کد خبر: 195523
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۵۸؛

بر اساس پروتکل ایران و شوروی: تولید ذوب آهن تا ۲ میلیون تن افزایش می یابد

صفحه نخست روزنامه کیهان روز شنبه ۱۳ مرداد سال ۱۳۵۸ به آخرین نتایج انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی اختصاص دارد. ابراهیم یزدی، صادق قطب زاده و علی اکبر معین فر اعلام کرده اند انتخابات کاملا آزاد بود و رحمت الله مقدم مراغه ای گفته است که ماموران دولت در انتخابات تبریز اعمال نفوذ کرده اند. هیات دولت موقت هم اعلام کرده که تعطیلات رسمی کشور تغییر می کند و روز ۱۴ مرداد- سالروز انقلاب مشروطیت- از سال آینده تعطیل نخواهد بود.

بر اساس پروتکل ایران و شوروی: تولید ذوب آهن تا ۲ میلیون تن افزایش می یابد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه کیهان روز شنبه ۱۳ مرداد سال ۱۳۵۸ به آخرین نتایج انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی اختصاص دارد. ابراهیم یزدی، صادق قطب زاده و علی اکبر معین فر اعلام کرده اند انتخابات کاملا آزاد بود و رحمت الله مقدم مراغه ای گفته است که ماموران دولت در انتخابات تبریز اعمال نفوذ کرده اند. هیات دولت موقت هم اعلام کرده که تعطیلات رسمی کشور تغییر می کند و روز ۱۴ مرداد- سالروز انقلاب مشروطیت- از سال آینده تعطیل نخواهد بود. آیت الله طالقانی هم در دومین نماز جمعه تهران که با شرکت دو میلیون نفر در دانشگاه تهران برگزار شد اعلام داشته که توطئه گران اگر دست برندارند افشاء می شوند و اینکه دست بعضی گروههای چپ یا چپ نما در حوادث کردستان، ترکمن صحرا در کار است. گویا نماز جمعه جدا از تهران در چند شهر دیگر کشور هم برپا شده است. پاسداران منطقه طرشت هم اعلام‌ کرده اند که بار فروشان میوه را هر روز گران‌تر از روز قبل می فروشند. اما سوژه دیدبان تاریخ امروز ما اختصاص دارد به افزایش تولید ذوب آهن تا دو میلیون تن بر اساس پروتکل بین ایران و شوروی، که متن خبر فوق به شرح زیر می باشد؛

IMG_20240803_190529_575

مسکو - خبرگزاری پارس:

تولید ذوب آهن ایران بزودی به دو میلیون تن نزدیک شده و کارگران و کارشناسان ایرانی بتدریج جایگزین متخصصین شوروی می‌شوند. همچنین شوروی از قسمت قابل توجهی از مطالبات خود از ایران چشم‌ پوشید.

بعدازظهر دیروز پروتکل مربوط به توسعه تولید کارخانه ذوب آهن اصفهان تا میزان یک میلیون و نهصد هزار تن از طرف مدیر عامل شرکت ملی ذوب آهن ایران و رئیس اتحادیه سراسری صادرات صنایع سنگین اتحاد شوروی به امضاء رسید و بزودی تولیدات این مجتمع بزرگ صنعتی کشور به مرز دو میلیون تن نزدیک خواهد شد.

این مذاکرات سالها بدون نتیجه ادامه یافت و سرانجام بر اساس گفتگو و پیشنهادات جدید منطبق با روح انقلاب اسلامی ایران و منافع طرفین که قبلا از طرف سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو مطرح شده و مورد موافقت مقامات مربوطه اتحاد شوروی قرار گرفته بود و به نتیجه رسید.

همچنین بر اساس گفتگوی دیگری که در هفته های اخیر بین دکتر محمد مکری سفیر جمهوری اسلامی ایران و آقای سیمون اسکاچ کف رئیس کمیته دولتی روابط اقتصادی با کشورهای خارجه و دیگر مقامات عالی‌رتبه اتحاد شوروی انجام شده بود موافقت شد که کارشناسان ایرانی بتدریج جایگزین متخصصین شوروی شوند تا در آینده نه چندان دور این رشته صنعتی مملکت نیز تنها بدست کارشناسان و کارگران ایرانی اداره شوند.

IMG_20240803_190529_391

ضمنا مطالبات پیشین اتحاد شوروی از ایران در زمینه کمک‌های اقتصادی و فنی مربوط به ذوب آهن اصفهان مورد تجدید نظر قرار گرفت و مقامات مربوط کشور همسایه، به تصمیمات کلی نائل شدند و قرار شد که در مخارج مربوط به حمل و نقل دیگر فعالیت‌های مربوط به ذوب آهن در جهت کمک به بودجه کشور صرفه جویی شود. 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر