کد خبر: 201313
A

سوئد، ایران را به ارسال هزاران پیامک برای تحریک اعتراضات علیه قرآن‌سوزی متهم کرد

مقامات استکهلم ایران را متهم کرده‌اند که با هک کردن سامانه‌های پیام‌رسان، پیامک‌هایی به هزاران نفر در سوئد فرستاده و خواستار انتقام گرفتن از عاملان آتش زدن قرآن شده‌اند.

سوئد، ایران را به ارسال هزاران پیامک برای تحریک اعتراضات علیه قرآن‌سوزی متهم کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مقامات سوئدی مدعی شدند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با «نفوذ اطلاعاتی» موفق شده است «حدود ۱۵ هزار پیامک به زبان سوئدی» درباره ماجرای سوزاندن قرآن در ملاء‌عام ارسال کند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز مدعی شد: در روز ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳ فردی پناهنده به نام سلوان مومیکا در جریان تظاهراتی در خارج از مسجد استکهلم کتاب قرآن را در ملاء عام آتش زد. این عمل دست کم دو بار دیگر در همان سال نیز تکرار شد و پس از آن هتک حرمت به کتاب مقدس مسلمانان، باعث به راه افتادن اعتراضات بزرگی در سوئد و فراتر از آن گردید.

متس لیونگ‌کویست، دادستان ارشد سوئد در این زمینه گفت تحقیقات اولیه توسط آژانس امنیت داخلی سوئد، «ساپو» نشان می‌دهد که «دولت ایران از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک شرکت خدمات پیام‌رسان عمده سوئدی نفوذ اطلاعاتی کرده است».

نام این شرکت سوئدی اعلام نشده است. مقامات ایرانی نیز تا زمان تنظیم این گزارش واکنشی به این اتهامات نشان نداده‌اند.

لیونگ‌کویست یادآور شد که در آگوست ۲۰۲۳، رسانه‌های سوئدی گزارش دادند که تعداد زیادی از مردم این کشور پیام‌های متنی به زبان سوئدی دریافت کرده‌اند که خواستار انتقام گرفتن از افراد آتش زننده قرآن شده بود.

به گفته او، فرستنده پیام‌ها «گروهی بود که خود را تیم آنزو» می‌نامیدند.

شبکه تلویزیونی سوئدی اس‌وی‌تی عکسی از پیامکی منتشر کرد که در آن نوشته شده بود «کسانی که به قرآن هتک حرمت کردند باید خاکستر شوند». در این پیامک همچنین سوئدی‌ها «شیاطین» خطاب شده‌اند.

تظاهرات منجر به قرآن‌سوزی در سوئد بر اساس قانون آزادی بیان مندرج در قانون اساسی این کشور برگزار شد. پلیس برپایی این تجمع را تأیید کرد.

با این حال، این حوادث باعث شد که سوئد بین تعهدش به آزادی بیان و احترامش به اقلیت‌های دینی دچار مشکل شود و با ادامه اعتراضات و فوران خشم مسلمانان محافظه‌کار در سراسر جهان، چندین نفر بازداشت شدند.

در ماه مه، «ساپو» ایران را متهم کرد که از شبکه‌های مجرمانه مستقر در سوئد به عنوان نیروهای نیابتی برای حمله به اهداف اسرائیلی و یهودی در این کشور اسکاندیناوی استفاده می‌کند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر