کد خبر: 201425
A

رویترز: روسیه پنهانی در چین پهپاد جنگی می‌سازد

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از قول برخی منابع اطلاعاتی نوشت روسیه یک برنامه تسلیحاتی در چین راه‌اندازی کرده تا پهپادهای تهاجمی دوربرد برای استفاده در جنگ علیه اوکراین را طراحی و تولید کند.

رویترز: روسیه پنهانی در چین پهپاد جنگی می‌سازد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی از قول برخی منابع اطلاعاتی نوشت روسیه یک برنامه تسلیحاتی در چین راه‌اندازی کرده تا پهپادهای تهاجمی دوربرد برای استفاده در جنگ علیه اوکراین را طراحی و تولید کند.رویترز می‌گوید این اطلاعات را از دو منبع از یک آژانس اطلاعاتی اروپایی و اسنادی که این خبرگزاری بررسی کرده، به دست آورده است.

بر اساس یکی از این اسناد، شرکت «آی‌ای‌ام‌زد کوپُل» (IEMZ Kupol)، زیرمجموعه شرکت دولتی تسلیحاتی روسیه به نام «آلماز آنتی» ( Almaz-Antey) با همکاری متخصصان محلی در چین، یک مدل جدید پهپاد به نام «گارپیا ۳» یا جی‌۳ را طراحی و آزمایش کرده است. در این گزارش که اوایل امسال توسط شرکت کوپل به وزارت دفاع روسیه ارسال شده، به کارهای این شرکت اشاره شده است.

کوپل همچنین به وزارت دفاع اعلام کرده که قادر است پهپادهایی از جمله جی۳ را در مقیاس بزرگ در یک کارخانه در چین تولید کند تا این تسلیحات در «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین مورد استفاده قرار گیرند. عملیات ویژه اصطلاحی است که مسکو برای جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

رویترز می نویسد کوپل، آلماز آنتی و وزارت دفاع روسیه به درخواست‌های این خبرگزاری برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداده‌اند. وزارت امور خارجه چین به رویترز گفت که از چنین پروژه‌ای اطلاع ندارد و افزود که این کشور تدابیر کنترلی سختگیرانه‌ای بر صادرات پهپاد دارد.

فابیان هینز، پژوهشگر یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن به نام مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی گفت: «تحویل پهپادها از چین به روسیه، در صورت تأیید، تحول مهمی خواهد بود.»

او به رویترز گفت: «اگر به آنچه چین تاکنون تحویل داده نگاه کنید، بیشتر کالاهای با کاربرد دوگانه بوده است - یعنی قطعات و اجزایی که می‌توانند در سامانه‌‌های تسلیحاتی استفاده شوند.»

با این حال ساموئل بندت، عضو ارشد مرکز امنیت نوین آمریکا، اندیشکده‌ای مستقر در واشنگتن، گفت که پکن برای کمک به ماشین جنگی مسکو تمایلی ندارد که خود را در معرض تحریم‌های بین‌المللی قرار دهد و نیاز به اطلاعات بیشتری است تا مشخص شود که آیا چین واقعاً میزبان تولید پهپادهای نظامی روسیه است یا خیر.

وزارت امور خارجه ایالات متحده و دولت اوکراین به درخواست‌های رویترز برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی ندادند. مقامات آمریکایی هفته گذشته نگرانی‌هایی را درباره حمایت چین از ماشین جنگی روسیه مطرح کردند، اما جزئیاتی در این زمینه ارائه ندادند.

بر پایه گزارش‌های کوپل به وزارت دفاع روسیه، پهپاد جی۳ می‌تواند با یک محموله ۵۰ کیلوگرمی حدود ۲ هزار کیلومتر پرواز کند. به نوشته رویترز، نمونه‌هایی از جی۳ و برخی دیگر از مدل‌های پهپاد که در چین ساخته شده‌اند به کوپل در روسیه تحویل داده شده است تا با همکاری متخصصان چینی مورد آزمایش بیشتر قرار گیرند.

در اسناد به دست آمده نام چینی‌هایی که در این پروژه مشارکت داشته‌اند مشخص نشده و رویترز نیز نتوانسته هویت آنها را تعیین کند.

کوپل هفت پهپاد نظامی ساخت چین، از جمله دو جی۳ را در دفتر مرکزی خود در شهر ایژوسک روسیه دریافت کرده است.

بر اساس دو سند جداگانه که رویترز بررسی کرده است، این پهپادها به عنوان فاکتورهایی که در تابستان توسط یک شرکت روسی برای  کوپل ارسال شده، تحویل داده شده‌اند. این دو منبع اطلاعاتی اروپایی گفتند که این شرکت روسی به عنوان واسطه‌ای با عرضه‌کنندگان چینی عمل می‌کند. در یکی از این فاکتورها درخواست پرداخت به یوان چینی شده، اما تاریخ‌های تحویل یا نام عرضه‌کنندگان چینی در آن مشخص نشده است.

این دو منبع اطلاعاتی گفتند که نمونه‌های پهپاد تحویلی به کوپل نخستین شواهد عینی است که آژانس آنها از موضوع تحویل پهپادهای کاملا ساخت چین به روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون به دست آورده است.

آنها خواسته‌اند که نام خود و سازمان‌شان به دلیل حساسیت اطلاعات فاش نشود. همچنین درخواست کردند که جزئیات خاص مربوط به اسناد از جمله تاریخ‌های دقیق آن‌ها فاش نشود.

استانداردهای دوگانه در فروش تسلیحات

این منابع به رویترز پنج سند ارائه کردند، از جمله دو گزارش کوپل به وزارت دفاع در نیمه اول سال جاری میلادی و دو فاکتور که ادعای وجود پروژه روسیه در چین برای تولید پهپادهایی جهت استفاده در اوکراین را ثابت می‌کنند. این برنامه قبلاً گزارش نشده بود.

در گزارش‌های  کوپل به وزارت دفاع مکان‌های دقیق‌تری برای سایت‌های مربوط به این پروژه اعلام نشده است. همچنین رویترز نتوانسته تعیین کند که آیا وزارت دفاع به شرکت اجازه داده است تا تولید سری محصولات پیشنهادی را ادامه دهد یا نه.

پهپاد جاسوسی جدید چین؛ پرنده‌ای کوچک که بال می‌زند

پکن بارها این موضوع را که چین یا شرکت‌های چینی تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین داده‌اند تکذیب کرده و گفته که در این جنگ بی‌طرف باقی مانده است. وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسش‌های رویترز گفته است که موضع این کشور تضاد دارد با کشورهای دیگر که دارای «استانداردهای دوگانه در فروش تسلیحات» هستند و «آتش بحران اوکراین را شعله‌ور می‌کنند».

این وزارتخانه اوایل این ماه جاری در واکنش به گزارشی از رویترز که گفته بود کوپل تولید پهپاد نظامی دوربرد «گارپیا ای۱» را با استفاده از موتور‌ها و قطعات چینی در روسیه آغاز کرده است، اعلام کرد که هیچ محدودیت بین‌المللی برای تجارت چین با روسیه وجود ندارد.

اسناد جدید گزارش شده نشان می‌دهند که شرکت دولتی کوپل از این هم فراتر رفته و پهپادهای کاملی را از چین تهیه کرده است.

هم روسیه و هم اوکراین به سرعت در حال افزایش تولید پهپادهای خود هستند که به عنوان تسلیحاتی بسیار مؤثر در جنگ ظاهر شده‌اند.

دیوید آلبرایت، بازرس پیشین تسلیحاتی سازمان ملل که ریاست گروه پژوهشی مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد و کارهای گسترده‌ای در زمینه همکاری چین و روسیه در تولید پهپاد انجام داده است، به رویترز گفت که کوپل می‌تواند با تأسیس یک کارخانه در چین، تحریم‌های غرب علیه روسیه را دور بزند و به چیپ‌های پیشرفته و تخصص دسترسی پیدا کند.

اما بندت، تحلیل‌گر دیگر گفت که پکن دلیلی برای احتیاط دارد: «وجود رسمی کارخانه‌ای که پهپادهای بدون سرنشین برای روس‌ها تولید کند، چین را در معرض اثرات شدیدتر تحریم‌ها قرار می‌دهد، بنابراین مشخص نیست که چین تا چه اندازه مایل به مواجهه با این خطر خواهد بود.»

آیا جی۳ قابل مقایسه با پهپاد آمریکایی ریپر است؟

طبق گزارش‌های کوپل که به وزارت دفاع ارسال شده، پهپاد جی۳ نمونه ارتقاء یافته پهپاد «گارپیا ای۱» است. این پهپاد توسط متخصصان چینی بر اساس نقشه‌های گارپیا بازطراحی شده است.

کوپل اعلام کرده که طی هشت ماه، پروژه چین آماده خواهد بود تا یک پهپاد تهاجمی «رم ۱» (REM 1) با قابلیت حمل ۴۰۰ کیلوگرم تولید کند. دو منبع اطلاعاتی اروپایی گفتند که این سیستم مشابه پهپاد ریپر آمریکاست.

این منابع همچنین به رویترز گفته‌اند که یک شرکت دفاعی روسی به نام «تی‌اس‌کی وکتور» به عنوان واسطه بین کوپل و عرضه‌کنندگان چینی در این پروژه عمل کرده است. آنها گفتند شرکت‌های روسی با یک شرکت چینی به نام ردلیپوس مستقر در شنژن همکاری می‌کنند، اما به نقش دقیق این شرکت در این ماجرا اشاره نکرده‌اند.

یک سند جداگانه که توسط رویترز بررسی شده، نشان می‌دهد که کوپل، تی‌اس‌کی وکتور و ردلیپوس برنامه‌هایی برای تأسیس یک مرکز تحقیقات و تولید پهپاد مشترک روسی-چینی در منطقه ویژه اقتصادی کاشغر در استان سین‌کیانگ چین دارند.

پهپاد انتحاری لانست؛ دارایی روسیه در جنگ اوکراین

رویترز نتوانسته تعیین کند که چه کسی این سند را تنظیم کرده و هویت گیرنده آن را نیز معلوم نیست. این سند نشان می‌دهد که این «پایگاه پیشرفته تحقیقاتی و تولیدی پهپاد» قادر خواهد بود در مساحتی ۸۰ هکتاری ۸۰۰ پهپاد در سال تولید کند. هیچ زمانی برای عملیاتی شدن این طرح ارائه نشده است.

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اعلام کرد که ارتش او در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴۰ هزار پهپاد دریافت کرده و مسکو قصد دارد این تعداد را ده برابر افزایش دهد.

او در یک نشست در سن پترزبورگ درباره تولید پهپاد گفت: «هر کسی که سریع‌تر به نیازهای میدان نبرد پاسخ دهد، برنده می‌شود.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر