کد خبر: 204506
A

واکنش تند چین به اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در قبال تایوان

چین با محکومیت فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان، این اقدام را تهدیدی علیه ثبات تنگه تایوان دانست و هشدار داد که پاسخی قاطع خواهد داد.

واکنش تند چین به اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در قبال تایوان

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛در بیانیه ای که در تارنمای وزارت امور خارجه چین منتشر شده، آمده است: آمریکا با فروش تسلیحات به تایوان، به شدت اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک بین پکن-واشنگتن، به ویژه بیانیه ۱۷ اوت ۱۹۸۲ را نقض کرده و حاکمیت و منافع امنیتی چین را به طور جدی زیر پا گذاشته است.

این بیانیه می‌افزاید که این اقدام به روابط چین و آمریکا آسیب جدی وارد کرده، صلح و ثبات تنگه تایوان را به خطر انداخته و به نیروهای جدایی‌طلب تایوان پیامی به شدت اشتباه مخابره کرده است.

وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد که پکن این اقدان را قویا محکوم و به شدت با آن مخالفت می‌کند و مراتب اعتراض رسمی خود را به آمریکا ابراز می‌دارد. تصمیم واشنگتن برای فروش سلاح به تایوان به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای مهار چین و پیشبرد طرح استقلال تایوان با تعهدات رهبران ایالت متحده مبنی بر فقدان حمایت از جدایی تایوان تناقض داشته و تلاش‌ها در راستای ثبات‌بخشی به روابط چین و آمریکا را تحت‌ تاثیر قرار خواهد داد.

دستگاه دیپلماسی چین تاکید کرد که پکن از واشنگتن می‌خواهد تا تسلیح تایوان را متوقف و از هر گونه اقدام بی‌ثبات‌کننده تنگه تایوان خودداری کند. چین برای دفاع قاطع از حاکمیت ملی، امنیت و تمامیت ارضی خود اقدامات متقابل قاطعانه اتخاذ خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که واشنگتن فروش بسته تسلیحاتی به ارزش ۲ میلیارد دلار را به تایوان تایید کرده است. این بسته شامل تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی پیشرفته است.

چین از لای چینگ ته رئیس جزیره تایوان به عنوان یک «جدایی‌خواه» یاد می‌کند و درخواست‌های مکرر او را برای مذاکره رد کرده است. لای ادعاهای حاکمیت پکن را رد می کند و می گوید که فقط مردم تایوان می توانند آینده خود را تعیین کنند.

دولت چین روز شنبه به حملات خود به لای چینگ ته ادامه داد و اظهارات روز جمعه وی در مورد اینکه چگونه هیچ «نیروی خارجی» نمی تواند آینده تایوان را تغییر دهد، محکوم کرد.

دفتر امور تایوان چین در بیانیه ای اعلام کرد: هیچ آینده ای برای «استقلال تایوان» وجود ندارد. آینده تایوان در اتحاد کامل دوباره در سرزمین مادری نهفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر