کد خبر: 187820
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۹ خرداد ۱۳۵۱؛

جزییات دیدار مهم نیکسون و شاه

مذاکرات مهم نیکسون و شاهنشاه تیتر یک شماره روز سه شنبه ۹ خرداد سال ۱۳۵۱ روزنامه ۲۴ صفحه ای اطلاعات است. این روزنامه خبر داده که شاه و نیکسون به مدت چهار ساعت بطور رسمی مذاکره می کنند و وضع جدید استراتژیکی آسیا و منطقه خاورمیانه در مذاکرات رهبران دو کشور مورد بحث قرار می گیرد. در ضیافت کاخ نیاوران هم نیکسون امشب نطق مهمی ایراد می کند. اطلاعات همچنین چند صفحه مخصوص دیدار نیکسون از تهران منتشر کرده و از جزئیات مراسم استقبال امروز و برنامه های امشب این دیدار نوشته است

جزییات دیدار مهم نیکسون و شاه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مذاکرات مهم نیکسون و شاهنشاه تیتر یک شماره روز سه شنبه ۹ خرداد سال ۱۳۵۱ روزنامه ۲۴ صفحه ای اطلاعات است. این روزنامه خبر داده که شاه و نیکسون به مدت چهار ساعت بطور رسمی مذاکره می کنند و وضع جدید استراتژیکی آسیا و منطقه خاورمیانه در مذاکرات رهبران دو کشور مورد بحث قرار می گیرد. در ضیافت کاخ نیاوران هم نیکسون امشب نطق مهمی ایراد می کند. اطلاعات همچنین چند صفحه مخصوص دیدار نیکسون از تهران منتشر کرده و از جزئیات مراسم استقبال امروز و برنامه های امشب این دیدار نوشته است. گویا در سفر نیکسون به شوروی هم، سران دو کشور در مورد ویتنام به سازشی دست پیدا نکرده اند.

IMG_20240529_065637_641

اما خبر داغ امروز این روزنامه اختصاص دارد به طوفان شدید دیروز تهران که در مناطق دیگر کشور هم سبب خساراتی شده است. این روزنامه تصویری از این رخداد منتشر کرده که ضمیمه شماره امروز " روزنامه گردی دیدبان تاریخ" شده است. خبر اطلاعات درباره این حادثه به شرح زیر می باشد؛

طوفان دیروز بعدازظهر تهران که یکصد کیلومتر در ساعت سرعت داشت شاخ و برگ درختان را شکست. بسیاری از درختهای جوان را خم و یا ریشه کن کرده و چند خانه را در هم کوفت. طوفان دیروز تهران با رگبار همراه بود و نیم ساعت جریان داشت و رهگذران را آزار داد و شیشه بسیاری از خانه ها را شکست.

امروز هواشناسی اعلام‌ کرد طوفان دیروز تهران که در سطح زمین حرکت داشت از جبهه غرب تهران پیش آمد و حداکثر سرعت آن به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسید. بطور کلی متوسط سرعت طوفان دیروز ۶۰ کیلومتر در ساعت و زمان آن ۳۰ دقیقه بود. این سازمان همچنین اعلام‌ کرد مشابه چنین طوفانی دیروز در خوزستان هم پدید آمد که ضعیف تر از طوفان تهران بود. علت وزش طوفان دیروز ناپایداری هوا اعلام شد و هواشناسی اصطلاحا آنرا - خطی در هوای بد - خواند.

▪️ویرانی خانه ها:

خبرنگار شهری روزنامه اطلاعات گزارش می دهد طوفان دیروز تهران علاوه بر آنکه بسیاری از درختهای را ریشه کن کرد و به در و پنجره و شیشه ساختمان‌ها آسیب رساند چند ساختمان را نیز در هم کوبید. همچنین ساعت شش و نیم بعدازظهر دیروز خانه ای در خیابان سراب تهران بر اثر طوفان شدید فرو ریخت و در هم کوبیده شد که یک نفر زیر آوار ماند که با تلاش ماموران آتش نشانی در حالی که جراحات مختصری به او وارد آمده بود نجات یافت.

IMG_20240529_065638_277

شست و شوی هوا

طوفان بعدازظهر دیروز در علاوه بر از جا کندن شیروانی ها، رهگذران را نیز آزار داد و اشیاء سبک را در خانه ها و خیابان‌ها به پرواز در آورد. خبرنگار ما در پایان گزارش خود می نویسد در پی طوفان دیروز حدود یک ربع ساعت باران و رگبار گرفت‌. این رگبار نسبتا طولانی هوای گرد آلود تهران را شست و شو داد و پاک کرد.

IMG_20240529_065638_325

همچنین طوفان در شهرستان‌ها نیز خساراتی برجای گذاشت. بطوریکه دیروز همزمان با وزش طوفانهای شدید در تهران، ریزش باران و وزش طوفان کم سابقه در شهرهای دور و نزدیک کشور نیز شروع شد و بدنبال آن آب اکثر رودخانه ها در مناطق مختلف کشور بالا آمد. خبرنگاران اطلاعات از خرمشهر، آبادان، بوشهر، چالوس، مراغه، تبریز و شیراز از قطع برق و فرو افتادن درختان و خسارت‌های دیگر گزارش‌هایی ارسال داشته اند.

دیدار نیکسون و شاه 

ریچارد نیکسون و و همسرش در سومین دیدار خود از ایران هنگام ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد در پای پلکان هواپیما با پیشباز گرم شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو روبرو شدند. در پای پلکان هواپیما، آریامهر شاهنشاه ایران، هویدا نخست وزیر، جعفر شریف امامی رییس مجلس سنا و بانو، اسداله علم وزیر دربار و بانو، عباس خلعتبری وزیر خارجه و بانو، جانشین رییس ستاد بزرگ ارتشتاران، سپهبد جعفر شفقت رییس سراس نظامی شاهنشاهی و ژنرال آجودان همایونی، هرمز قریب رییس کل تشریفات شاهنشاهی و بانو، نصرت اله معینیان رییس دفتر مخصوص شاهنشاهی و سپهبد هاشمی نژاد فرمانده گارد شاهنشاهی را به نیکسون و بانو شناساندند. نیکسون نیز همراهان رسمی خود ژورف فارلند سفیر آمریکا در تهران و بانو، هنری کیسینجر مشاور رییس جمهوری و ژوزف سیسکو معاون وزارت خارجه را به پیشگاه اعلیحضرتین شناساند.

پس از آیین پیشباز رسمی شاهنشاه و نیکسون به جایگاه ویژه قرار گرفتند، دسته موزیک نخست سرود ملی ایالات متحده امریکا و سپس سلام شاهنشاهی نواخته شد. به هنگام نواختن سرود شاهنشاهی ۲۱ تیر شلیک شد. در پشت جایگاه جانشین رییس ستاد بزرگ اتشتاران، سپهبد شفقت ، سپهبد هاشمی نژاد قرار گرفتند. فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش نیز در این آیین پشت جایگاه ایستادند. آنگاه شاهنشاه آریامهر و پرزیدنت ریچارد نیکسون از گارد احترام سان دیدند و دوباره به جایگاه ویژه بازگشتند. در این هنگام آیین رژه از سوی گارد احترام انجام یافت. رژه افراد گارد در آیین پیشباز و پسواز از رهبران کشورها در مهرآباد از رنگین‌ترین آیینی است که از دو سال گذشته به آیین رسمی در مهرآباد افزوده شد.

ShahanshahAryamehrPresidentNixon9Khordad1351q4

در پی آیین پیشباز رسمی در فرودگاه مهرآباد، اعلیحضرتین و میهمانان والا مقام ایران از سوی رییس کل تشریفات شاهنشاهی و رییس کل تشریفات ایالات متحده رهنمون می‌شدند، به سوی ردیف هموندان سفارت آمریکا و بانوانشان رفتند. و در پایان این آیین رهبران دو کشور و شهبانو و بانو نیکسون در دو خودروی شاهنشاهی با اسکورت موتورسواران رهسپار میدان شهیاد شدند. در میدان شهیاد غلامرضا نیک پی شهردار پایتخت پس از خوش آمد گویی به زبان انگلیسی، کلید طلایی شهر را به نیکسون و بانو فراداشت. 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر