کد خبر: 202716
A

شیخ نعیم قاسم، جانشین احتمالی سیدحسن نصرالله کیست؟

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله که می‌گوید گروهش از تلاش‌ها برای رسیدن به آتش‌بس در لبنان حمایت می‌کند، به مدت بیش از ۳۰ سال یکی از چهره‌های ارشد این جنبش تحت حمایت ایران بوده است.

شیخ نعیم قاسم، جانشین احتمالی سیدحسن نصرالله کیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله مهم ترین گزینه جایگزینی سیدحسن نصرالله در حزب الله لبنان محسوب می شود. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله که می‌گوید گروهش از تلاش‌ها برای رسیدن به آتش‌بس در لبنان حمایت می‌کند، به مدت بیش از ۳۰ سال یکی از چهره‌های ارشد این جنبش تحت حمایت ایران بوده است.

حجت الاسلام قاسم که روز سه‌شنبه ۸ اکتبر (۱۷ مهر) از طریق ویدیو در مکانی نامشخص سخن می‌گفت، بیان کرد که درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل جنگی است درباره اینکه «چه کسی اول اشک می‌ریزد»، و افزود که حزب‌الله نخواهد بود. او تأکید کرد که با وجود «ضربات دردناک» از سوی اسرائیل، توانمندی‌های این گروه همچنان باقی است.

او افزود که این گروه از تلاش‌های نبیه بری، رئیس مجلس و متحد حزب‌الله، برای تضمین آتش‌بس حمایت می‌کند. این نخستین بار بود که مسئولی از حزب‌الله اشاره‌ای به توافق آتش‌بس در غزه به عنوان پیش‌شرط توقف حملات حزب‌الله به اسرائیل نکرد.

نعیم قاسم کیست؟

شیخ نعیم قاسم در سال ۱۹۹۱ توسط عباس الموسوی، دبیر کل وقت حزب‌الله که سال بعدش در حمله بالگرد اسرائیلی شهید شد، به عنوان معاون حزب‌الله منصوب گردید.

او پس از دبیرکلی سیدحسن نصرالله در این سمت باقی ماند، مدت‌ها یکی از سخنگویان برجسته حزب‌الله بوده و مصاحبه‌هایی با رسانه‌های خارجی انجام داده است، از جمله در جریان تنش‌های مرزی با اسرائیل در سال گذشته.

نعیم قاسم در ۳۰ سپتامبر اعلام کرد که حزب‌الله در «اولین فرصت» جانشین دبیر کل کشته‌شده خود را انتخاب خواهد کرد و به مبارزه با اسرائیل در همبستگی با فلسطینی‌ها ادامه خواهد داد. او در یک سخنرانی ۱۹ دقیقه‌ای گفت: «کاری که ما انجام می‌دهیم حداقل است… ما می‌دانیم که نبرد ممکن است طولانی باشد».

شلیک راکت‌های حزب‌الله به حیفا و پرتاب موشک از یمن به سوی تل‌آویو؛ نتانیاهو از «جنگ رستاخیز» سخن گفت

نعیم قاسم که در سال ۱۹۵۳ در بیروت و در خانواده‌ای از جنوب لبنان متولد شد، فعالیت سیاسی خود را با جنبش شیعه لبنانی امل آغاز کرد. در پی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ که تفکر سیاسی بسیاری از جوانان شیعه لبنانی را تحت تأثیر قرار داد، او از این گروه جدا شد.

او در نشست‌هایی که منجر به تشکیل حزب‌الله شد، شرکت کرد. حزب‌الله با حمایت سپاه پاسداران ایران و در واکنش به تهاجم اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ تأسیس شد. او از زمان شرکت حزب‌الله در انتخابات پارلمانی در سال ۱۹۹۲، هماهنگ‌کننده اصلی کمپین‌های انتخاباتی این گروه بوده است.

شیخ قاسم در سال ۲۰۰۵ کتابی درباره تاریخ حزب‌الله نوشت که به عنوان نگاهی نادر از درون به این سازمان دیده می‌شود. نعیم قاسم برخلاف حسن نصرالله و صفی‌الدین، سید نیست و عمامه سفید بر سر دارد.

او اولین عضو از رهبری ارشد حزب‌الله است که پس از کشته شدن نصرالله در حمله هوایی اسرائیل به جنوب بیروت در ۲۷ سپتامبر، پیام ویدیویی فرستاده است.

سخنرانی ویدیویی ۳۰ دقیقه‌ای او ۱۱ روز پس از ترور  سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، توسط اسرائیل و تنها چند روز پس از آن انجام شد که ادعا می‌شود هاشم صفی‌الدین، یکی از چهره‌های ارشد حزب‌الله، احتمالا هدف حمله اسرائیل قرار گرفت.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر