کد خبر: 200079
A

واکنش شهردار بروکسل به تهدید مجارستان: مانع ورود اتوبوس مهاجران به بلژیک خواهیم شد

فیلیپ کلوز، شهردار بروکسل با محکوم کردن طرح مجارستان برای انتقال مهاجران غیرقانونی با اتوبوس به پایتخت بلژیک، از آمادگی دولت کشورش برای جلوگیری از عبور اتوبوس حامل پناه‌جویان از مرز خبر داد.

واکنش شهردار بروکسل به تهدید مجارستان: مانع ورود اتوبوس مهاجران به بلژیک خواهیم شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ فیلیپ کلوز، شهردار بروکسل با محکوم کردن طرح مجارستان برای انتقال مهاجران غیرقانونی با اتوبوس به پایتخت بلژیک، از آمادگی دولت کشورش برای جلوگیری از عبور اتوبوس حامل پناه‌جویان از مرز خبر داد.

کلوز در گفتگو با یورونیوز گفت: «با نخست‌وزیر بلژیک صحبت کرده‌ام. اگر این اتوبوس‌ها حرکت کنند، ما جلوی آن‌ها را خواهیم گرفت.»

با این حال او گفت که طرح مجارستان برای ارائه «بلیط یک‌طرفه» به مهاجران برای رسیدن به بروکسل «یک تهدید توخالی» است.

پیش از این مقام‌های مجارستان تهدید کرده بودند که پناهجویان را با اتوبوس راهی بروکسل، پایتخت مجارستان می‌کنند. بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و محل استقرار کمیسیون و شورای وزیران این اتحادیه است.

اگرچه تاکنون هیچ اتوبوسی که حامل پناهجویان باشد از مجارستان خارج نشده اما بنسه رِتواری، نماینده مجلس این کشور از تعدادی اتوبوس‌ در یک روستای مرزی این کشور که گفته می‌شد برای انتقال مهاجران به بروکسل در نظر گرفته شده‌اند، رونمایی کرده است.

شهردار بروکسل که از حزب سوسیالیست بلژیک است گفت: «به نظر من، این اتوبوس‌ها از مجارستان خارج نخواهند شد. این اقدام اعلام شده به وضوح تحریک‌آمیز است. بگذارید خیلی روشن بگوییم، آن‌ها ابتدا باید از مرزهای دیگر کشورهای اروپایی، از جمله مرز آلمان و مرز کشور خودمان عبور کنند.»

نیکول دو مور، وزیر مشاور دولت بلژیک در امور مهاجرت و پناهندگی هم وعده داده است که اگر اتوبوس‌های مهاجران روزی از مجارستان خارج شوند، آن‌ها را بازخواهد گرداند.

کلوز به یورونیوز گفت که مجارستان اگر به این روند ادامه دهد، باید منتظر عواقب آن باشد.

او در ادامه گفت: «دولت اوربان یک دولت کوچک است. ما مقاومت خواهیم کرد و مجارستان تحت فشار اروپا به زانو در خواهد آمد ... ما اسیر یک دولت راست‌گرای افراطی مانند دولت اوربان نخواهیم شد.»

کمیسیون اروپا طرح‌هایی مانند طرح دولت مجارستان را به دلیل نقض بالقوه قوانین اتحادیه اروپا محکوم کرده و وعده اقدام تلافی‌جویانه داده است.

سخنگوی کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه از آمادگی اتحادیه اروپا برای استفاده از همه اختیارات خود خبر داد تا اطمینان حاصل کند که همه قوانین این اتحادیه رعایت می‌شوند.

بروکسل در حالی به طرح مجارستان برای انتقال مهاجران اعتراض کرده که اعتقاد دارد مجارستان به تلافی جریمه ۲۰۰ میلیون یورویی تحمیل شده از سوی دادگاه اروپایی که بوداپست از پرداخت آن خودداری می‌کند، دست به این اقدام زده است.

علاوه بر این، دولت مجارستان بنا به حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا ملزم خواهد بود که در صورت عدم لغو اعمال محدودیت‌ها بر حقوق پناهندگی و ادامه یافتن تخلفات در این خصوص، جریمه روزانه‌ای به میزان یک میلیون یورو پرداخت کند. مجارستان تاکنون از پرداخت این جریمه امتناع کرده است.

کلوز اقدامات تحریک‌آمیز مجارستان را در زمانی که این کشور ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، محکوم کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر