کد خبر: 184146
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۵۲؛

بزرگ ترین فرودگاه جهان در تهران ساخته می شود

سوژه امروز " روزنامه‌ گردی دیدبان تاریخ" اختصاص دارد به ملی شدن ۱۴۰ میلیون متر زمین در اطراف تهران در ۱۵ فروردین ۱۳۵۲(۵۱ سال پیش در چنین روزی) برای ساخت فرودگاهی بزرگ تا سال ۱۳۶۲ شمسی در تهران. این فرودگاه قرار بود در عرض ۵ سال در جنوب تهران ساخته شود. فرودگاه جدید از حیث تجهیزات فنی و وسعت با فرودگاههای بزرگ‌ دنیا رقابت خواهد کرد بطوریکه در هر دقیقه یک هواپیما می تواند در آن به زمین بنشیند و یا از فرودگاه پرواز کند.

بزرگ ترین فرودگاه جهان در تهران ساخته می شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تیتر یک روزنامه اطلاعات روز چهارشنبه ۱۵ فروردین سال ۱۳۵۲ اختصاص دارد به ربایش افسران مصری توسط کماندوهای اسرائیلی که این روزنامه آنرا یک حادثه شگفت انگیز خوانده است. که طی آن ۴ هلی کوپتر، کماندوهای اسرائیلی را در خاک مصر فرود آورده و آنها که با لباس خلبانان مصری درآمده بودند گروهی از افسران مصر را با خود بردند. هلی کوپترهای اسرائیلی هم دستگاه‌های رادار مصر را گمراه کردند. تیتر دیگر روزنامه به برگزاری سمینار بزرگ حج در روز ۲۵ فروردین در تهران اختصاص که در این سمینار، روحانیون، روزنامه نگاران، اساتید دانشگاه، پزشکان و نمایندگان بازار شرکت دارند. کشف داروی جدید برای معالجه سرطان هم تیتر مهم دیگر اطلاعات است که با مصرف آن غده سرطانی محو میشود. عکس یک روزنامه هم اختصاص دارد به ترخیص محمدعلی کلی از بیمارستانی در شهر سان دیه گو آمریکا. اطلاعات همچنین در خبری دیگر از بازگشت شاه و خانواده اش از سفر تفریحی نوروزی  کیش به تهران را داده است.

IMG_20240403_071715_532

اما سوژه امروز " روزنامه‌ گردی دیدبان تاریخ" ما اختصاص دارد به ملی شدن ۱۴۰ میلیون متر زمین در اطراف تهران برای ساخت فرودگاهی بزرگ تا سال ۱۳۶۲ شمسی که متن آن‌ به شرح زیر می باشد؛

۱۴۰ میلیون متر مربع از اراضی فرودگاه‌ دوم تهران و اطراف آن توسط اداره کل منابع طبیعی ناحیه یک ملی اعلام‌ شد. آگهی قانون ملی شدن اراضی مذکور امروز برای چاپ در جراید به جریان گذاشته شد. اراضی مذکور واقع در فشافویه شهر ری بخش ۱۲ تهران قرار دارد.

IMG_20240403_071714_748

خبرنگار ما اضافه می کند که اراضی ملی شده یکی از بزرگترین قطعاتی است که در تهران و اطراف آن ملی شده است. ملی شدن این اراضی درست هنگامی صورت می گیرد که صدها نفر به خرید و فروش اراضی اطراف فرودگاه پرداخته بودند و قیمت این اراضی به چند برابر افزایش یافته بود.

شروع ساختمان فرودگاه:

فرودگاه جدید تهران در زمینی به مساحت بیش از یکصد و بیست میلیون متر مربع احداث می‌شود و هم اکنون مناقصه مربوط به تعیین مهندسین مشاور جهت تهیه طرح فرودگاه جدید پایتخت جریان دارد. دولت در سال‌جاری اعتباراتی برای تهیه طرح اجرایی فرودگاه جدید پیش بینی کرده است و احتمالا ساختمان آن در طول ۵ سال آینده شروع خواهد شد.

بر اساس مطالعات مقدماتی که برای فرودگاه جدید تهران به عمل آمده این فرودگاه ظرف ۱۰ سال آینده - سال ۱۳۶۲ شمسی- آماده بهره برداری می‌شود و هزینه آن حدود یک میلیارد تومان برآورد شده است.

فرودگاه جدید از حیث تجهیزات فنی و وسعت با فرودگاههای بزرگ‌ دنیا رقابت خواهد کرد بطوریکه در هر دقیقه یک هواپیما می تواند در آن به زمین بنشیند و یا از فرودگاه پرواز کند.

احداث فرودگاه جدید تهران موجب می‌شود که فرودگاه مهرآباد بصورت فرودگاه داخلی درآید و از این فرودگاه برای پروازهای داخل کشور استفاده گردد. 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر