کد خبر: 201767
A

مخفیگاه سیدحسن نصرالله چگونه لو رفت؟

سیدحسن نصر الله، رهبر حزب الله لبنان برای حفاظت از جانش سال‌ها مخفیانه زندگی می‌کرد و بجز معدود افراد نزدیکش کسی از محل اختفای او خبر نداشت. کشتن نصر الله یک موفقیت بزرگ اطلاعاتی-نظامی برای اسرائیل به شمار می‌رود. اما اسرائیل چطور موفق شد او را از مخفیگاهش خارج و محل حضورش را شناسایی کند و وی را ترور کند؟

مخفیگاه سیدحسن نصرالله چگونه لو رفت؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سیدحسن نصر الله، رهبر حزب الله لبنان برای حفاظت از جانش سال‌ها مخفیانه زندگی می‌کرد و بجز معدود افراد نزدیکش کسی از محل اختفای او خبر نداشت. کشتن نصر الله یک موفقیت بزرگ اطلاعاتی-نظامی برای اسرائیل به شمار می‌رود. اما اسرائیل چطور موفق شد او را از مخفیگاهش خارج و محل حضورش را شناسایی کند و وی را ترور کند؟

بنابر گزارش دیده بان ایران یورونیوز به نقل از نشریه نیویورک تایمز نوشت: سه مقام بلندپایه ادعا می‌کند که اسرائیل از ماه‌ها قبل می‌دانست که حسن نصر الله کجاست اما تصمیم به کشتن او در همین هفته اخیر گرفته شد چون «بیم آن می‌رفت که نصر الله دوباره ناپدید شود.»

دستور حمله به مخفیگاه نصر الله روز جمعه صادر شد و نیروهای اسرائیل در عرض چند دقیقه ۸۰ بمب سنگر شکن یک تنی بر محل فروریختند. گفته می‌شود که محل اختفای رهبر حزب الله یک پناهگاه زیرزمین در یک محله بسیار شلوغ بیروت بود که زیر چهار ساختمان چند طبقه ساخته شده بود. در واقع این مکان، محل برگزاری جلسه فرماندهان حزب الله بود.

یک مقام اطلاعاتی فرانسوی به شبکه ال. س. ای این کشور گفته است که نیروهای اطلاعاتی اسرائیل «قطعا در محل یک جاسوس داشته‌اند.» می افزاید: «سرعت عمل ارتش اسرائیل و موساد و اینکه مرگ او بلافاصله تایید شد نشان می‌دهد که یک نفر از داخل تشکیلات با آنها همکاری کرده است. این عملیات و عملیات انفجار پیجرها به این دلیل موفقیت آمیز بود که فردی از درون سازمان با آنها همکاری کرده است.»

یک مقام سابق موساد نیز می‌گوید که ارتش اسرائیل «به تصاویر اعتماد نمی‌کند، حتما یک عامل انسانی باید ورود نصر الله به ساختمان مورد هدف را تایید کرده باشد، یا یک فوق جاسوس اسرائیلی یا یک مامور محلی که می‌خواسته حسابی را با نصر الله تسویه کند. خیلی‌ها او را دوست نداشتند. یک بدبینی شدید هم در سازمان حاکم شده، چون به هر قیمتی می‌خواهند بدانند چه کسی اطلاعات را در اختیار اسرائیلی‌ها قرار داده است.»

به گفته کارشناس اطلاعاتی فرانسوی احتمالا حضور نصر الله در محل نیز از سوی اسرائیل برنامه‌ریزی یا هدایت شده بود. وی می‌گوید: «حضور او در این جلسه با فرماندهان عالی‌رتبه و یک نظامی ارشد ایرانی اتفاقی نبود. احتمالا به فرماندهی حزب الله ضداطلاعاتی داده شده بود مبنی بر اینکه اسرائیل قصد حمله به بیروت را دارد و می‌خواهد به لبنان حمله زمینی کند. اسرائیل همین کار را هم با مرد شماره ۲ حماس کردند. داستان این بود که می‌خواستند نصر الله را از مخفیگاهش بیرون بکشند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر