کد خبر: 160629
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۶ مرداد ۱۳۵۸؛

از برگزاری نمازجمعه تهران توسط آیت الله طالقانی تا سهام پهلوی ها در کشتیرانی آریا

یا می‌میریم یا استعمار را دفن می کنیم. نقل قولی از آیت الله طالقانی در اولین نماز جمعه دیروز تهران پس از انقلاب که گویا بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت داشتند تیتر اول روزنامه کیهان در روز شنبه ۶ مرداد سال ۱۳۵۸ است. آیت الله طالقانی در بخشی از خطبه های این نماز جمعه تاریخی گفته اند که اگر لازم باشد من و آیت الله خمینی مسلسل بدست می گیریم یا پشت تانک می نشینیم و اینکه مجلس خبرگان قانون اساسی، به هر صورتی باشد مسلما یک مجلس کامل و تامی نخواهد بود

از برگزاری نمازجمعه تهران توسط آیت الله طالقانی تا سهام پهلوی ها در کشتیرانی آریا

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یا می‌میریم یا استعمار را دفن می کنیم. نقل قولی از آیت الله طالقانی در اولین نماز جمعه دیروز تهران پس از انقلاب که گویا بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت داشتند تیتر اول روزنامه کیهان در روز شنبه ۶ مرداد سال ۱۳۵۸ است. آیت الله طالقانی در بخشی از خطبه های این نماز جمعه تاریخی گفته اند که اگر لازم باشد من و امام خمینی مسلسل بدست می گیریم یا پشت تانک می نشینیم و اینکه مجلس خبرگان قانون اساسی، به هر صورتی باشد مسلما یک مجلس کامل و تامی نخواهد بود. از دیگر تیترهای این شماره کیهان می‌توان به تعیین تکلیف اراضی بایر شهری تا آخر هفته، پایان تصحیح پایان نامه های کنکور، دستگیری عاملان خرابکاری در لوله های نفت و گاز و گسترش یافتن موج دستگیری دانشجویان ایرانی در آلمان اشاره داشت. به صفحه دوم روزنامه می رویم به خبری در رابطه با سهم خاندان پهلوی در شرکت کشتیرانی آریا بر می خوریم به نقل از مدیرعامل این شرکت که متن خبر فوق به شرح زیر می باشد؛

IMG_20230728_093757_324

کنفرانس کشتیرانی سازمان همکاری عمران منطقه ای که با شرکت نمایندگان سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان از دو روز قبل در تهران تشکیل شده بود با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد. نظام الدین موحد مدیر عامل شرکت کشتیرانی آریا گفت؛ شرکت کشتیرانی خاص آریا در سال ۱۳۴۶ با سرمایه اولیه ۲۵۰ میلیون ریال و با دو کشتی کوچک به نام های رازی و ابن سینا و کشتی‌های اجاره ای چارتر دیگری آغاز به کار کرد که بتدریج و در طول سال‌ها به سرمایه آن اضافه گردید که در حال حاضر سرمایه آن به ۳ میلیارد و ۱۷۵ میلیون ریال می رسد. وی گفت، هم اکنون این شرکت دارای ۴۲ فروند کشتی با ظرفیت ۵۳۶ هزار تن که بزرگترین آنها پنج کشتی که ظرفیت هر یک از آنها ۱۹ هزار تن و به نام‌های شهاب، سپهر، کیهان، جهان و شمس نامیده می‌شوند. این کشتی‌ها در سال ۱۹۷۷ از ژاپن خریداری گردیده اند که بطور کلی هزینه هر یک از آنها به تناسب بزرگی و کوچکی از ۶ تا ۸ هزار دلار در روز است.

IMG_20230728_093757_295

موحد در مورد حمل و نقل کالا توسط این شرکت گفت؛ بزرگترین مشکل کشتیرانی آریا یک خطه بودن آن است و از این لحاظ به درآمدها زیان خیلی زیادی وارد می آید بدین معنی وقتی کشتی‌ها را جهت حمل کالا به خطوط مختلف می‌فرستیم معمولا بعلت صادرات کم‌ ما خالی می روند و پر بر می گردند‌، برای جبران یکطرفه بودن آن ما با همسایگان خود به مذاکره نشستیم و قرار بر این شد در مورد رد و بدل کردن کالاهای کوچک بین بنادر از وجود این کشتی‌ها استفاده نمایند.

مدیر عامل شرکت کشتیرانی آریا در پایان گفت؛ ده درصد سهمی که بنیاد پهلوی از این شرکت داشت به بنیاد علوی واگذار گردید و چون سهم دولت نیز زیاد است با این عمل هم اکنون آریا بصورت یک شرکت دولتی در آمده است که می بایستی در سازمان آن تجدیدنظر کلی بعمل آید و چنانچه این عمل تحقق پذیرد سازمان کشتی سازی آریا بعد از شرکت نفت دومین شرکت از لحاظ اعتبار و درآمد در سطح کشور خواهد بود.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر