کد خبر: 200695
A

افزایش راست‌ گرایان در پارلمان اروپا

درحالیکه پارلمان اروپا یک دوره پنج ساله جدید خود را آغاز می‌کند، توجه به مساله افزایش حضور گروه‌های راست افراطی سیاسی و افزایش نفوذ آنها در سیاستگذاری‌های اتحادیه اروپا پرسش برانگیز شده است.

افزایش راست‌ گرایان در پارلمان اروپا

به گزارش سایت دیده بان ایران، درحالیکه پارلمان اروپا یک دوره پنج ساله جدید خود را آغاز می‌کند، توجه به مساله افزایش حضور گروه‌های راست افراطی سیاسی و افزایش نفوذ آنها در سیاستگذاری‌های اتحادیه اروپا پرسش برانگیز شده است.

حضور گروه‌ها و احزاب راست افراطی در پارلمان تازه منتخب اروپا که همین چند روز پیش در شهر استراسبورگ فرانسه برای اولین جلسه عمومی خود پس از انتخابات ۶ و ۹ ژوئن تشکیل شد، به شدت توجهات را به خود جلب کرده است. این گروه‌ها اگرچه پراکنده هستند، اما بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان اروپا با ۷۲۰ کرسی به دست آورده‌اند.

یکی از گروه‌های راست افراطی جدید «اروپای ملت‌های مستقل» است که ریاست آن را «آلترناتیوی برای آلمان» برعهده دارد و توانست در انتخابات ۱ سپتامبر در آلمان ۲۵ کرسی کسب کند.حزب دیگر «میهن پرستان برای اروپا»‌ به رهبری حزب «فیدس» ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان است که کنترل ۸۴ کرسی را در اختیار دارد.

ظهور راست افراطی که در انتخابات در کشورهای مختلف اروپایی توانسته کرسی‌های قابل ملاحظه‌ای به دست بیاورد، اکنون چشم انداز سیاسی اروپا را شکل می‌دهد. تحلیلگران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این احزاب که مخالف ادغام اروپایی هستند، اتحادیه اروپا را به سمت تجزیه سوق خواهند داد یا خیر.

با وجود افزایش رو به رشد گروه‌ها و احزاب راست افراطی، کارشناسان علوم سیاسی معتقدند که راست افراطی در پارلمان اروپا از تبدیل شدن به یک نیروی متحد خیلی دور است.

«ژروم یامین»، استاد علوم ساسی در دانشگاه بلژیکی «لی‌یژ» گفت: «راست افراطی هنوز دستورکار ملی و اختلافات ایدئولوژیک خود را به درستی ندارد و اختلافاتی در بین آنها هست. پارلمان رادیکالی اتحادیه اروپا اصلا یک خانواده سیاسی هژمونیک نیست.»وی خاطرنشان کرد، اگرچه این احزاب در ظاهر از «اروپا» صحبت می‌کنند، اما همچنان تحت تاثیر مسائل ملی خود هستند و ادامه داد: «به عنوان مثال، جناح راست فرانسه به دلیل تفاوت‌هایی که بیشتر ملی و منطقه‌ای هستند تا اعتقادی، نگرانی‌های مشابهی با راست‌های اسپانیایی در پارلمان اروپا ندارند. اختلافات ایدئولوژیک برای خودشان نقش دارند.»«پیتر هفله»، مدیر سیاستگذاری مرکز مطالعات اروپایی Wilfried Martens نیز گفت، راست افراطی در پارلمان اروپا به ۳ گروه تقسیم شده که شامل میانه رو تا تندرو هستند.وی افزود: «آنها در حال حاضر دستورکار مشترکی ندارند. برخی خواهان ماندن در اتحادیه اروپا و در عین حال، خواستار یکسری اصلاحات هستند و برخی دیگر خواهان حذف اتحادیه اروپا هستند. سیاست‌های اقتصادی آنها نیز متفاوت است. برخی حمایت گرا هستند، در حالی که برخی دیگر بیشتر بازار محور هستند. در حال حاضر هیچ عامل وحدت‌بخشی وجود ندارد.»وی ادامه داد: «اگر به سیاست‌های اقتصادی نگاه کنید، برخی بسیار حمایت‌گرا هستند. برخی دیگر بیشتر بازارگرا هستند. بنابراین در حال حاضر، من هیچ نیروی متحد کننده‌ای را نمی‌بینم که آنها را گرد هم آورد اما با وجود این اختلافات، راست افراطی ممکن است بر مسائلی مانند مهاجرت تاثیر بگذارد، اما بعید است که سیاست خارجی اتحادیه اروپا مانند حمایت از اوکراین را تغییر دهد.»

«دنیل کیندرمن»، دانشیار دپارتمان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و مدیر مطالعات اروپایی در دانشگاه دلاور آمریکا، خاطرنشان کرد که گروه‌های راست افراطی هنوز به اندازه کافی کرسی ندارند تا تاثیر قابل توجهی بر قوانین اتحادیه اروپا بگذارند.وی افزود: « در حال حاضر، نمایندگان راست افراطی پارلمان اروپا حتی اگر همگی با هم رای هم بدهند، برای اعمال نفوذ بیشتر بر قوانین اتحادیه اروپا رای کافی ندارند. اما اگر آنها بتوانند متحدانی پیدا کنند، این وضعیت تغییر می‌کند و ممکن است گاهی اوقات در مورد راست میانه یا حتی برخی از احزاب چپ پوپولیست صدق کند. در هر صورت، آنها می‌توانند فشار فزاینده‌ای اعمال کنند.»این تحلیلگر ادامه داد: «اگر راست افراطی کنترل دولت‌های ملی بیشتری را در اتحادیه اروپا به دست بیاورد، می‌تواند نقش مهمتری در تاثیرگذاری در اتحادیه اروپا ایفا و اختلافاتش را در داخل اتحادیه حل و فصل کند.»

«اولیویرو آنجلی» از دانشگاه فنی درسدن در آلمان انتظار دارد که گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی (ECR) نسبت به گروه راست افراطی میهن پرستان برای اروپا و اروپای کشورهای مستقل تاثیر مستقیم بیشتری بر سیاستگذاری اتحادیه اروپا داشته باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر