کد خبر: 188041
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۵۱؛

از ماجرای حمله گروهک ها به خودروی مستشار آمریکایی تا ضیافت شام شاه و نیکسون و همراهان در کاخ سعد آباد

گزارش خبرنگار اطلاعات از انفجار اتومبیل مستشار آمریکایی در روز ورود نیکسون به ایران تیتر مهم بعدی این روزنامه است‌. اطلاعات خبر داده که دو تن از خرابکاران و تروریست ها دستگیر شده اند که این دو در حوادث دیروز دست داشته اند. این روزنامه همچنین عکس یکی از مقتولین حوادث روز گذشته را منتشر کرده است. در این عملیات خرابکارانه و تروریستی که در محله قیطریه تهران انجام شده ۲ زن بیگناه کشته شدند اما حواشی سفر نیکسون به ایران تمامی ندارد اطلاعات از ورود دو مامور روسی با هواپیمای نیکسون به تهران خبر داده و اینکه یک میلیون کلمه خبر از سفر نیکسون به تهران در خبرگزاری‌ها مخابره شده است.

از ماجرای حمله گروهک ها به خودروی مستشار آمریکایی تا ضیافت شام شاه و نیکسون و همراهان در کاخ سعد آباد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه ۳۲ صفحه ای اطلاعات روز پنجشنبه ۱۱ خرداد سال ۱۳۵۱ به بازتابهای  کشتار فرودگاه تل آویو اختصاص دارد که مطبوعات عرب اخطار کرده اند که این کشتار می‌تواند تکرار شود. روابط فرانسه و اسرائیل هم به خاطر همین قضیه تیره شده و گلدامایر شرکت هواپیمایی فرانسه را متهم به سهل انگاری کرده است. اسرائیل هم علیه شرکت‌های هواپیمایی اعلان جنگ داده و ارتش لبنان بخاطر آنچه که هر لحظه ممکن است اسرائیل به لبنان حمله کند به حال آماده باش درآمده است.

اما گزارش خبرنگار اطلاعات از انفجار اتومبیل مستشار آمریکایی در روز ورود نیکسون به ایران تیتر مهم بعدی این روزنامه است‌. اطلاعات خبر داده که دو تن از خرابکاران و تروریست ها دستگیر شده اند که این دو در حوادث دیروز دست داشته اند. این روزنامه همچنین عکس یکی از مقتولین حوادث روز گذشته را منتشر کرده است.

در این عملیات خرابکارانه و تروریستی که در محله قیطریه تهران انجام شده ۲ زن بیگناه کشته شدند.

اما حواشی سفر نیکسون به ایران تمامی ندارد اطلاعات از ورود دو مامور روسی با هواپیمای نیکسون به تهران خبر داده و اینکه یک میلیون کلمه خبر از سفر نیکسون به تهران در خبرگزاری‌ها مخابره شده است.

منوی غذای شام دیشب نیکسون و هیات همراه در کاخ سعدآباد و آنچه گذشت سوژه امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" است که به متن این خبر  پس از ۵۲ سال مروری دوباره  داریم؛

IMG_20240531_102749_754

منوی غذای ضیافت شام اعلیحضرتین در کاخ نیاوران به افتخار نیکسون و همسرش عبارت بود از خاویار، سوپ کنسومه، مرغ و سالاد، سبزیجات، شاتو بریان با سس، سالاد فصل، بستنی باشری و کمپوت مخلوط.

در تمام طول ضیافت و هنگام صرف غذا، ارکستر سمفونیک وزارت فرهنگ و هنر مترنم بود و وقتی شام شروع شد ارکستر سمفونی شماره چهل موزارت و والس امپراتور اثر اشتراوس را نواخت.

نوازندگان ارکستر مذکور را دو دختر آمریکایی که در پایان دوران خدمت دو ساله سپاه صلح هستند تشکیل می دادند و در پایان شام‌، نیکسون و همسرش بخاطر اجرای دلپذیر موزیک از اعضای  ارکستر تشکر کردند و خانم نیکسون چند کلمه ای با دو دختر هنرمند آمریکایی صحبت کرد و بعد آنان را به پرزیدنت معرفی کرد.

شاه و شهبانو میهمانان آمریکایی را تا پلکان کاخ نیاوران در جلوی محوطه چمن بدرقه کردند و نیکسون هنگام خداحافظی به شاه گفت که ضیافت امشب نقطه اوج سفرهای من بود.

سفیر شوروی و سفیر لهستان تنها سفرای خارجی ضیافت مذکور بودند. سفیر شوروی بخاطر اینکه نیکسون از مسکو می‌آمد و سفیر لهستان بخاطر آنکه نیکسون عازم ورشو بود.

IMG_20240531_102749_553

در ضمن نیکسون و بانوی اول کاخ سفید بعدازظهر روز ورود خود به تهران و هنگام ورود به ساختمان کاخ سعدآباد مورد استقبال خانواده شاه قرار گرفتند و لحظاتی با آنان به صحبت پرداختند‌.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر