کد خبر: 201394
A
در دیدار وزیر خارجه چین با پزشکیان مطرح شد؛

پکن: به حمایت از ایران در حفاظت از امنیت خود ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه چین در دیدار با رئیس‌جمهور ایران ضمن تاکید بر این که چین همواره شریکی قابل‌ اعتماد برای ایران خواهد بود، بیان کرد که پکن به حمایت از ایران در حفاظت از امنیت خود ادامه خواهد داد.

پکن: به حمایت از ایران در حفاظت از امنیت خود ادامه می‌دهیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران حمایت کشورش از حفاظت از امنیت ایران در قبال «عوامل خارجی» را اعلام کرد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این مطلب گزارش داد که وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، وانگ در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با پزشکیان دیدار کرده و تاکید کرد که چین «همواره شریکی قابل‌ اعتماد» برای ایران خواهد بود.

وانگ درباره گسترش تنش‌های منطقه نیز بیان کرد: چین به حمایت از ایران در حفاظت از حاکمیت، امنیت، تمامیت ارضی و عزت ملی خود ادامه خواهد داد.

او افزود:  پکن مخالف «مداخله عوامل خارجی در امور داخل ایران و اعمال تحریم و فشار» علیه آن است. چین یکی از شرکای نزدیک ایران، بزرگ‌ترین شریک تجاری و مشتری اصلی نفت آن است.

وزیر خارجه چین تصریح کرد: ایران و چین تحت تحریم‌های غرب قرار دارند و موضع آن‌ها درباره جنگ اوکراین نیز مورد انتقاد غرب بوده است.

پزشکیان نیز در این دیدار، روابط ۲ کشور را ریشه‌دار و تاریخی توصیف کرد و گفت: ما برای روابط با چین اهمیت زیادی قائلیم و خواستار تعمیق و توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها هستیم.

رئیس‌جمهور ایران در ادامه تلاش برای تقویت چند جانبه‌گرایی را از جمله اشتراکات ایران و چین برشمرد و افزود: باید دست به دست هم دهیم با توسعه چند جانبه‌گرایی در جهان اجازه ندهیم قدرت‌های زورگو خواسته‌های خود را به دیگر ملت‌ها تحمیل کنند.

او با بیان اینکه منطقه «ما به دلیل برخورداری از تمدن کهن، جغرافیای کم‌نظیر، منابع طبیعی فراوان و جمعیت متراکم می‌تواند به الگویی برای توسعه و پیشرفت در جهان تبدیل شود» تصریح کرد: گسترش تعاملات و ارتباطات میان تهران ـ پکن به ویژه اجرای برنامه همکاری بلند مدت ۲۵ ساله، در ایجاد صلح و امنیت و همچنین رشد و توسعه اقتصادی دو کشور بسیار موثر خواهد بود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر