کد خبر: 200871
A

از یگان ۸۲۰۰ اسرائیل چه می دانیم؟/از ویروس استاکس نت تا حمله به پیجرها و بیسیم های حزب الله

اگرچه اسرائیل تا کنون در مورد عملیات اطلاعاتی که باعث شد هزاران پیجر مورد استفاده توسط نیروهای حزب‌الله لبنان تقریباً به طور همزمان منفجر شوند اظهار نظر نکرده است، با این حال این اتفاق باعث شده تا نگاه‌ها بار دیگر به یگان سری ۸۲۰۰ اسرائیل جلب شود.

از یگان ۸۲۰۰ اسرائیل چه می دانیم؟/از ویروس استاکس نت تا حمله به پیجرها و بیسیم های حزب الله

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رسانه های غربی در گزارش های خود مدعی شده اند که انفجارهای بیسیم ها، پیجرها و وسایل ارتباطی نیروهای حزب الله لبنان با همکاری موساد و یگان ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل که زیر مجموعه شین بت(نهاد اطلاعاتی ارتش اسرائیل) صورت گرفته است.  

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: یگان ۸۲۰۰ اسرائیل واحد اطلاعاتی و جنگ سایبری که در عبری «یِشیدا شمُناعه-ماتاییم» نام دارد، بخشی از اداره اطلاعات نظامی اسرائیل است و سازمانی معادل آژانس امنیت ملی ایالات متحده به حساب می‌آید.

یک گزارش منتشره از سوی بنیاد مطالعاتی خدمات متحد سلطنتی بریتانیا (RUSI)، یگان ۸۲۰۰ را «پیشرفته‌ترین سازمان اطلاعاتی فنی در جهان» خوانده است که «در همه‌چیز، به غیر از بزرگی» با آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا رقابت می‌کند.

این مرکز، که بزرگترین یگان نظامی ارتش اسرائیل است، از نسل اول یگان‌های اطلاعاتی و رمز‌شکن‌های اسرائیلی محسوب می‌شود که در زمان تولد این کشور در سال ۱۹۴۸ تشکیل شدند.

فعالیت‌های این یگان معمولاً بسیار محرمانه است و از شنود الکترونیک و رمزگشایی کد گرفته تا داده‌کاوی، عملیات تهاجمی و حملات فناوری را شامل می‌شود..

حمله استاکس نت به ایران

برخی از عملیات‌هایی که گفته می‌شود این یگان در آن شرکت داشته است عبارتند از حمله ویروس استاکس‌نت در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ که سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران را در تاسیسات غنی‌سازی نطنز از کار انداخت، حمله سایبری در سال ۲۰۱۷ به شرکت مخابراتی دولتی لبنان و همینطور خنثی کردن حمله داعش در سال ۲۰۱۸ به یک هواپیمای مسافربری غیرنظامی که از استرالیا به امارات متحده عربی می‌رفت.

سال گذشته یک افسر فرماندهی این نیرو در کنفرانسی در تل‌آویو گفت که یگان ۸۲۰۰ از فناوری هوش مصنوعی برای کمک به انتخاب اهداف حماس استفاده کرده است.

علاوه بر جاسوسی از فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی و غزه، این یگان در تمامی مناطق از جمله مناطق جنگی عمل می کند و در زمان جنگ با ستاد فرماندهی رزمی ادغام می‌شود.

پرسنل یگان ۸۲۰۰ چه کسانی هستند؟

پرسنل یگان ۸۲۰۰ عموماً از سربازان وظیفه ۱۸ تا ۲۱ ساله تشکیل شده‌است. برخی از طریق برنامه‌های بسیار رقابتی دبیرستان شناسایی شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در بخش فناوری پیشرفته و امنیت سایبری در حال رشد اسرائیل به مشاغل خود ادامه داده‌اند.

نحوه گزینش و استخدام 

گزینش و استخدام این افراد معمولاً پس از دبیرستان و در سن ۱۸ سالگی از طریق فرایند غربالگری ارتش اسرائیل انجام می‌شود.

نوجوانان با استعداد همچنین از طریق کلاس‌های فوق برنامه کامپیوتر پس از ساعت مدرسه شناسایی و کشف می‌شوند.

در این کلاس‌ها که به عنوان خوراک‌دهنده یگان عمل می‌کنند، به دانش‌آموزان ۱۶ تا ۱۸ ساله مهارت‌های نفوذ و کد‌نویسی آموزش داده می‌شود. ارتش اسرائیل برای دانش‌آموزان ممتاز این کلاس‌ها دعوتنامه کاری ارسال می‌کند.

اعضای سابق این یگان می‌گویند فرهنگ حاکم بر این سازمان شبیه جو یک شرکت دانش‌بنیان با تیم‌های کوچک است که با یک درجه آزادی غیرمعمول که به منظور پرورش خلاقیت‌ها در نظر گرفته شده است، روی مشکلات کار می‌کنند.

شهرت و اعتبار این یگان اما همراه با بقیه تشکیلات دفاعی و امنیتی اسرائیل به دلیل شکست ارتش در جلوگیری از حمله ۷ اکتبر حماس ضربه خورد و فرمانده آن در این ماه اعلام کرد که از سمت خود استعفا خواهد داد.

در سال ۲۰۱۴، گروهی متشکل از ۴۳ نفر از نیروهای ذخیره این یگان با انتشار نامه‌ای سرگشاده از نظارت «غیر اخلاقی» یکی از واحدهای این یگان بر فلسطینی‌هایی که در خشونت‌ها دخالتی نداشتند انتقاد کرده بود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر