کد خبر: 169338
A
جنگ ۶ روزه اعراب اسرائیل در روزنامه های سال ۴۶؛

خاورمیانه در آستانه جنگ قرار گرفت

در سری تازه از گزارش های دیدبان تاریخ به بررسی جنگ اعراب اسرائیل در ۱۳۴۶ و بازتاب آن در روزنامه های آن دروان پرداختیم. روزنامه ها ۳ خرداد ۱۳۴۶ در گزارشی نسبت به وقوع جنگ در خاورمیانه هشدار داد و نوشت: خاورمیانه امروز در آستانه جنگ قرار گرفت؛ زیرا مصر تهدید خود را دایر بر بستن خلیج عقبه به روی کشتی‌رانی اسرائیل عملی کرد. آمریکا و انگلیس به جهانگردان و بازرگانان خود اخطار کردند که از این منطقه خارج شوند. سفارت آمریکا در تلاویو (اسرائیل) اعلام کرد که همه آمریکایی‌های مقیم، اسرائیل را تخلیه می‌کنند. رادیو دمشق، که صدای رسمی دولت است، همه برنامه‌های عادی خود را قطع کرده و پیوسته موزیک نظامی و شعارهای جنگی می‌دهد و گوینده اعلام می‌کند: امروز روز نبرد است، ما پیروز خواهیم شد، عمال صهیونیسم با ناوگان ششم آمریکا به جهنم بروند. گوینده از «توده‌های عرب» خواست که زمین زیر پای تجاوزکاران را به آتش بکشند و میهن عربی را به جهنم امپریالیست‌ها تبدیل کنند. با وجود آنکه اعلام شد که خلیج عقبه بسته است، در تلاویو گفته شد: یک کشتی دوهزار تُنی پانامایی از تنگه تیران گذشته و به بندر «ایلات» رسیده است.

خاورمیانه در آستانه جنگ قرار گرفت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در سری تازه از گزارش های دیدبان تاریخ به بررسی جنگ اعراب اسرائیل در  ۱۳۴۶ و بازتاب آن در روزنامه های آن دروان پرداختیم. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه «اطلاعات» در ۳ خرداد ۱۳۴۶ در گزارشی نسبت به وقوع جنگ در خاورمیانه هشدار داد و نوشت: خاورمیانه امروز در آستانه جنگ قرار گرفت؛ زیرا مصر تهدید خود را دایر بر بستن خلیج عقبه به روی کشتی‌رانی اسرائیل عملی کرد. آمریکا و انگلیس به جهانگردان و بازرگانان خود اخطار کردند که از این منطقه خارج شوند. سفارت آمریکا در تلاویو (اسرائیل) اعلام کرد که همه آمریکایی‌های مقیم، اسرائیل را تخلیه می‌کنند.

رادیو دمشق، که صدای رسمی دولت است، همه برنامه‌های عادی خود را قطع کرده و پیوسته موزیک نظامی و شعارهای جنگی می‌دهد و گوینده اعلام می‌کند: امروز روز نبرد است، ما پیروز خواهیم شد، عمال صهیونیسم با ناوگان ششم آمریکا به جهنم بروند.

گوینده از «توده‌های عرب» خواست که زمین زیر پای تجاوزکاران را به آتش بکشند و میهن عربی را به جهنم امپریالیست‌ها تبدیل کنند. با وجود آنکه اعلام شد که خلیج عقبه بسته است، در تلاویو گفته شد: یک کشتی دوهزار تُنی پانامایی از تنگه تیران گذشته و به بندر «ایلات» رسیده است.

هم‌زمان با این، دولت مصر سفیران اردن و عربستان سعودی را احضار کرد و به آنها اطلاع داد که تصمیم دارد که نفتکش‌های حامل نفت برای اسرائیل را که از عقبه عبور می‌کنند متوقف کند.

InShot_20231111_200722869

ترکیه بی‌طرف


منابع مطلع ترکیه گفتند ترکیه دلیلی نمی‌بیند که روش بی‌طرفی کنونی خود را در خاورمیانه در صورت وقوع جنگی بین اعراب و اسرائیل ترک کند.
ترکیه احساس می‌کند در جایی که شوروی و آمریکا با فعالیت تمام دست‌اندرکارند لزومی ندارد ترکیه مداخله بنماید.

تهران مراقب تحولات خاورمیانه است

بنابر گزارش دیده بان ایران, روزنامه «اطلاعات» در گزارش دیگری نوشت: تحولات خاورمیانه در تهران به‌دقت دنبال می‌شود و وزارت امور خارجه با سفارتخانه‌های ایران در پایتخت‌های عربی در تماس دائم می‌باشد.
در روزهای اخیر ملاقات‌های متعددی بین مسئولین وزارت خارجه ایران و سفارتخانه‌های آمریکا، شوروی، فرانسه، انگلیس و نمایندگی‌های سیاسی عرب در تهران صورت گرفته که هدف تمام آنها کمک به حفظ آرامش و صلح در منطقه خاورمیانه می‌باشد.
بدین ترتیب تهران این روزها، به صورت «یک مرکز مهم مشورتی» درآمده است.
یک مقام سفارت آمریکا در ایران امروز به خبرنگار «اطلاعات» گفت: در چنین شرایطی طبیعی است که ایالات متحده با تمام کشورهای ذی‌نفع در منطقه خاورمیانه در تماس باشد.

کشته شدن دو  ایرانی در مرزهای اسرائیل تکذیب شد

سخنگوی وزارت خارجه امروز گفت: بر اساس تحقیقات انجام‌شده معلوم گردیده اخبار پخش‌شده از طرف خبرگزاری‌های خارجی مبنی بر کشته شدن دو جهانگرد ایرانی در مرزهای سوریه و اردن کوچک‌ترین پایه و اساسی نداشته است.
روز ۳۱ اردیبهشت خبرگزاری‌های خارجی از امّان، به نقل از منابع اردنی خبر داده بودند که در اثر منفجر شدن یک مین در مرزهای بین اردن و سوریه بیست نفر و از جمله دو جهانگرد ایرانی کشته شده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: بلافاصه پس از دریافت این خبر به سفارت ایران در امّان دستور داده شد دراین‌باره تحقیقات وسیعی به عمل آمد و گزارش‌های رسیده به تهران حاکی است که در این حادثه هیچ تبعه ایرانی کشته نشده است

«فروش نفت ایران به اسرائیل تکذیب شد»!

روزنامه اطلاعات در گزارشی دیگر نوشت: امروز مقامات رسمی ایران در باب نطق اخیر عبدالناصر که روز 2 خردادماه از رادیو «صوت‌العرب» پخش شد، اعلام داشتند که درحالی‌که عبدالناصر با تعقیب سیاست تحریک و خرابکاری و برادرکشی، ملت رنج‌دیده مصر را به افلاس کشانیده و در یمن با شکست‌های پی در پی روبه‌رو شده به منظور انحراف افکار عمومی عرب به شیوه همیشگی خود در مقام قلب حقایق برآمده و ادعا کرده است که دولت‌های ایران و سعودی و اردن عضو پیمان اسلامی می‌باشند و دولت ایران به اسرائیل نفت می‌فروشد، درحالی‌که نه چنان پیمانی وجود دارد و نه دولت ایران یا شرکت ملی نفت ایران به اسرائیل نفت می‌فروشند.
مقامات مطلع اظهار نظر کرده‌اند: این اولین‌بار نیست که عبدالناصر برای تحریک افکار عمومی موضوع فروش نفت را توسط ایران پیش کشیده و هر بار دولت ایران این تبلیغات مسموم را تکذیب نموده است.
محافل مطلع در تهران اظهار می‌دارند که اظهارات کذب عبدالناصر به هیچ وجه در محافل سیاسی ایجاد شگفتی نکرده است؛ زیرا رئیس‌جمهوری مصر به‌کرات به روش مسخ حقایق و جعل اخبار متوسل شده است. 

«دولت شوروی به اسرائیل اخطار کرد»

«خبرگزاری فرانسه» 23 مه از مسکو گزارش داد: دولت شوروی طی اعلامیه‌ای سکوت پیرامون وقایع خاورمیانه را شکست و نظریات و روش دولت شوروی را در مورد تحولات خاورمیانه اعلام کرد.
در اعلامیه دولت شوروی گفته شده است: هر کسی در خاورمیانه اقدام به تجاوز کند نه تنها با نیروی متحد کشورهای عربی روبه‌رو خواهد شد، بلکه با مقاومت دولت شوروی، و تمام دول طالب صلح نیز برخورد می‌کند.

منبع: سایت دیده بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر