کد خبر: 177769
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۵۷؛

از لغو قراردادهای خرید اسلحه از انگلیس تا خروج گسترده اتباع شوروی، آلمان غربی و ژاپن از ایران‌

تیتر یک روزنامه آیندگان در روز شنبه ۱۴ بهمن سال ۱۳۵۷ اختصاص دارد به سخنان بسیار مهم و تاریخی امام خمینی پس از ورود به کشور در بهشت زهرا. این روزنامه در خبری دیگر از تمایل بختیار به ملاقات با امام را داده و اینکه بختیار برای تشکیل حکومت وحدت ملی به تکاپو افتاده است.

از لغو قراردادهای خرید اسلحه از انگلیس تا خروج گسترده اتباع شوروی، آلمان غربی و ژاپن از ایران‌

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تیتر یک روزنامه آیندگان در روز شنبه ۱۴ بهمن سال ۱۳۵۷ اختصاص دارد به سخنان بسیار مهم و تاریخی امام خمینی پس از ورود به کشور در بهشت زهرا. این روزنامه در خبری دیگر از تمایل بختیار به ملاقات با امام را داده و اینکه بختیار برای تشکیل حکومت وحدت ملی به تکاپو افتاده است. دکتر کریم سنجابی دبیر کل جبهه ملی ایران هم گفته است پس از استعفای بختیار یک دولت ملی تشکیل می شود و گویا طرح تشکیل شورای انقلاب نیز بایگانی شده است. اما سه خبر در صفحه دوم روزنامه جلب توجه می کند، از لغو قراردادهای خرید اسلحه از انگلیس تا مهاجرت اتباع چندین کشور از ایران که متن خبرهای فوق به شرح زیر می باشد؛

۱- لغو قراردادهای خرید اسلحه به انگلستان اطلاع داده شد

IMG_20240203_070839_968

لندن - خبرگزاریها؛ منابع موثق از لندن گفتند مقام های ایرانی به آگاهی حکومت انگلستان رسانده اند که در نظر ندارند پس از ماه فوریه هزینه اجرای یک قرارداد ۵۰۰ میلیون لیره ای را که شامل تحویل جنگ افزارهای انگلیسی از جمله تانکهای چیفتن می شود تامین کنند. همان منابع تصریح کرده اند مقام های ایرانی قصد دارند تعدادی از قراردادهای تسلیحاتی را که بین دو کشور امضاء شده است لغو یا دست کم به حالت تعلیق درآورند. تهران از جمله به انگلستان سفارش ۱۲۵ تانک شیر یک و ۱۲۵۰ تانک شایتر ایران مجهز به یک زره تازه بسیار سبک داده بود. نخستین تانکهای شیر - ۱ قرار بود در ماههای آینده تحویل داده شوند. به نوشته پاره ای از روزنامه های انگلیسی لغو احتمالی این قراردادها ممکن است موجب بیکاری فنی حدود ۲۰ هزار کارگر انگلیسی شود البته اگر برای آنها فورا کار دیگری مهیا نشود.

۲-اتباع شوروی هم مهاجرت کردند

IMG_20240203_070840_136

تهران - خبرگزاریها؛ مهاجرت جمعی خارجیان ساکن ایران سریع تر شده است. دویست تکنیسین آلمان غربی و خانواده هایشان که در کارگاههای ساختمانی مولدهای هسته ای در دست ساختمان بوشهر کار می کردند گویا با یک هواپیمای ویژه لوفت هانزا ایران را ترک کرده اند. در شمال ایران نیز یک کشتی شوروی یکصد کارشناس روسی و لهستانی را که در بندر انزلی گرد آمده بودند به میهن بازگردانده است. در حالی که بلژیکی ها نیز آماده می شوند با پروازهای مخصوص ایران را ترک کنند.

۳- کارگران ژاپنی پتروشیمی هم به بحرین می روند

IMG_20240203_070840_816

توکیو - خبرگزاریها؛ یک سخنگوی شرکت سرمایه گذاری نفتی ژاپن دیروز در توکیو اعلام کرد حدود چهارصد کارگر ژاپنی که برای ساخت مجتمع نفتی ایرانی - ژاپنی بندر شاپور در جنوب ایران کار می کردند به زودی از آبادان به سوی بحرین تخلیه خواهند شد. این سخنگو تصریح کرد به علت وضع سیاسی بیش از پیش نگران کننده ایران تصمیم به این تخلیه گرفته شده است. یادآور می شود گروه ژاپنی میتسوبیشی که شرکت پتروشیمی ایران جزو آنست اخیرا به همین دلایل تصمیم گرفته بود احداث مجتمعی را که ارزش آن ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار برآورد شده است متوقف کند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر