کد خبر: 200931
A

پیش از انفجار صدای عجیبی از بی‌سیم‌ها شنیده شد/ فعالیت مشکوک مدیرعامل شرکت تولیدکننده پیجرها در مجارستان

شاید سال‌ها طول بکشد تا داستان کامل درباره چگونگی تنظیم انفجارهای هماهنگ هزاران پیجر و بی‌سیم مورد استفاده حزب‌الله بیان شود؛ اما، حتی بدون اینکه اسرائیل علناً مسئولیت آن را بپذیرد، واضح است که این حمله باید برنامه‌ریزی شده باشد، هر چند عواقب آن نامشخص باشد.

پیش از انفجار صدای عجیبی از بی‌سیم‌ها شنیده شد/ فعالیت مشکوک مدیرعامل شرکت تولیدکننده پیجرها در مجارستان

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، کارشناسان عموماً بر این باورند که یک پایه کوچک از مواد منفجره پایدار با دقت در هر وسیله خرابکاری شده کار گذاشته شده است.

آلن وودوارد، استاد امنیت سایبری در دانشگاه ساری، می‌گوید: «نیازی به مواد منفجره زیاد نیست، زیرا نزدیکی دستگاه‌ها به بدن انسان به این معنی است که حتی اگر چند گرم باشد، باعث آسیب می‌شود».

وودوارد استدلال کرد که موج اول انفجارها، که از حدود ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر روز سه شنبه به وقت محلی رخ داد، به معنای تغییر خاصی در نرم افزار تعبیه شده پیجرها بود؛ بدان معنا که هنگام ارسال پیام، انفجار رخ می‌داد.

ممکن است این یک تنظیم پیش‌فرض در پیجرها بوده باشد؛ شاهدان عینی می‌گویند که صدایی از پیجرها می‌آمد، سپس مکث و بعد منفجر می‌شد؛ زمان کافی برای نزدیک‌تر شدن مالکان به دستگاه‌ها و بروز آسیب‌های جدی‌تر و به همین دلیل است که پزشکان لبنانی از درمان صدمات متعدد دست و چشم پس از انفجار خبر دادند.

در انفجارهای روز سه شنبه دوازده نفر کشته و حدود ۲۸۰۰ نفر مجروح شدند و ۱۴ نفر در موج دوم انفجارهایی که در روز چهارشنبه پس از شروع انفجار دستگاه‌های بی‌سیم به وقوع پیوست، جان باختند. این نشان می‌دهد که این حملات به منزله تلاشی هماهنگ برای ایجاد اختلال در ارتباطات حزب الله بوده است.

اولگ برودت، مدیر آزمایشگاه سایبری دانشگاه بن گوریون، گفت که خرابکاری در پیجرها یک کار ساده نیست و به منزله به خطر افتادن زنجیره تامین است. حتی ممکن است به همکاری سازندگان، یا آژانس جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی یا هر کسی که حملات در لبنان را انجام داده است، نیاز داشته باشد.

پیجرها آرم یک سازنده ظاهراً بدبخت تایوانی، Gold Apollo را داشتند. بنیانگذار آن، Hsu Ching-Kuang، گفت که شرکت او قرارداد فرعی ساخت مدل AR-۹۲۴ را که در این حمله دخیل بود، با شرکت مشاوره‌ای KFT BAC Consulting مستقر در بوداپست بسته است، قراردادی که به گفته او سه سال پیش منعقد شده است.

BAC Consulting در سال ۲۰۲۲ در مجارستان ثبت شد و آدرس بوداپست را در وب سایت خود ارائه کرد، همان آدرسی که توسط چندین شرکت استفاده می‌شود. طبق مشخصات وی در لینکدین، مدیر اجرایی آن کریستیانا بارسونی-آرسیدیاکونو است و او به عنوان فارغ التحصیل از مدرسه اقتصاد لندن (LSE) و زبان مادری مجارستانی و ایتالیایی توصیف شده است.

بارسونی آرسیدیاکونو در پاسخ به سوالی درباره پیجرها و انفجارها گفت:«من پیجرها را نمی‌سازم. من فقط واسطه [sic] هستم. فکر کنم اشتباه متوجه شدی.» بعداً مقامات مجارستانی نیز گفتند که پیجرها در این کشور ساخته نشده‌اند.

وب‌سایت BAC Consulting روز چهارشنبه از کار افتاد، اما آرشیو اینترنتی این سایت مملو از تصاویر عمومی از خطوط ساحلی و توضیحات مبهم از کار آن بدون هیچ اشاره‌ای به ساخت پیجر بود. 

با این حال، ساخت پیجرهای مرگبار به دام انفجاری تنها نیمی از داستان است. هر کسی که این کار را انجام داد، تصویر اطلاعاتی خوبی از درون حزب‌الله داشته است؛ آنها می‌دانستند که حزب‌الله پس از هشدار رهبر این گروه، سید حسن نصرالله، در ماه فوریه نسبت به استفاده از تلفن‌های همراه، سفارش ساخت حدود ۵۰۰۰ پیجر را داده است.

امیل هوکایم از مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک گفت: «مقیاس، تخریب و دقت حمله حاکی از یک عملیات پیچیده است. اگرچه اسرائیل مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما کمتر کسی شک ندارد که نیروهای امنیتی این کشور پشت این اتفاق بوده‌اند.»

آن‌طور که وب سایت اکسیوس گزارش داده است، یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور، «چند دقیقه» قبل از اینکه پیجرها شروع به انفجار کنند، با لوید آستین، همتای آمریکایی خود تماس گرفت تا به او بگوید که عملیاتی در لبنان در راه است.

واقعیت این است که بسیاری از اعضای گروه حزب‌الله و غیرنظامیان در اثر انفجار پیجرها آسیب دیدند. در یکی از ویدیوها یک پیجر در یک فروشگاه مواد غذایی منفجر شد. برخی دیگر بزرگسالان و کودکان را در بیمارستان با صدمات نافذ شدید به سر، بدن و اندام نشان دادند. دیده‌بان حقوق بشر، یک گروه ناظر، گفت که قانون حقوق بشر "استفاده از تله های انفجاری را ممنوع می‌کند ... دقیقاً برای جلوگیری از قرار دادن غیرنظامیان در خطر جدی".

منبع: خبرآنلاین 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر