کد خبر: 178238
A
روزنامه‌گردی دیدبان تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۵۰؛

تاسیس دانشگاه ایران و فرانسه

تیتر اول روزنامه اطلاعات ۵۲سال قبل امروز یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۵۰ که به قیمت ۵ ریال منتشر شده بود اختصاص دارد به تاسیس دانشگاه مشترک ایران و فرانسه.

تاسیس دانشگاه ایران و فرانسه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تیتر اول روزنامه اطلاعات  ۵۲ سال قبل امروز یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۵۰ که به قیمت ۵ ریال منتشر شده بود اختصاص دارد به تاسیس دانشگاه مشترک ایران و فرانسه. خلاصه‌ای از متن کامل خبر  را  در صفحه آخر روزنامه منتشر شده است؛ با هم می‌خوانیم.

photo_2022-02-06_07-57-32

 ایران و فرانسه سرانجام به احداث یک دانشگاه مشترک علمی و فنی در ایران با ظرفیت سه هزار دانشجو موافقت کردند. این توافق در پایان مذاکرات یک هفته ای پی یر لوران مدیرکل روابط فرهنگی، علمی و فنی وزارت خارجه فرانسه در تهران حاصل شد. شخصیت فرانسوی که امروز ایران را ترک کرد، عصر دیروز در گفتگویی با خبرنگاران مطبوعات از نتایج مذاکرات با مقامات تهران پرده برداشت و گفت:

دولت متبوع او هم‌چنین موافقت کرده است که کمک‌های خود را به موسسات فرهنگی فرانسه در ایران از جمله دبیرستان رازی با هدف به وجود آوردن امکانات بیشتر تحصیلی برای نوجوانان ایرانی افزایش دهد.

دانشگاه مشترکی که ایران و فرانسه بموجب موافقت نامه جدید فرهنگی میان دو کشور نسبت به احداث آن تصمیم گرفته‌اند. احتمالا در مازندران تاسیس میشود و برنامه کاری آن طوری است که این دانشگاه از آغاز سال تحصیلی ۵۳ شروع بکار بکند. در ضمن این دانشگاه علاوه بر دانشجویان ایرانی تعدادی دانشجو از کشورهای خاورمیانه و خاور نزدیک بپذیرد. همچنین یک هیات مشترک از کارشناسان ایران و فرانسه از بهار امسال بحث در جزییات این پروژه را آغاز می‌کند و مطالعات آنان حداکثر یک سال طول خواهد کشید.

لوران در پایان گفت: ایران و فرانسه به حد متساوی برای تحقق پروژه دانشگاه مشترک اهمیت قائلند و در اجرای این طرح از ابتکارات نوین با در نظر گرفتن اولویت ها در قسمت فرهنگی برنامه پنجم استفاده خواهد شد. وی پیش یینی کرد که فصل جدید همکاریهای فرهنگی ایران و فرانسه اتمسفر حاکم بر روابط فرهنگی دو کشور را دگرگون کند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر