کد خبر: 203984
A

اکسیوس: دسترسی به حریم هوایی لبنان برای خلع سلاح حزب‌الله از شروط اسرائیل برای آتش‌بس است

هم‌زمان با ورود آموس هوچستاین، فرستاده آمریکا به بیروت برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس احتمالی، گزارش شده که اورشلیم به دنبال «اجرای فعال» قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل توسط ارتش اسرائیل در جنوب لبنان است، بندی که احتمال می‌رود لبنان آن را نپذیرد.

اکسیوس: دسترسی به حریم هوایی لبنان برای خلع سلاح حزب‌الله از شروط اسرائیل برای آتش‌بس است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ هم‌زمان با ورود آموس هوچستاین، فرستاده آمریکا به بیروت برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس احتمالی، گزارش شده که اورشلیم به دنبال «اجرای فعال» قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل توسط ارتش اسرائیل در جنوب لبنان است، بندی که احتمال می‌رود لبنان آن را نپذیرد.

بر پایه یک گزارش که روز یکشنبه منتشر شد، اسرائیل هفته گذشته سندی را شامل شرایط مورد نظر خود برای یک راه‌حل دیپلماتیک به هدف پایان دادن به جنگ در لبنان به ایالات متحده ارائه داده است.

بر اساس گزارشی از اکسیوس که به نقل از دو مقام آمریکایی و دو مقام اسرائیلی منتشر شده، اسرائیل خواسته است که به نیروهای ارتش این کشور اجازه «اجرای قانون فعال» داده شود تا اطمینان حاصل کند که حزب‌الله مجدداً مسلح نشده و زیرساخت‌های نظامی خود را نزدیک به مرز بازسازی نکند.

همچنین اسرائیل خواسته است که نیروی هوایی‌اش در حریم هوایی لبنان آزادی عمل داشته باشد.

یک مقام آمریکایی به این رسانه گفته که احتمال بسیار کمی وجود دارد که لبنان و جامعه بین‌المللی با شرایط اسرائیل موافقت کنند. کاخ سفید و سفارت اسرائیل در واشنگتن از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کردند.

طبق گزارش این سایت خبری آمریکایی، اسرائیل می‌خواهد قادر باشد «اجرای فعال» قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل را انجام دهد، قطعنامه‌ای که بر اساس آن نیروهای مسلح لبنان باید تنها نیروی مسلح در جنوب لبنان باشند. این قطعنامه از زمان تصویب در سال ۲۰۰۶ تا حد زیادی اجرا نشده است و به حزب‌الله اجازه داده تا انباری عظیم از سلاح و توانایی‌های دفاعی خود را بسازد، بدون اینکه نیروهای صلح‌بان سازمان ملل (یونیفل) یا ارتش لبنان با این گروه تروریستی مورد حمایت ایران مقابله کنند.

در واقع اسرائیل بارها عملیات خود در جنوب لبنان را تحت عنوان جایگزین کردن نقش یونیفل معرفی کرده است.

یکی از مقامات اسرائیل گفته است: «ما درباره تقویت اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ صحبت می‌کنیم. پیام اصلی ما این است که اگر ارتش لبنان و یونیفل بهتر عمل کنند، نیروهای ارتش دفاعی اسرائیل کمتر عمل خواهند کرد و بالعکس.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر