کد خبر: 200863
A

جزییات بازداشت جاسوس دوجانبه/ شین بت: ایران به دنبال ترور نتانیاهو، وزیر دفاع و رئیس آژانس امنیت اسرائیل بود

آژانس امنیت داخلی اسرائیل، شین بت روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که ایران برای ترور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع و رونن بار، رئیس آژانس امنیت اسرائیل یک جاسوس دوجانبه را استخدام کرده بود

جزییات بازداشت جاسوس دوجانبه/ شین بت: ایران به دنبال ترور نتانیاهو، وزیر دفاع و رئیس آژانس امنیت اسرائیل بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آژانس امنیت داخلی اسرائیل، شین بت روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که ایران برای ترور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، یوآو گالان، وزیر دفاع و رونن بار، رئیس آژانس امنیت اسرائیل توطئه‌ کرده بود.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ به ادعای نشریه جروزالم پست تلاش‌های ایران به ویژه پس از شهادت اسماعیل هنیه، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس در تهران افزایش یافته بود.

این نشریه همچنین می‌افزاید که ترور نفتالی بنت، نخست سابق سابق اسرائیل نیز در دستور کار ایران قرار داشته است.

به ادعای شین بت، تهران قصد داشته تا از یک تاجر اسرائیلی مقیم ترکیه که با شهروندان ترک و ایرانی مراودات مالی داشته برای اجرای نقشه قتل مقامات بلندپایه اسرائیل استفاده کند.

بنابر گزارش یورونیوز به نقل از جروزالم پست، این تاجر اسرائیلی دست‌کم دو بار به ایران رفته و با مقامات امنیتی این کشور دیدار کرده است. در این سفرها از تاجر اسرائیلی خواسته شده بود تا برای اهداف نظارتی و جمع‌آوری اطلاعات، از برخی سایت‌های اسرائیلی فیلم بگیرد و همچنین برای عضویت در موساد به عنوان یک مامور دوجانبه تلاش کند.

در سفر دوم این شخص به ایران، نیروهای امنیتی ایرانی از فرد تاجر پرسیده بودند که آیا او می‌تواند افراد روس و آمریکایی را برای کشتن چهره‌های ایرانی مخالف رژیم ساکن اروپا و آمریکا استخدام کند یا نه؟

بنابر گزارش یورونیوز به نقل از این تاجر اسرائیلی ابتدا قبل از انجام هر گونه فعالیتی یک میلیون دلار درخواست کرده بود و در جریان سفر خود ۵ هزار یورو به عنوان شروع برای انجام اقدامات مالی، لجستیکی و تسلیحاتی دریافت کرده بود.

این تاجر که مدتی بعد توسط وزارت امنیت داخلی اسرائیل دستگیر شده بود، روز پنجشنبه به صورت رسمی در کیفرخواستی که از سوی دادگاه انتشار یافت متهم شد.

سفرهای تاجر اسرائیلی به ایران از طریق ترکیه انجام شده است. با این حال شین بت هنوز درباره اینکه آیا مقامات ترکیه با اسرائیل برای خنثی کردن این طرح توطئه همکاری کرده‌اند، پاسخی نداده است.

همکاری میان اسرائیل و ترکیه در مسائل امنیتی مساله‌ای بسیار حساس به شمار می‌رود. آنکارا در گذشته برخی از این همکاری‌ها را علنی کرده و برای مثال در یک مورد گفته بود موساد به این کشور برای خنثی کردن توطئه‌ای «از سوی ایران» برای قتل شهروندان یهودی در خاک این کشور کمک کرده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر