کد خبر: 202820
A

آکسیوس: نتانیاهو دیروز با فرماندهان ارتش دیدار کرد تا درباره حملات اسرائیل به ایران تصمیم گیری کند

اسرائیل به حملات احتمالی به زیرساخت‌های نفتی ایران فکر کرده است، که بایدن مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده است. یکی از دستیاران نتانیاهو به Axios گفت که پس از اتخاذ تصمیم، نتانیاهو مایل است بایدن را در جریان قرار دهد.

آکسیوس: نتانیاهو دیروز با فرماندهان ارتش دیدار کرد تا درباره حملات اسرائیل به ایران تصمیم گیری کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آکسیوس خبر داد که بایدن امروز چهارشنبه با نتانیاهو درباره ایران گفتگو خواهد کرد.بنا به گفته سه مقام آمریکایی به Axios، انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور بایدن در صبح روز چهارشنبه تماس تلفنی مهمی با نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو درباره برنامه‌های اسرائیل برای حمله به ایران داشته باشد.

این تماس، نخستین تماس میان بایدن و نتانیاهو در دو ماه گذشته است که در این مدت روابط پرتنشی بین آن‌ها وجود داشته و اکنون اسرائیل در حال بررسی حملاتی است که می‌تواند به شدت جنگ منطقه‌ای را تشدید کند.

به گفته دو مقام اسرائیلی، نتانیاهو شب سه‌شنبه ساعت‌ها با وزرای ارشد و رؤسای ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره دامنه و زمان‌بندی حملات اسرائیل مشورت کرده است.

مقامات می‌گویند که انتظار می‌رود پاسخ اسرائیل قابل توجه باشد و احتمالاً شامل ترکیبی از حملات هوایی به اهداف نظامی در ایران و حملات مخفیانه مانند حمله‌ای که منجر به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران شد، خواهد بود. 

اسرائیل همچنین به حملات احتمالی به زیرساخت‌های نفتی ایران فکر کرده است، که بایدن مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده است. 

یکی از دستیاران نتانیاهو به Axios گفت که پس از اتخاذ تصمیم، نتانیاهو مایل است بایدن را در جریان قرار دهد.

یکی از مقامات آمریکایی به Axios گفت: «ما می‌خواهیم از این تماس استفاده کنیم تا محدوده پاسخ اسرائیل را تعیین کنیم.»

این مقام آمریکایی گفت که ایالات متحده می‌خواهد مطمئن شود که اسرائیل اهداف مهمی در ایران را مورد حمله قرار می‌دهد، بدون آنکه اقدامات آن غیرمتناسب باشد. 

این تماس بایدن و نتانیاهو یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که ایران حدود ۱۸۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد.

تعدادی از موشک‌ها رهگیری شدند، اما دو پایگاه هوایی اسرائیل خساراتی به ساختمان‌هایشان وارد شد، در حالی که چند موشک نزدیک به دفتر مرکزی اطلاعات موساد در تل‌آویو اصابت کرد، اما هیچ خسارتی به بار نیاورد.

 ایران این حمله را در پاسخ به رشته‌ای از ترور‌های اسرائیل علیه مقامات ارشد حماس، حزب‌الله و ایران انجام داد. تهران اعلام کرد که پاسخ خود را در همین‌جا به پایان می‌رساند، مگر آنکه اسرائیل به ایران حمله کند.

 از طرفی، اسرائیل قول تلافی داد. مقامات آمریکایی و اسرائیلی معتقدند که این تبادل حملات ادامه خواهد داشت و ایران در پاسخ به حملات اسرائیل اقدام خواهد کرد و آمریکا و اسرائیل باید برای مقابله با پاسخ ایران با یکدیگر همکاری کنند. 

مشاور امنیت ملی جیک سالیوان روز جمعه به وزیر امور استراتژیک اسرائیل، ران درمر، گفت که ایالات متحده انتظار «وضوح و شفافیت» از اسرائیل در مورد برنامه‌هایش دارد، زیرا این اقدامات بر نیرو‌ها و منافع آمریکا در منطقه تأثیرگذار است.

وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، قصد داشت روز سه‌شنبه به واشنگتن سفر کند، اما این سفر در آخرین لحظه توسط نتانیاهو وتو شد. نتانیاهو به گالانت گفت که سفر او تأیید نخواهد شد مگر اینکه تماس تلفنی با بایدن برقرار شود و کابینه امنیتی اسرائیل طرح‌های حمله را تصویب کند. تماس بایدن و نتانیاهو پیش از درگیری بین نتانیاهو و گالانت برنامه‌ریزی شده بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر