کد خبر: 192033
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۵ تیر ۱۳۵۶؛

دوقلوهای بهم چسبیده ایرانی عمل بشوند یا نه؟

به تعویق افتادن برنامه کم کردن خاموشی با خراب شدن نیروگاه‌های تازه آلستوم، تیتر اول روزنامه ۳۲ صفحه ای اطلاعات روز چهارشنبه ۱۵ تیر سال ۱۳۵۶ است. این روزنامه در سوتیترهای مربوط به این خبر آورده است که ۳ وزیر برای اجرای برنامه فوق العاده برق به شهرستان‌ها می روند و در صورت لزوم به خانه ها و معابر خاموشی بیشتری داده خواهد شد.

دوقلوهای بهم چسبیده ایرانی عمل بشوند یا نه؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به تعویق افتادن برنامه کم کردن خاموشی با خراب شدن نیروگاه‌های تازه آلستوم، تیتر اول روزنامه ۳۲ صفحه ای اطلاعات روز چهارشنبه ۱۵ تیر سال ۱۳۵۶ است.

این روزنامه در سوتیترهای مربوط به این خبر آورده است که ۳ وزیر برای اجرای برنامه فوق العاده برق به شهرستان‌ها می روند و در صورت لزوم به خانه ها و معابر خاموشی بیشتری داده خواهد شد.

این روزنامه از فاش شدن اسرار کودتای پاکستان خبر داده که گویا با توافق ذوالفقار علی بوتو انجام شده، با این شرط که رئیس جمهوری بر سر کار بماند و یک شورای نظامی در این کشور قدرت را به دست می گیرد.

خبر آخر هم اینکه برای ثبت نام دانش آموزان ستاد ویژه تشکیل شده است.

اما بخش اعظم از صفحه اول اطلاعات امروز با تیتر و عکس به آخرین اخبار درباره دوقلوهای بهم چسبیده ایرانی - لاله و لادن - اختصاص دارد. متن خبر فوق که در صفحه چهارم روزنامه چاپ شده است به شرح زیر میباشد.

وضع استثنایی لاله و لادن، دوقلوهای بهم چسبیده ایرانی که برای عمل جداسازی به آلمان برده شده اند، انجام این عمل را بر روی آنها با دشواری بزرگی روبرو کرده است. زیرا با آنکه هر دو شانس یکسانی برای زنده ماندن دارند در حالت بهم چسبیدگی هم می توانند عمری طولانی داشته باشند باید حین عمل یکی را فدای دیگری کرد.

IMG_20240705_113614_234

گزارش خبرنگار مجله جوانان از بن حاکی است در یک جلسه مهم مشاور پزشکی که به ریاست پروفسور روت گین و پروفسور اشمیت و گروه‌های دست اندرکار، مسئله جداسازی دوقلوهای بهم‌ چسبیده ایرانی تشکیل شد کلیه آزمایشها و عکسهایی که طی دو هفته از دوقلوها گرفته شده بود مورد بررسی گردید و در پایان جلسات دکتر صفائیان پزشک ایرانی در حالیکه بشدت خسته و کوفته بنظر می رسید اعلام‌ کرد که مشکل جراحی دوقلوها همچنان باقی است و ما گرفتار یک مسئله پیچیده انسانی شده ایم.

دکتر صفائیان گفت؛ ما حدود سه ساعت و نیم عکسهایی را که در عمل آنژیوگرافی - توموگرافی و دستگاههای مجهز کامپیوتری از مغز لاله و لادن گرفته شده بود بررسی کردیم دوقلوها از نظر مغز و مخچه استقلال کامل دارند اما از نظر سینوس مغزی مشترک هستند و در این حال اگر لاله و لادن مورد عمل جراحی قرار گیرند به احتمال قوی یکی باید فدای دیگری شود آنها از نظر گردش خون و سرخرگ‌ها کاملا در یک سطح هستند و هر دو حق و حقوق مساوی برای زنده ماندن دارند بنابراین قربانی کردن هر یک از آنها حق و حقوق انسانی دیگری را ضایع خواهد کرد.

▪️مردم‌ باید بگویند؛

روزنامه اطلاعات و مجله جوانان که با تحمل مشکلات زیادی دوقلوهای بهم چسبیده را برای عمل جداسازی به آلمان فرستاده اند اینک در برابر این سوال قرار گرفته اند دوقلوها را عمل بکنیم یا نه؟ و اگر باید تحت عمل قرار گیرند کدامیک باید فدای دیگری شود؟

طبق مشاوره مهم پزشکی دیشب، دوقلوها بعلت اشتراک در سینوس مغزی در صورتیکه مورد عمل جراحی قرار گیرند یکی فدای دیگری می‌شود. از طرفی آزمایش‌ها نشان می دهد که هر دو به یک اندازه شانس زنده ماندن دارند و قربانی کردن هر یک از آنها این مساله انسانی را پیش می آورد که چرا او؟

IMG_20240705_113618_259

در چنین‌ شرایطی ما از خوانندگان عزیز اطلاعات و مجله جوانان استمداد می کنیم تا نظر خود را با ما در میان بگذارند و به این سوال پاسخ بدهند که دوقلوها را عمل بکنیم‌ یا نه؟

ما از تمام صاحبنظران و از همه انسانهای خوب هموطن می خواهیم که بوسیله تلفن‌ یا نامه اما خیلی سریع، نظر مشورتی خود را با ما در میان‌ بگذارند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر