چند پیشنهاد راهبردی به مشاوران روحانی
جنگ روانی شروع شده بر علیه دولت، با بزرگنمایی و اغراق چهره های شاخص سیاسی جناح رقیب بیش از هر زمان دیگری موجب دستپاچگی بی دقتی و بی نظمی در گفتار و رفتار اعضای هیات دولت و وزرا شده چنانکه تاثیر این فشارهای روانی در دفاع های نیمه تمام و گاه ناقص آنان از دستاوردهای دولت بیش از هر زمان دیگری مشهود است.
دیده بان ایران - بی نظیر جلالی: یک ماه تا پایان ریاست جمهوری روحانی و روی کار آمدن دولت دوازدهم باقی ست ....این روزها بیشتر از هر زمان دیگری خط و نشان کشیدن شخصیت های سیاسی و جناح های رقیب در جنجال و هیاهوی انتخاباتی مشهود است.
اما رنگ و لعاب تبلیغات زودرس و تراکم اخبار ، تحلیل ها و داده های مختلف درفضای مجازی نگارنده را برآن داشته تا گوشه ای از دغدغه های یک جوان اصلاح طلب را به گوش بزرگان و عقلای قوم برساند به این امید که مورد توجه قرار گیرد.
جنگ روانی شروع شده بر علیه دولت، با بزرگنمایی و اغراق چهره های شاخص سیاسی جناح رقیب بیش از هر زمان دیگری موجب دستپاچگی بی دقتی و بی نظمی در گفتار و رفتار اعضای هیات دولت و وزرا شده چنانکه تاثیر این فشارهای روانی در دفاع های نیمه تمام و گاه ناقص آنان از دستاوردهای دولت بیش از هر زمان دیگری مشهود است.
دادن هزینه های بی مورد توسط مشاوران و برخی وزرا در ماههای منتهی به انتخابات که گاه با تکذیب و عذر خواهی همراه است نامعقول بوده و فضا را برای ارایه دستاوردهای دولت تدبیرو امید و آقای روحانی تنگ تر می نماید.
استفاده بجا از زبان بدن ،تسلط و کنترل هیجانات ،خویشتنداری در برخورد با مخالفان و عبور مدبرانه از تله های احساسی و گاه برنامه ریزی شده جناح رقیب، همه و همه لزوم حضور روانشناسان زبده را در کنار یک تیم رسانه ای قوی متشکل از متخصصان و حوزه های مختلف که به فضای روانی جامعه اشراف بیشتری دارند، برای سامان دادن و تنظیم سخنرانی ها،شعارها وژستهای انتخاباتی رئیس جمهور و در مواقع لزوم تغییر تاکتیک وزرا و یا حداقل ویرایش آن ضروری می نماید.
همچنین پیشنهاد می شود اظهار نظر های سیاسی صرفا توسط چهره های سیاسی خوشنام و بانفوذ و نه فقط اعضای کابینه در سطح جامعه طرح شده و وزرا آمادگی لازم را برای دفاع از دستاوردهای حوزه تحت مدیریت خود داشته و هر جا کاستی و نقصانی وجود دارد صادقانه ازمردم و اعتماد آقای روحانی به خودشان عذرخواهی کنند.
از آنجایی که ضعف دولت در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی مشهود بوده و علیرغم تذکر مشفقانه فعالان سیاسی و اهالی رسانه در طی چهار سال گذشته اقدام خاصی صورت نگرفته، به نظر می رسد برون سپاری کارهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی به متخصصان امر و در اختیار گذاردن بانک اطلاعاتی صحیح بدون این که عملکرد یک وزارتخانه دیگری را زیر سوال ببرد، با هدف جلوگیری از ارائه آمارهای متناقض لازم است.
موضوع مهم دیگری که می بایست مورد توجه آقای روحانی وتیم تبلیغاتی ایشان قرار گیرد این است که مانوردادن صرف روی مشکلات واقدامات مخرب دولت قبل که با منافع ملی کشور منافات داشته است دراین مقطع خاص نه تنها استراتژی مناسبی نیست بلکه پرسش پایداری چی ها در خصوص ریشه مشکلات، بازی در زمین خودی ست چرا که برای روشنفکران و طبقه متوسط جامعه واضح و مبرهن است که چهارسال پرتنش وسراسر بحران برای دولت یازدهم حتی نمی تواند زنگار از انبوه خسارات وارد شده به کشور و منافع ملی توسط دولتهای نهم و یازدهم را بزداید چه برسد به این که اقدامات تاثیر گذار و زود بازده خاصی را در این مدت کوتاه شاهد باشیم ازسوی دیگر استفاده همیشگی اغلب ایرانیان از حافظه کوتاه مدت موضوع مهمی ست که می بایست مورد توجه تیم انتخاباتی آقای روحانی و تیم انتخاباتی ایشان باشد واقعیت این است که بیشتر مردم از نشانه رفتن انگشت اتهام مسوولین و جناح های مختلف کشور در کارزارهای انتخاباتی به یکدیگر خسته شده و از آنجا که آقای روحانی و دولت تحت مدیریت ایشان اعتقادی به رفتارهای پوپولیستی و توزیع سیب زمینی یا مشابه آن و یا دادن وعده های نامعقول یارانه های مردم ندارند، پیشنهاد می نماید ایشان به استفاده خردورزانه از شعارهای ایجابی اکتفا کرده و از اشاعه تلالوهای امید و تزریق نشاط به مردم غافل نشوند.
همچنین نشان دادن عزم راسخ و تعهد صادقانه آقای روحانی در برآوردن مطالبات بدنه اجتماعی اصلاحات به عنوان نیروی محرکه و تاثیرگذار جامعه به خصوص به کارگماردن بیشتر زنان توانمند و جوانانتر کردن کابینه بعدی و سپردن پست های کلان و میانی به آنان ،شکستن رانتهای اقتصادی به منظور برقراری عدالت اجتماعی و تسهیل ورود کارآفرینان جوان به چرخه اقتصادی کشور و دهها مطالبه محقق نشده ای که در چهارسال باقی مانده و یک فضای آرام و با نشاط می تواند به پویایی و توسعه همه جانبه کشور بیانجامد، استراتژی مناسبی برای تقابل با هجمه همه جانبه اصولگرایان است .