کد خبر: 204267
A

سناتور جمهوری خواه: عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو احتمالا تا پیش از پایان سال ۲۰۲۴ انجام شود

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با اشاره به گفت‌وگو اخیرش با نخست‌وزیر اسرائیل گفت احتمالا عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو تا پیش از پایان سال جاری میلادی انجام شود.

سناتور جمهوری خواه: عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو احتمالا تا پیش از پایان سال ۲۰۲۴ انجام شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با اشاره به گفت‌وگو اخیرش با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، گفت احتمالا عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو تا پیش از پایان سال جاری میلادی انجام شود.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه سرشناس آمریکایی روز چهارشنبه در جریان سفر به میشیگان برای کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم نوامبر (۱۵ آبان) به خبرگزاری رویترز گفت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از تلاش برای رسیدن به توافقی با عربستان سعودی حمایت ‌می‌کند.

این سناتور تاکید کرد که معلوم نیست دولت بعدی ایالات متحده بتواند رای کافی در کنگره پس از ترک ریاست‌جمهوری «جو بایدن» در تاریخ ۲۰ ژانویه کسب کند یا خیر زیرا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا «دوران دشواری» را برای کسب ۶۷ رای خواهد داشت.

گراهام با مقایسه سیاست‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده گفت: «فکر می‌کنم زمان انجام عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی به بررسی بایدن بستگی دارد. هریس علاقه‌ای به این توافق نشان نمی‌دهد اما بایدن مشتاق انعقاد چنین توافقی است و می‌تواند رای کافی دموکرات‌ها را فراهم کند.»

«مورگان فینکلشتاین» سخنگوی امنیت ملی ستاد انتخاباتی هریس ادعا کرد: «معاون رئیس‌جمهور هریس همواره از تلاش‌ها برای اطمینان از ادغام عمیق‌تر اسرائیل در منطقه خاورمیانه، از جمله توافق بالقوه عادی‌سازی تاریخی با عربستان سعودی، حمایت کرده و معتقد است که چنین ادغامی برای مقابله با تهدیدات ناشی از ایران حیاتی است.»

تحلیلگران بارها خاطر نشان کرده‌اند که دستیابی به توافق عادی‌سازی بین رژیم صهیونیستی و عربستان بدون مسیر روشن برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی که اکثر صهیونیست‌ها با آن مخالف هستند، دشوار خواهد بود.

گراهام ابراز اطمینان کرد که می‌توان راه‌حلی برای تضمین ایجاد «یک کشور مستقل فلسطینی که غیرنظامی شده است و نمی‌تواند اسرائیل را تهدید کند، پیدا کرد».

مقامات سعودی از جمله «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در رابطه با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند اما طی یک سال اخیر و جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه و تشدید تنش‌ها در غرب آسیا، ریاض بارها تاکید کرده که بدون به رسمیت شناختن کشور فلسطین، ریاض با تل‌آویو روابط برقرار نخواهد کرد.

«لیندسی گراهام» در پایان گفت: «ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم و انتظار داریم محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی از چنین اقدامی حمایت کند زیرا عدم توافق، اهداف اقتصادی او را تضعیف می‌کند. همچنین تضمین صلح پایدار در منطقه مستلزم برنامه‌ای برای بازسازی غزه پس از جنگ و کرانه باختری است؛ اقدامی که باید توسط عربستان و کشورهای عربی رهبری شود.»

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر