کد خبر: 202888
A

راتان تاتا، تاجر و سرمایه‌گذار زرتشتی هند درگذشت

گروه هلدینگ تاتا روز چهارشنبه ۹ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که راتان تاتا، سرمایه‌گذار معروف و از پارسیان هندی، در سن ۸۶ سالگی در بمبئی درگذشته است.

راتان تاتا، تاجر و سرمایه‌گذار زرتشتی هند درگذشت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  گروه هلدینگ تاتا روز چهارشنبه ۹ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که راتان تاتا، سرمایه‌گذار معروف و از پارسیان هندی، در سن ۸۶ سالگی در بمبئی درگذشته است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ پارسیان هندی گروهی از ایرانیان  زرتشتی بودند که در آغاز  حمله اعراب مسلمان از ایران فرار کرده و حاضر به تغییر دین خود نشدند. مقامات ایران در دو دوره زمانی (رضا شاه و محمد رضا شاه پهلوی)  تلاش کردند تا زرتشتیان هند که اغلب تجار، سرمایه گذار بوندند را به بازگشت به کشور ترغیب کنند که این تلاش ها با وقوع انقلاب اسلامی متوقف شد. 

 پروفسور ماه بانو تاتا ریاضی دان مشهور ایرانی و  بانوی آمار ایران (مادر آمار ایران) از جمله این افراد این خانواده به ایران بود که به ایران بازگشت

راتان تاتا در سال ۱۹۳۷ در یک خانواده پارسی زرتشتی در بمبئی به دنیا آمد. او در سال ۱۹۹۱ سکان هدایت گروه تاتا را از دست عموی خود گرفت. 

گروه تاتا یکی از بزرگترین هلدینگ‌های تجاری در حوزه‌های صنعت، فناوری، خدمات مالی و انرژی در جهان به شمار می‌رود. این گروه اکنون شامل بیش از ۳۰ شرکت است که در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها در مجموع بیش از یک میلیون کارمند دارند.

راتان تاتا در سال ۲۰۰۰ میلادی جایزه "پادما بوشان" را که سومین جایزه عالی غیرنظامی در جمهوری هند به شمار می‌رود، دریافت کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر