهد و اینکه دولت در اجرای انقلاب اداری چندان موفقیت نداشته و بدنبال توازن درآمد کارمندان با هزینه های زندگی است. وی اضافه کرده که گرانی بلیط سینما به دولت مربوط نیست و تورم را از ۳۱ درصد به ۷/۹ درصد کاهش داده ایم.

IMG_20240807_074722_391

اما منتفی شدن انحلال اتاقهای اصناف و اطلاعیه وزارت بهداری در مورد شیوع مالاریا در کشور و محکوم به ۳ ماه زندان شدن ۱۳ تن به اتهام‌ اخلال نظم به همراه چاپ‌ عکسی از جلسه دادگاه استماع کیفرخواست آنها خبرهای مهم دیگر این جریده عصرگاهی کشور هستند.

اما توافق ایران با استرالیا برای خرید ۱۵ هزار تن اورانیوم یکی از تیترهای خبری صفحه نخست اطلاعات امروز است که متن خبر که در صفحه سوم روزنامه منتشر شده به شرح زیر می باشد؛

ایران و استرالیا برای معامله ۱۵ هزار تن اورانیوم در ماه جاری قراردادی امضاء خواهند کرد. یک هیات رسمی استرالیایی هفته گذشته در تهران آخرین گفت و گوها را انجام داد و در این مذاکرات بود که پس از ماه‌ها طرفین به توافق رسیدند.

بر اساس این قرارداد، استرالیا ۱۵ هزار تن اورانیوم ظرف ۱۵ سال به ایران تحویل خواهد داد. تحویل اورانیوم به ایران از حدود دو سال دیگر - سال ۱۳۵۹ شمسی- آغاز خواهد شد. این خبر را خبرگزاری یونایتد پرس اعلام کرد.

خبرنگار ما اضافه می کند که ایران با امضاء این قرارداد، سوخت مورد نیاز خود را برای رآکتورهای اتمی تولید برق تامین کرده است. ایران قبلا نیز مقداری اورانیوم از دیگر کشورها خریداری کرده بود و مقامات سازمان انرژی اتمی ایران رسما اعلام داشته اند که برای اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری اورانیوم در هر نقطه از جهان که امکان اورانیوم‌ باشد  سرمایه گذاری و مشارکت خواهند کرد.

IMG_20240807_074721_869

از سال ۱۹۸۰ میلادی ( ۱۳۵۹ شمسی) به بعد هر یک واحد از چهار واحد رآکتور اتمی ایران به کار خواهد پرداخت‌. دو واحد از این چهار رآکتور آلمانی است و هر یک ۱۲۰۰ مگاوات دارد و در بوشهر نصب می‌شود. دو نیروگاه دیگر فرانسوی است و هر یک ۹۰۰ مگاوات ظرفیت دارد که در اهواز به کار خواهد افتاد.

بتدریج از سال ۱۹۸۴ میلادی ( ۱۳۶۳ شمسی) به بعد نیز هر سال یک نیروگاه دیگر در کشور آغاز‌ به کار خواهد کرد. نیروگاه‌های ۵ و ۶ در اصفهان و ۷ و ۸ در ساوه نصب خواهد شد. این نیروگاه‌ها نیز آلمانی است.

IMG_20240807_074721_878

ایران در نظر دارد حدود ۲۳ هزار مگاوات برق اتمی طی سال‌های آینده تولید کند‌.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر