کد خبر: 200865
A

سی ان ان: آمریکا به ایران اطلاع داده که در انفجارهای لبنان دخالتی نداشته است

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرد که ایالات متحده پیش از انفجارهای روز سه‌شنبه در لبنان به صورت کلی از برنامه‌ریزی اسرائیل برای انجام عملیاتی آگاه شده بود.

سی ان ان: آمریکا به ایران اطلاع داده که در انفجارهای لبنان دخالتی نداشته است

به گزاش سایت دیده بان ایران؛شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از سه منبع آگاه اعلام کرد که ایالات متحده پیش از انفجارهای روز سه‌شنبه در لبنان به صورت کلی از برنامه‌ریزی اسرائیل برای انجام عملیاتی آگاه شده بود.

بنابر گزارش دیده بان ایران به نقل از یورونیوز: آمریکا همچنین پس از موج نخست انفجارهای لبنان از طریق یک کانالی به ایران اطلاع داده است که در این حمله دخیل نبوده است. واشنگنتن همچنین از ایران خواسته بود که به تشدید تنش دامن نزند. سی‌ان‌ان در گزارش خود می‌افزاید که ایالات متحده در طول جنگ تقریباً یک ساله جاری در غزه، به ‌طور مداوم پیام‌های غیرمستقیم به تهران ارسال کرده تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند.

به گفته این رسانه اسرائیل به ویژه در جریان تماس تلفنی بامداد سه‌شنبه میان یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور و لوید آستین، همتای آمریکایی‌اش، به نوعی واشنگتن را نسبت به انجام عملیاتی در لبنان آگاه کرده بود.

در گزارش سی‌ان‌ان اما تصریح شده است که وزیر دفاع اسرائیل جزئیات این عملیات را در گفتگو با مقامات آمریکایی ارائه نکرده بود.

به گفته منابعی که سی‌ان‌ان به آنها استنناد کرده، عدم ارائه جزئیات در مورد عملیات به این معنی است که مقامات آمریکایی از همه چیز بی‌خبر بودند تا زمانی که گزارش‌هایی از انفجار‌ پیجر‌ها منتشر شد

سی‌ان‌ان سپس در گزارش خود با اشاره به اطلاعات دریافتی تایید کرده است که اسرائیل پشت این حمله جسورانه بوده است و این اقدام تنش‌ها را در منطقه‌ای که از پیش در آستانه یک جنگ فراگیر قرار گرفته، افزایش داده است.

دولت لبنان این عملیات را که به ادعای سی‌ان‌ان، به صورت مشترک توسط سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد و ارتش این کشور طراحی و اجرا شده، به عنوان «تجاوز جنایتکارانه اسرائیل» محکوم کرده است.

این عملیات غافلگیرانه و بی‌سابقه در نوع خود، در حالی به سرعت در کانون توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت که موج دوم آن در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت و صدها کشته و مجروح به جا گذاشت

انفجارهای روز سه‌شنبه زمانی روی داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در حال سفر از واشنگتن به قاهره بود.

این واقعه همچنین دیپلمات‌های آمریکایی همراه آقای بلینکن را که اخبار و گزارش‌ها را لحظه به لحظه از صفحه نمایش هواپیما دنبال می‌کردند، شگفت‌زده کرد.

این نخستین بار نیست که اسرائیل همزمان با سفر خاورمیانه‌ای بلینکن دست به اقداماتی تحریک آمیز می زد.

عملیات تازه اسرائیل در لبنان که به نگرانی‌ها در خصوص تشدید تنش‌های منطقه‌ای دامن زده اینبار در زمانی انجام شده که ایالات متحده در پی جلوگیری از شدت گرفتن و فراگیر شدن بحران کنونی در منطقه است.

یوآو گالانت و لوید آستین، وزرای دفاع اسرائیل و آمریکا پس از انتشار گزارش‌های مرتبط با مجروح شدن هزاران تن از اعضای حزب‌الله بر اثر انفجار پیجر‌ها در لبنان، بار دیگر تلفنی با یکدیگر گفتگو کرده‌اند؛ جزئیاتی از محتوای این گفتگو اما در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که «آمریکا در این موضوع دخالتی نداشته» و «از این حادثه که صدها پیجر... قرار است در لبنان منفجر شوند، از قبل مطلع نبوده است.»

جمله بندی سخنگوی کاخ سفید از آن جهت دقیق بود که به ایالات متحده از قبل به طور خاص در مورد انفجار پیجرها چیزی گفته نشده بود.

اطلاع‌رسانی اسرائیل در خصوص این عملیات بنا به گزارش سی‌ان‌ان، بسیار کلی و مبهم بوده و مقامات آمریکایی را با سؤالاتی درباره ماهیت و چگونگی آن مواجه کرده بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر