کد خبر: 199954
A

امضای ۱۴ یادداشت و سند تفاهم همکاری میان ایران و عراق

ظهر امروز با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، ۱۴ یادداشت و سند تفاهم همکاری میان دو کشور به امضا رسید.

امضای ۱۴ یادداشت و سند تفاهم همکاری میان ایران و عراق

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، ظهر امروز (چهارشنبه) و در جریان سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به کشور عراق، با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، ۱۴ یادداشت و سند تفاهم همکاری میان دو کشور به امضا رسید.  

امروز همچنین نشست‌های گسترده‌ای میان هیات عراقی به ریاست السودانی و هیات ایرانی به ریاست مسعود پزشکیان در کاخ دولت در بغداد برگزار شد. پیش از برگزاری این نشست‌ها نیز پزشکیان با «عبدالطیف رشید»، رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد. 

 

براساس بیانیه نخست‌وزیری عراق، دو طرف درباره راه‌های همکاری بین دو کشور همسایه در راستای منافع متقابل و پیگیری فعالیت کمیته عالی مشترک بین عراق و ایران که نشست آتی آن در بغداد برگزار خواهد شد، رایزنی کردند. 

هیات‌های عراق و ایران همچنین به بررسی همکاری امنیتی و توافق امنیتی مشترک و همچنین همکاری سازنده در زمینه صنایع پالایشی و انرژی و همکاری میان بخش خصوصی دو کشور پرداختند. 

السودانی به پیوندهای دینی، اجتماعی و تاریخی دو کشور همسایه اشاره کرد و توضیح داد که موقعیت جغرافیایی دو کشور موجب شده خطوط ارتباط لجستیک و حمل و نقل، از اهمیت بالایی برخوردار باشد. 

وی اشاره کرد که خط آهن بصره – شلمچه، برای انتقال مسافران است و دولت به تکمیل یادداشت‌های تفاهم و اجرای آن اهتمام دارد. 

از طرفی دیگر رئیس جمهور ایران به عمق روابط دو کشور و تاثیر روابط متمایز در ثبات منطقه و همچنین تمایل مشترک و توسعه شراکت‌های اقتصادی میان دو کشور اشاره کرد. 

دیدگاه‌های دو طرف نسبت به تداوم حملات به غزه و اینکه منجر به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه شده است، یکسان بود و دو طرف مجدداً خواستار توقف کشتار جمعی در حق فلسطینیان و عمل کردن جامعه بین‌المللی به مسئولیت‌های خود در این خصوص شدند. 

السودانی و پزشکیان در مراسم امضای ۱۴ یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف شامل اقتصاد، همکاری آموزشی، جوانان و ورزش، تبادل فرهنگی، فنی و آموزشی و همکاری در زمینه آثار باستانی و رسانه و ارتباطات، گردشگری دینی، همکاری در مناطق آزاد عراق و ایران، کشاورزی و منابع طبیعی، پست، تامین اجتماعی، آموزش حرفه‌ای، بهبود فعالیت نیروی کار ماهر و همکاری میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور حضور یافتند. 

این یادداشت‌های تفاهم از سوی وزرای خارجه و بازرگانی و رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق و از طرف ایران از سوی وزرای خارجه و اقتصاد امضا شد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر