کد خبر: 189636
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۶ خرداد ۱۳۵۶؛

بزرگ ترین قرارداد ساختمانی در جهان/ شرکت های آمریکایی‌، ۱۴ هزار خانه و آپارتمان در تهران می سازند

روزنامه ۵۲ صفحه ای اطلاعات روز پنجشنبه، ۲۶ خرداد سال ۱۳۵۶ پیش روی شماست. در این روزنامه به گزارش قرارداد ساخت مسکن توسط شرکت های آمریکایی برمی خوریم. ویلیام لویت آرشیتکت و سازنده خانه های ارزان‌قیمت در آمریکا، دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی طرحهایی را جهت ساختن شهرکی برای هفتاد هزار نفر در تهران به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. اولین فاز این شهرکها در آخر سالجاری به اتمام خواهد رسید. تکمیل تمام واحدهای شهرک تا سه سال دیگر بطول می انجامد. این شهرک - لویت شهر - نامیده خواهد شد. لویت گفت؛ که ۱۴ هزار واحد از این ساختمان‌ها بصورت ویلایی و آپارتمانی با وسایل رفاهی مشترک طرح ریزی شده که قیمت هر واحد دو اتاقی آن ۴۰ هزار دلار (حدود ۲۸۰ هزار تومان) برآورد شده است. لویت اظهار داشت که این بزرگترین قرارداد ساختمانی در نوع خودش در دنیاست..

بزرگ ترین قرارداد ساختمانی در جهان/ شرکت های آمریکایی‌، ۱۴ هزار خانه و آپارتمان در تهران می سازند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه ۵۲ صفحه ای اطلاعات روز پنجشنبه، ۲۶ خرداد سال ۱۳۵۶ پیش روی شماست. افزایش بهره وام مسکن و پس انداز، تیتر یک آن است. خبر بیشتر شدن خاموشی برق در تهران هم در این صفحه قابل مشاهده است که گویا بسیاری از محلات تهران دیشب را در خاموشی سپری کردند. تیتر دیگر روزنامه هم به امضای توافقنامه بین دادگستری‌های ایران و آمریکا اختصاص دارد که بموجب آن تحقیقات مشترک دو کشور درباره رشوه پردازیهای کمپانی های بزرگ آمریکایی انجام خواهد شد.

یک خبر ورزشی هم در این صفحه به چشم می خورد که طبق این خبر، تیم های فوتبال ایران و هنگ کنگ روز یکشنبه با هم روبرو خواهند شد. عکس یک روزنامه هم اختصاص دارد به سفر فرح پهلوی به گیلان و بازدید از شهرک تاریخی ماسوله.

اما خبری با عنوان احداث ۱۴ هزار خانه و آپارتمان در تهران توسط آمریکایی ها که طبق آن، بخش اول خانه ها تا آخر سال تحویل میشود و قیمت خانه های دواتاقه ۲۸۰ هزار تومان خواهد بود، در این صفحه به چشم می خورد. متن این خبر که در صفحه چهارم چاپ شده به شرح زیر می باشد؛

IMG_20240615_065328_366

نیویورک - آسوشیتدپرس:

ویلیام لویت آرشیتکت و سازنده خانه های  ارزان‌قیمت در آمریکا، دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی طرحهایی را جهت ساختن شهرکی برای هفتاد هزار نفر در تهران به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

اولین فاز این شهرکها در آخر سالجاری به اتمام خواهد رسید. تکمیل تمام واحدهای شهرک تا سه سال دیگر بطول می انجامد. این شهرک - لویت شهر - نامیده خواهد شد.

لویت گفت؛ که ۱۴ هزار واحد از این ساختمان‌ها بصورت ویلایی و آپارتمانی با وسایل رفاهی مشترک طرح ریزی شده که قیمت هر واحد دو اتاقی آن ۴۰ هزار دلار (حدود ۲۸۰ هزار تومان) برآورد شده است. خریدار باید مبلغ ده هزار دلار(حدود ۷۰ هزار تومان) را هنگام خرید بپردازد. این پروژه شامل فروشگاهها‌، مدارس، استخر شنا و در صورت لزوم مسجد خواهد بود.

لویت اظهار داشت که این بزرگترین قرارداد ساختمانی در نوع خودش در دنیاست که در چند سال اخیر به امضاء رسیده است. اجرای چنین پروژه عظیمی در آمریکا یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

اعلام‌ شده که بیشتر زمینی که لویت می خواهد طرح خود را در آن پیاده کند زمینهای بایر می باشد. معهذا حداقل یکهزار خانواده کارگر مجبورند که قسمتی از زمین‌ها را تخلیه نمایند اینان کسانی خواهند بود که به آنان قبل از همه، واحدهای مسکونی ساخته شده تعلق می گیرد. لویت اضافه کرده که این افراد از نظر مالی قادرند آپارتمانهای ساخته شده را خریداری نمایند.

لویت در این مصاحبه مطبوعاتی گفت که وضع مسکن در ایران مناسب نیست. در حال حاضر چندین میلیون واحد مسکونی در سراسر ایران مورد نیاز می باشد.

او در جواب سوال یک خبرنگار که درباره غیبتش‌ از صحنه خانه سازی آمریکا پرسیده بود، لویت که هفتاد سال دارد گفت که وی در یکسال و نیم گذشته در مورد طرحش در ایران مشغول کار بوده است.

IMG_20240615_065329_278

در پایان لویت اضافه کرد که محدودیت‌های محیط زیست، منجمله مقررات مربوط به درجه تراکم جمعیت جلوی ساختمان شهرک‌های ارزان قیمت را نظیر آنچه وی پس از جنگ جهانی دوم در لانک آیلند، نیویورک  و پنسیلوانیا ساخته، گرفته است.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر