کد خبر: 187714
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۸ خرداد ۱۳۵۱؛

استقبال کشورهای مختلف از گیاه سحر آمیز ایران

آخرین اخبار از جنگ ویتنام تیتر یک روزنامه ۲۴ صفحه ای اطلاعات در روز شنبه ۸ خرداد سال ۱۳۵۱ است. این روزنامه در آستانه سفر نیکسون و همسرش به ایران از جزئیات این سفر و اقامتشان در ایران و چگونگی پذیرایی از آنها نوشته است. اطلاعات از دیدار وزیر بازرگانی و صنایع انگلیس از کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال خبر داده و به نقل از نیکسون در نطق تاریخی اش در کرملین آورده است که آمریکا و شوروی دیگر آقای جهان نیستند.

استقبال کشورهای مختلف از گیاه سحر آمیز ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آخرین اخبار از جنگ ویتنام تیتر یک روزنامه ۲۴ صفحه ای اطلاعات در روز شنبه ۸ خرداد سال ۱۳۵۱ است. این روزنامه در آستانه سفر نیکسون و همسرش به ایران از جزئیات این سفر و اقامتشان در ایران و چگونگی پذیرایی از آنها نوشته است. اطلاعات از دیدار وزیر بازرگانی و صنایع انگلیس از کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال خبر داده و به نقل از نیکسون در نطق تاریخی اش در کرملین آورده است که آمریکا و شوروی دیگر آقای جهان نیستند.

IMG_20240528_070850_626

اما معرفی گیاهی سحر آمیزی از ایران که مورد استقبال کشورهای مختلف جهان  قرار گرفته است وخواهان خرید آن هستند یکی از تیترهای صفحه نخست امروز اطلاعات است که متن خبر فوق که  در صفحه چهارم روزنامه منتشر شده به شرح زیر می باشد؛

پس از شصت سال جهان پزشکی برای درمان و ریشه کن کردن اعتیاد به مواد مخدر تمام امیدهای خود را در یک گیاه وحشی که تنها در کوهستانهای ایران می روید خلاصه کرده است. این گیاه خودرو تصور می‌شود در حال حاضر از موثرترین داروهایی باشد که بشر برای درمان اعتیاد به هیروئین شناخته است.

IMG_20240528_070850_768

چندی پیش روزنامه اطلاعات خبری درباره این گیاه استثنایی و شفا بخش نوشت و شنبه گذشته نیز خبری در این زمینه رسما انتشار یافت. بدنبال انتشار این خبر آقای دکتر لاله زاری که رئیس گروه تحقیقاتی درباره این گیاه استثنایی و پادزهر آن است ضمن گفت و گویی با خبرنگار ما اعلام داشت این پادزهر از یک گیاه خودروی ایرانی که نام علمی آن - پایاور براکته اتم - است بدست می آید.

آقای دکتر لاله زاری افزود، این گیاه نوعی شقایق است که تنها در ایران و در سلسله جبال البرز می روید. در این گیاه ماده موثری به نام تبائین وجود دارد که بوسیله اعمال شیمیایی بصورت ماده سودمندی برای درمان اعتیاد معتادین به هیروئین، مورفین و هر ماده مخدر دیگری به کار می رود. از سوی دیگر ماده تبائین را که شفابخش معتادان است به سادگی می‌توان به کدئین تبدیل کرد. کدئین در حال حاضر بهترین دارو برای تسکین سرفه است.

IMG_20240528_070850_757

آقای دکتر لاله زاری درباره کاشف و چگونگی کشف این گیاه استثنایی گفت، شصت سال پیش یک پزشک اتریشی به نام لیندن که به ایران سفر کرده بود این گیاه را کشف کرد و برای اولین بار شقایق خودروی ایرانی را به عنوان یکی از گیاهان خانواده خشخاش به جوامع بین المللی پزشکی شناساند.

وی افزود؛ نیم قرن پس از کشف این گیاه توسط لیندن، در حالی که پرونده آن بایگانی و فراموش شده بود یک هیات تحقیقاتی دانشکده داروسازی ایران مطالعه روی این گیاه را از سر گرفت که مطالعات نشان داد که در سبزه خشک این شقایق بخصوص، ماده گرانبهای بتائین به مقدار ۲۶ درصد یافت میشود‌.

وی در ادامه افزود تاکنون بسیاری از کشورها مثل آمریکا، فرانسه، انگلستان و اسرائیل پیشنهادهایی برای خرید و صدور مقادیر زیادی از این گیاه استثنایی را به ایران داده اند که همه این پیشنهادها تحت بررسی و مطالعه است. وی گفت در حال حاضر سالانه می‌توان در حدود ۲۰ تن از این نوع شقایق را صادر کرد ولیکن احتیاجات بین المللی حدود صد برابر این مقدار است که هم اکنون گروه تحقیقاتی سرگرم بررسی چگونگی رویش و در نتیجه توسعه کاشت و پرورش آن در نقاط مختلف ایران است.

دکتر لاله زاری در پایان متذکر شد کارشناسان سازمان‌ملل متحد معتقدند با توسعه کشت این گیاه می‌توان نیازهای بین المللی را به مواد مسکن، از این گیاه استثنایی تامین کرد و متعاقب آن کشت گیاه مواد تریاک را که بصورت مسئله داری در سطح جهانی درآمده است ممنوع اعلام کرد‌.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر