کد خبر: 203847
A

بیانیه وزیران دفاع گروه هفت: ایران از حمایت حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها دست بردارد

وزیران دفاع کشورهای موسوم به «گروه ۷» روز شنبه ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر ۱۴۰۳) از ایران خواستند تا حمایت خود از گروه فلسطینی حماس و همچنین دیگر متحدانش، از جمله حزب الله لبنان و حوثی‌ها (انصارالله) در یمن را متوقف کند.

بیانیه وزیران دفاع گروه هفت: ایران از حمایت حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها دست بردارد
وزیران دفاع کشورهای موسوم به «گروه ۷» روز شنبه ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر ۱۴۰۳) از ایران خواستند تا حمایت خود از گروه فلسطینی حماس و همچنین دیگر متحدانش، از جمله حزب الله لبنان و حوثی‌ها (انصارالله) در یمن را متوقف کند.
 
ایتالیا به‌عنوان رئیس دوره‌ای گروه هفت در سال ۲۰۲۴، میزبان نخستین نشست وزیران دفاع این بلوک با تمرکز بر مسائل دفاعی بود. این رویداد در شهر ناپل در جنوب ایتالیا که محل استقرار یکی از پایگاه‌های ناتو است، برگزار شد.
 
این اجلاس دو روز پس از آن برگزار شد که اسرائیل اعلام کرد یحیی سنوار، رهبر حماس، را شهید کرده است.
 
جنگ روسیه علیه اوکراین که اکنون در سومین سال خود قرار دارد در راس دستور کار نشست وزرای دفاع گروه ۷، ایتالیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ژاپن، کانادا و ایالات متحده، بود.
 
این مقامات همچنین در مورد خطرات تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، به ویژه در لبنان یعنی جایی که سازمان ملل اسرائیل را به حمله به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متهم کرده است، ابراز نگرانی کردند.
 
در بیانیه پایانی اجلاس وزرای دفاع گروه هفت آمده است «ما نگرانی خود را در مورد تمام تهدیدات علیه امنیت یونیفل ابراز می‌کنیم. مسئولیت حفاظت از حافظان صلح بر عهده همه طرف‌های درگیری است. علاوه بر این، ما بر اهمیت حمایت از یونیفل و نیروهای مسلح لبنان در تلاش‌های آن‌ها برای حفظ ثبات و امنیت در لبنان تاکید می‌کنیم.»
 
مارک روته، دبیر کل ناتو و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این اجلاس حضور داشتند. این دو نفر سخنان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه مرگ سنوار می‌تواند فرصتی برای پایان دادن به خصومت‌ها باشد را تکرار کردند.
 
 
آقای بورل به خبرنگاران گفت: «مسلماً پس از کشته شدن یحیی سنوار، فرصت جدیدی پدید آمده است. ما باید از آن برای رسیدن به آتش‌بس، آزادی گروگان‌های باقی‌مانده و رسیدن به یک چشم‌انداز سیاسی استفاده کنیم.»
 
حمایت ایران از بازیگران غیردولتی
 
وزرای دفاع گروه هفت در بیانیه مشترکی پس از نشست خود، «حملات نظامی مستقیم ایران به اسرائیل در ۱۳ آوریل و ۱ اکتبر ۲۰۲۴ را محکوم» کردند.
 
آن‌ها همچنین از ایران خواستند تا «از کمک کردن به حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها‌ و سایر بازیگران غیردولتی خودداری کند و از انجام هرگونه اقدام دیگری که می‌تواند منطقه را بی‌ثبات کند یا به تشدید غیرقابل کنترل منجر شود، خودداری کند.»
 
در قسمتی از این بیانیه آمده است که «ما به صراحت حملات وسیع موشکی بالستیک ایران علیه اسرائیل را محکوم می‌کنیم و بر اهمیت عمل همه طرف‌ها مطابق با قوانین بین‌المللی، از جمله حقوق بشردوستانه بین‌المللی تاکید می‌کنیم.»  این کشورها همچنین «به صراحت تکرار کردند که نسبت به امنیت اسرائیل متعهد هستند.»
 
در این اجلاس از حوثی‌ها خواسته است شد تا «فوراً اقدامات تنش‌زای خود را که بی‌ثباتی منطقه‌ای را افزایش می‌دهد، متوقف کرده و فوراً کشتی گلکسی لیدر و خدمه آن را آزاد کنند.» علاوه بر این، وزرای دفاع این کشورها «از کمک‌های قابل توجه گروه هفت در ابتکارات امنیتی دریایی در منطقه» استقبال کردند.
 
حوثی‌های این کشتی توقیفی گلکسی لیدر را مقصد گردشگری کرده‌اند.
 
همکاری‌های نظامی ایران و روسیه
 
در مورد اوکراین، وزرای دفاع گروه هفت بر حمایت «پایدار» خود از کی‌یف، از جمله کمک‌های نظامی، تاکید کردند.
 
آنها اظهار داشتند: «ما حمایت بی‌دریغ خود از آزادی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین را مادامی که [درگیری‌ها] طول بکشد، تایید می‌کنیم.»
 
این گروه همچنین نسبت به تعمیق روابط نظامی تهران و مسکو اشاره میکند. در بیانیه گروه هفت آمده است که «ما نگرانی عمیق خود را از تشدید همکاری‌های نظامی ایران و روسیه از جمله در تامین موشک‌های بالستیک، پهپاد، تجهیزات نظامی و فناوری حساس با هدف دور زدن رژیم تحریم‌ها ابراز می‌کنیم.»
 
آنها حمایت خود را از «مسیر برگشت ناپذیر اوکراین به سمت ادغام در منطقه یورو آتلانتیک، از جمله عضویت در ناتو» خاطرنشان کردند.
 
نماینده وزیر دفاع اوکراین نیز در مذاکرات ناپل شرکت کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر