کد خبر: 203182
A

«معامله» نتانیاهو با بایدن؛ آیا حمله اسرائیل به ایران در ازای دریافت سامانه دفاعی تاد محدود می‌شود؟

مقام‌های ارشد اسرائیل و در راس آنها بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، با وجود گذشت ۱۲ روز از حمله موشکی ایران به خاک این کشور هنوز تهدیدهای خود مبنی بر «حمله کوبنده» به منافع جمهوری اسلامی را عملی نکرده‌اند، تهدیدهایی که نه تنها شدت تکرارشان کمی کم شده بلکه شاید از ابعادشان نیز کاسته شده باشد.

«معامله» نتانیاهو با بایدن؛ آیا حمله اسرائیل به ایران در ازای دریافت سامانه دفاعی تاد محدود می‌شود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ زمانی که کابینه دفاعی اسرائیل در جریان نشست روز پنجشنبه گذشته خود، رای‌گیری در مورد نحوه پاسخ ارتش این کشور به حمله موشکی ۱ اکتبر ایران را تا زمان نزدیک شدن به موعد اجرای آن، به تعویق انداخت، نخستین شواهد از قریب‌الوقوع نبودن حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران بروز کرد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: هر چند برخی رسانه‌های اسرائیلی از تلاش آقای نتانیاهو برای تشکیل جلسه کابینه در روز یکشنبه (۱۳ اکتبر) خبر داده‌اند ولی شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی روز شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که اسرائیل قصد دارد تا دامنه عملیات خود علیه جمهوری اسلامی را محدود کند.

 

بنا بر اعلام این مقام آگاه آمریکایی، اسرائیل از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران منصرف شده و قصد دارد که حمله خود را بر پایگاه‌های نظامی و برخی تاسیسات انرژی ایران متمرکز کند.

همزمان، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) گزارش دادند که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده دستور استقرار سامانه ضد موشکی تاد (THAAD) را در اسرائیل صادر کرده است.

سامانه تاد هر چند که به عنوان یک سیستم مکمل برای سامانه دفاع موشکی پاتریوت در نظر گرفته می‌شود، اما به عنوان یک سامانه دفاع ضدموشکی قادر است که منطقه وسیعی را پوشش دهد و موشک‌های بالستیک را در ارتفاع بالا و حتی خارج از جو زمین هدف قرار دهد. بنابراین تلفیق آن با سامانه دفاع موشکی اسرائیل می‌تواند توان این کشور را در مواجهه با حملات موشکی پرتعداد جمهوری اسلامی و گرو‌ه‌های نیابتی تحت حمایت آن را افزایش دهد.

البته خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه گزارش داد که هنوز مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله شخص رئیس جمهوری ایالات متحده در مورد ارسال سامانه تاد به اسرائیل تصمیم‌گیری نکرده‌اند و در حال مذاکره در این خصوص هستند.

در همین حال، یوسی مِلمان، روزنامه‌نگار اسرائیلی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد که حمله برنامه‌ریزی شده اسرائیل به ایران تا استقرار کامل سامانه ضدموشکی تاد انجام نخواهد شد. آقای ملمان همچنین خاطرنشان کرد که اگر اسرائیل متعهد نشود که به سایت‌های هسته‌ای و نفتی حمله نکند، ایالات متحده با استقرار این سامانه دفاع موشکی موافقت نمی‌کند

اما برخی تحلیلگران نیز معتقدند که تلاش اسرائیل برای استقرار سامانه تاد به معنای قطعی انگاشتن انجام حمله تلافی‌جویانه ایران از سوی این کشور و ایالات متحده است و بر خلاف اخبار منتشر شده توسط رسانه‌های آمریکایی، اسرائیل در حال ترتیب دادن حمله‌ای به قول وزیر دفاع این کشور «مرگبار، دقیق و غافلگیرکننده» به ایران است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر